system
تلفن‌های همراه هوشمند به کمک کنترل دیابت می‌آیند
 تلفن‌های همراه هوشمند به کمک کنترل دیابت می‌آیند

تلفن‌های همراه هوشمند به کمک کنترل دیابت می‌آیند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 29817
گرچه امروزه دستگاه‌های پایش قندخون با قیمت‌های مناسبی در دسترس کاربران قرار دارد، اما تمایل به ادغام فناوری‌های مختلف و کاهش تعداد ابزارهای همراه باعث شده است تا با استفاده از تراشه‌ای کوچک امکان پایش قتد خون به وسیله تلفن همراه هوشمند امکان پذیر شود.

 

گرچه امروزه دستگاه‌های پایش قندخون با قیمت‌های مناسبی در دسترس کاربران قرار دارد، اما تمایل به ادغام فناوری‌های مختلف و کاهش تعداد ابزارهای همراه باعث شده است تا با استفاده از تراشه‌ای کوچک امکان پایش قتد خون به وسیله تلفن همراه هوشمند امکان پذیر شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه کنترل قند خون برای مردم با حضور کیت‌های بررسی موجود به راحتی در دسترس است. پژوهشگران داشنگاه کالیفرنیا از توسعه تلفن هوشمند و نرم‌افزاری خبر دادند که امکان خوانش قند خون در خانه و سفر را به راحتی فراهم می‌کند.اما یکی شدن تعیین‌کننده‌های قند خون با تلفن‌های هوشمند نیاز بیماران را به حمل ابزار جداگانه‌ای از بین برده است. مزیت دیگر این یکی شدن توانایی ذخیره‌سازی خودکار، پردازش و ارسال خوانش‌های قند خون به مراکز کنترلی و خدمات ابری است. 

این تلفن‌ها که Gphone خوانده می‌شوند شامل دو بخش اصلی هستند. یک بخش شامل محفظه‌ای سه‌بعدی است که کاملاً متناسب با تلفن همراه است و حسگری دائمی و چندبار مصرف در گوشه آن تعبیه شده است. اما بخش دوم که کوچکتر است از گوی‌های آنزیمی یکبار مصرف تشکیل شده که به طور مغناطیسی به حسگر متصل شده است. این صفحه در داخل محفظه سه بعدی که به ناحیه کنار تلفن همراه متصل شده قرار گرفته است.

برای انجام آزمون ابتدا باید حسگر فعال شود و سپس قطره خون باید روی آن قرار بگیرد؛ حال حسگر میزان گلوکز خون را اندازه می‌گیرد و اطلاعات را به شکل بی‌سیم و از طریق بلوتوث به نرم‌افزار مربوطه ارسال می‌کند تا اعداد مربوطه بر روی صفحه نمایش قابل رؤیت شوند. انجام آزمون تنها به 20 ثانیه زمان نیاز دارد. حسگر نیز باید تا استفاده بعدی غیرفعال شود. محتویات محفظه سه‌بعدی تا 30 مرتبه قابل استفاده است.

گوی آنزیمی دارای گلوکز اکسیداز است که با گلوکز بر‌هم‌کنش دارد. این برهم‌کنش موجب تولید سیگنالی می‌شود که هر چه بزرگتر باشد یعنی میزان قند خون بالاتر است. این سیستم با سایر روش‌ها مقایسه شده است و دقت اندازه‌گیری با نتایج سایر روش‌ها کاملاً تطبیق پذیر بوده است. 

در روش‌های پیشین سیستم‌های مشابه، با مشکلاتی هم‌‌چون تجزیه آنزیم، اشباع و تأثیرات پسماند سروکار داشتند. اما در روش حاضر ماندگاری 8 ماهه برای آنزیم تخمین زده شده است. کلید اصلی این نوآوری قابل تعویض بودن حسگر است و علت آن جدا کردن آنزیم از بخش‌های دیگر است. تطبیق‌پذیری این سیستم امکان به کار بردن آن را در کاربردهای دیگر هم‌چون سیستم‌های محیط زیستی، دفاعی و کنترل سلامتی فراهم می‌نماید. 

پیش‌بینی می‌شود در آینده امکان بررسی قند خون به صورت مستقیم با تلفن‌های هوشمند امکان‌پذیر شود و دیگر نیازی به حدواسط نباشد. از جمله برنامه‌های آینده این گروه پژوهشی کم کردن حجم خون مورد نیاز برای آزمایش و اعلام هوشمندانه دستگاه برای یادآوری بررسی قند خون است.

فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: