system
توانمندسازی شناختی دانش‌آموزان در سطح ملی
 توانمندسازی شناختی دانش‌آموزان در سطح ملی
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی محقق می‌شود؛

توانمندسازی شناختی دانش‌آموزان در سطح ملی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 31851
آموزش و پرورش شناختی یکی از موضوعات مهمی است که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی به آن پرداخته است تا شاهد توانمندسازی دانش‌آموزان از مقطع پیش‌دبستانی در این حوزه باشیم.


آموزش و پرورش شناختی یکی از موضوعات مهمی است که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی به آن پرداخته است تا شاهد توانمندسازی دانش‌آموزان از مقطع پیش‌دبستانی در این حوزه باشیم.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود تلخابی مسئول کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی درباره برنامه های ستاد در این حوزه اظهار کرد: برنامه ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در این حوزه برنامه ای دو گانه است. دوگانه به این معنا که ستاد در حال طراحی الگوی آموزشی شناختی است و در این مسیر از پروژه های پژوهشی در مورد مدل های مفهومی و عملیاتی الگوی آموزش شناختی حمایت می کند. برای رسیدن به این هدف ستاد در لایه های مختلفی از بخش آموزش نیروی انسانی تا بخش تولید محتوا و طراحی آزمون های شناختی در حال تعامل با آموزش و پرورش است.

تعامل ستاد با وزارت آموزش و پرورش
تلخابی ادامه داد: بنابراین ستاد به روش های مختلف مشغول پشتیبانی آموزش و پرورش جهت کاربست آموزه های شناختی است. تحقق این امر می تواند با برگزاری یک مدرسه تابستانه برای تعداد محدودی از معلمان و مدیران یا با برگزاری یک دوره الکترونیک با موضوع معرفی کاربرد علوم شناختی در آموزش برای تعداد کثیری از دبیران باشد.

توانمند کردن شناختی دانش آموزان
وی همچنین عنوان کرد: از محورهای اصلی که در تعامل ستاد با آموزش و پرورش مورد توجه است می توان به مواردی همچون معرفی ابزارهای سنجشی مورد نیاز آموزش و پرورش و اعتبار بخشب به آنها، تولید بسته های یادگیری آموزش شناختی برای توانمند کردن شناختی دانش آموزان و همچنین طراحی مدل ارزیابی شناختی معلمان برای صلاحیت های شناختی آنها اشاره کرد.

بررسی الگوی شناختی در کشور
مسئول کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی  در ادامه گفت: مسئولیت پروژه سنجش شناختی از سوس ستاد به پژوهشکده علوم شناختی محول شده و طی آن به بررسی الگوی شناختی پرداخته شده است. طبق نتایج حاصل از این پژوهش ایده ای جدید در راستای طراحی بازنگری و شیوه های تفسیر و گزارش سنجش یادگیری بر مبنای آموزش شناختی در اختیارمان قرار دارد. در حال حاضر ورود ستاد به لایه برنامه درسی یا به عبارت دیگر کتب درسی هنوز رخ نداده و همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است تا نحوه دقیق مداخله ستاد به این حوزه روشن شود.

طراحی و تولید فعالیت های یادگیری بین رشته ای برای دانش آموزان
وی با اشاره به حمایت ستاد از پروژه ای دیگر در این حوزه ابراز کرد: پروژه طراحی و تولید فعالیت های یادگیری بین رشته ای برای دانش آموزان است که در طی آن تجربه های یادگیری علوم شناختی برای آنها نمونه سازی می شود. مطالعات شناختی نشان داده اند چنانچه فرصت های یادگیری از حالت موضوع محور به حالت بین رشته ای تغییر پیدا کنند نتیجه به مراتب بهتری حاصل می شود. تمرکز اصلی در حال حاضر بر روی دوره های ابتدایی و پیش دبستانی است.

دوره پیش دبستانی بهترین نقطه شروع آموزش شناختی
تلخابی دلیل اصلی این مسئله را انعطاف پذیری بالاتر و آمادگی بیشتر در این دوره ها دانست و گفت: تحقیقات نیز نشان می دهد که بهترین نقطه شروع آموزش شناختی در کشور دوره پیش دبستانی است. در این مقطع کتب درسی وجود ندارد و وزارت آموزش و پرورش می تواند به سادگی استانداردهای مشخصی برای یادگیری بر اساس اصول آموزش شناختی را پایه گذاری کند.

شروعی برای ورود آموزش شناختی به دوره پیش دبستان
وی همچنین بیان کرد: در این راستا در فراخوان ستاد یکی از موضوعات با عنوان استانداردهای یادگیری برای دوره  پیش از دبستان به همین مسئله اختصاص داده شد. این نقطه به نوعی شروعی است برای ورود اصول آموزش شناختی به دوره پیش دبستانی با این عنوان که برای توسعه آموزش شناختی در سطح پیش دبستانی نیازی به کتب درسی نداریم و مسئله اصلی مورد توجه نیاز به استانداردهای یادگیری است. سپس باید به روش های خلق و مدیریت این استانداردها توجه کرد تا در نهایت به کمک علوم شناختی، آموزش با کیفیتی در دوره پیش دبستانی داشته باشیم. در گام بعدی یعنی ورود به حوزه دبستان حتی اثرگذاری بیشتری را می توان دنبال کرد. در حال حاضر در حال کلید زدن پروژه مربوط به دوره دبستان هستیم تا برنامه بین رشته ای یا تلفیقی را تجربه کنیم.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: