system
حرکت اندام‌ها در افراد نخاعی به کمک رابط‌های جدید طراحی‌شده
 حرکت اندام‌ها در افراد نخاعی به کمک رابط‌های جدید طراحی‌شده

حرکت اندام‌ها در افراد نخاعی به کمک رابط‌های جدید طراحی‌شده


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 24120
محققان رابط مغز و کامپیوتری (BCI) ساختند که می‌تواند میان مغز و عضلات فرد نخاعی ارتباط برقرار کند، آنها با این روش موفق شدند به دوچرخه‌سواری که فلج شده بود کمک کنند تا دست خود را حرکت دهد.


محققان رابط مغز و کامپیوتری (BCI) ساختند که می‌تواند میان مغز و عضلات فرد نخاعی ارتباط برقرار کند، آنها با این روش موفق شدند به دوچرخه‌سواری که فلج شده بود کمک کنند تا دست خود را حرکت دهد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری‌ها و محصولات حوزه رابط مغز و رایانه  BCI، مسیری ارتباطی میان مغز انسان و رایانه فراهم می‌کنند. با توسعه فناوری اطلاعات و علوم شناختی، موجی از توجه و علاقه برای تبدیل فعالیتهای ذهنی به سیگنال‌ها و فرمان‌های ملموس ایجاد شده است. هدف اصلی مطالعات BCI، توسعه سامانه‌ای است که امکان تعامل با افراد دیگر و برهمکنش با محیط‌های خارجی را برای افراد معلول فراهم کند و همچنین قابلیت‌های افراد عادی را ارتقاء دهد.
در واقع سامانه‌های رابط مغز و رایانه سعی دارند نیاز افراد را به روش‌های معمول انتقال اطلاعات، مانند گفتار یا فشردن صفحه کلید کاهش دهند یا جایگزین آنها شوند. این سامانه‌ها ارسال پیام از مغز انسان و رمزگشایی ذهن را ممکن می‌سازند؛ بنابراین، به افراد معلول کمک می‌کنند تا حالات ذهنی و تصمیمات خود را از طریق انواع روش‌ها از قبیل ابزارهای هجی‌کردن حروف، طبقه‌بندی معنایی یا ارتباط گفتار خاموش، بیان کنند یا بنویسند. BCI می‌تواند به عنوان ابزاری برای کنترل محیط به کار رود. این کار با تحلیل سیگنال‌های مغزی مربوط به اراده و فرمان‌های حرکتی، به منظور انجام مجموعه‌ای از دستورات بدون دخالت عضلات امکان‌پذیر است. برای مثال، ربات‌های کمکی BCI می‌توانند کاربران ناتوان را در زندگی روزمره و حرفه‌ای پشتیبانی کنند. نظارت بر وضعیت کاربر: برخی از کاربردهای اولیه BCI، افراد ناتوان حرکتی و گفتاری را هدف قرار داده‌اند. این کاربردها با فراهم‌آوری مسیرهای ارتباطی جایگزین، به افراد مزبور کمک می‌کنند. اما با گسترش این حوزه، BCI وارد دنیای افراد سالم نیز می‌شود و به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری فیزیولوژیک که اطلاعات احساسی، شناختی یا حالات روحی افراد را بازیابی می‌کند و به کار می‌گیرد، عمل می‌کند.
محققان رابط مغز و کامپیوتری (BCI) ساختند که می‌تواند میان مغز و عضلات فرد نخاعی ارتباط برقرار کند. آنها با این روش موفق شدند به دوچرخه‌سواری که فلج شده بود کمک کنند تا دست خود را حرکت دهد. یک دهه بعد از تصادف، یک مرد آمریکایی که دچار معلولیت شده بود، موفق شد دست خود را حرکت دهد که این کار با استفاده از رابط مغز و کامپیوتر انجام شد. آنها رابطی ساختند که در فرد فلجی که نخاعش آسیب جدی دیده بود، امکان حرکت را فراهم کرد. این رابط به یک نرم‌افزار متصل بوده و امکان اتصال میان مغز و عضلات فرد را فراهم کرده است. در این آزمایش با استفاده از جراحی، الکترودهای کوچکی در حد آسپرین بچه، در مغز او کاشته شد. محققان با استفاده از این الکترودها موفق به خواندن سیگنال‌های مغز شدند و کامپیوتر این سیگنال‌ها را تفسیر کرد. عضلات بیمار این اطلاعات تفسیر شده را از کامپیوتر دریافت کرده و بازو به حرکت در می‌آید. بعد از 10 سال بی‌حرکتی، این فرد موفق شد تا یک فنجان قهوه را مزه مزه کند، تکه‌ای سیب‌زمینی را خورده و بینی خود را بخاراند.
در مقاله‌ای که محققان منتشر کردند نشان دادند که چگونه از یک ابزار پشتیبان برای کمک به بازو استفاده شد. از آنجایی که نتایج این پروژه رضایت‌بخش بود، محققان امیدوار هستند که بتوان روزی از این ابزار برای کمک به افرادی که دچار فلج شده‌اند استفاده کرد تا آنها قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود باشند.
محققان به دنبال راهی هستند تا کسانی که دچار مشکل نخاعی هستند را درمان کنند. آنها در مسیر تلاش دارند تا به نوعی رابطه قطع شده میان نخاع و عضلات را مجددا برقرار کنند. استفاده از پروتز، یک راهبرد نه چندان موفق است. به همین دلیل آنها به دنبال استفاده از امواج مغزی هستند. رابط مغز و کامپیوتر می‌تواند این ارتباط را ایجاد کند.
ساخت رابط مغز و رایانه در کشور ما همگام با کشورهای پیشرفته با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در حال انجام است و محققان کشور در حال تحقیقات بر روی این فناوری و توسعه آن هستند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: