system
منطقه عسلویه نماد اشتغال و تولید در کشور است
منطقه عسلویه نماد اشتغال و تولید در کشور است
معاون توسعه فناوری معاونت علمی:

منطقه عسلویه نماد اشتغال و تولید در کشور است


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 22916
معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت: در واقع منطقه عسلویه نماد اشتغال و تولید داخلی است و شعار تولید، اشتغال و اقتصاد مقاوتی در عسلویه نمود یافته است.



معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت: در واقع منطقه عسلویه نماد اشتغال و تولید داخلی است و شعار تولید، اشتغال و اقتصاد مقاوتی در عسلویه نمود یافته است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دومین نشست تخصصی بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی در صنعت گاز، قرارداد راه‌اندازی «فن‌بازار تخصصی صنعت گاز» و آغاز بهره‌برداری از سامانه این فن بازار، گفت: وزیر نفت فعلی بیشترین وقت خود را در صنعت نفت گذاشته و بدون شک بیشترین توجه خاص را به عسلویه و پارس جنوبی داشته است.
وی افزود: زنگنه در دوران تصدی وزارت نفت دو حرکت تاریخی انجام داد یکی اینکه از بخش عرضه با تاسیس 6 دانشگاه بالادستی نفت مانند دانشگاه صنعت نفت، سهند، شیراز، صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران حمایت کرد.
به گفته وطنی، علاوه بر آن حمایت از تاسیس 12 انستیتوی پایین دستی نفت و درگیر کردن کلیه شرکت های بالادستی و پایین دستی برای همکاری با دانشگاه ها با محوریت توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان انجام داد و صنعت نفت را برای انعقاد قرارداد خرید تجهیزات مورد نیاز صنعت در قالب 10 قلم کالای اساسی تشویق کرد.
وی تصریح کرد: در اکوسیستم یا زیست بوم بخش بازار یا فن بازار را نیاز داریم که هر سه مقوله در کنار هم یعنی بخش های عرضه، تقاضا و بازار اجتناب ناپذیر است.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به ارائه برخی آمارها در زمینه تولیدات علمی و فناوارنه کشور، گفت: رتبه ایران در زمینه فناوری نانو در دنیا رتبه 16 نیست بلکه ایران در رتبه ششم جهان قرار دارد.
وطنی ادامه داد: ایران در همه زمینه های توسعه فناوری و تولیدات علمی و فناوری مندرج در نقشه جامع علمی کشور در منطقه عمدتا رتبه نخست را داراست.
وی در ادامه افزود: در سطح دنیا نیز در رشته مهندسی شیمی مقام سوم، مهندسی مکانیک مقام پنجم، نانو مقام ششم و مهندسی مواد مقام هشتم دنیا را در اختیار دارد.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به وجود 2 هزار و 975 شرکت دانش بنیان در کشور، بیان کرد: ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور نتایج بسیار خوبی در پی داشته و بین 90 تا 120 هزار اشتغال در شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است.
وی در ادامه این نشست تخصصی گفت: بزرگترین بازار کشور به لحاظ اقتصادی صنعت نفت است که تاکنون مبتنی بر تولید بوده؛ ولی در سال های اخیر تغییر رویه داده و به سمت توسعه فناوری حرکت کرده است، اما به دلیل نوپا بودن نمی توان انتظار داشت که بلافاصله همه مشکلات فناوری موجود در این صنعت مرتفع شود.
وطنی اظهار کرد: یکی از نمادهای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت های دانش بنیان است، سال گذشته حدود 30 هزار میلیارد تومان فروش این شرکت ها بوده است که دستاورد کمی نیست.
وی ادامه داد: با وجود متخصصان توانمند و فناوری های مدرنی که امکان آن در کشور وجود دارد استفاده لفظ "نمی توانیم" را باید فراموش کرده و به "می توانیم" با رویکرد توسعه فناوری و تجاری سازی فناوری در کشور شتاب دهیم.
به گفته وطنی، ایران چاره ای ندارد جز اینکه در مسیر اقتصاد مقاومتی و در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان که تاکید مقام معظم رهبری است حرکت کرده و برای این کار نیاز به پشتکار و همت و عزم ملی بیشتری داریم.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که از دانایی به دارایی برسیم و از فکر و مغز جوانان متخصص ثروت آفرینی کنیم.

10 درصد از بدنه دانش بنیان کشور در زمینه نفت و گاز فعالیت می کنند
مهندس اکبر قنبرپور رئیس مرکز فن بازار ملی ایران در این مراسم گفت: یکی از اهداف و رسالت های فن بازار پیگیری و معرفی محصولات B to G  است، این محصولات در واقع محصولاتی هستند که شرکت های دانش بنیان تولید می کنند و صنایع دولتی مشتریان آن ها هستند و مصرف عمومی یا مصرفی برای کسب و کارهای بازار ندارند ، از این رو ما با صنایع و بخش های مختلف دولتی در ارتباطیم و انصافا باید بگوییم که بهترین و بیشترین همکاری در این خصوص را با در شرکت ملی گاز ایران داشته ایم.
وی تصریح کرد: اولین نشست ما در زمینه گاز مهر ماه سال 94برگزار شد پس از آن تورفناوری با حضور 7شرکت ابزار دقیق در سال گذشته در منطقه برگزار شد و نهایتا تلاش های فراوانی برای برگزاری این نشست صورت گرفت و امیدواریم در آینده هم نشست ها و فعالیت های بسیاری در این حوزه به عمل برسد.
قنبرپور توضیح داد: فراخوان این نشست اواخر بهمن ماه 95 برای شرکت های دانش بنیان منتشر شد و 80شرکت متقاضی حضور در نشست بودند و نزدیک 35شرکت با کمک شرکت ملی گاز برگزیده شدند و در نمایشگاه این نشست حضور دارند و تمام محصولات خود را برای نمایندگان پالایشگاه ها، مجموعه های پتروشیمی، شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت گاز و شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ارئه خواهند کرد.
رئیس مرکز فن بازار ملی ایران در خصوص اهداف برگزاری این نشست گفت: این نشست با سه هدف اصلی برگزار شده است اول اینکه شرکت های دانش بنیان در این حوزه، صنعت خود را کامل بشناسند و نیازهای این صنعت را شناسایی کنند تا بتوانند گام های موثرتری برای توسعه این صنعت بردارند. دوم اینکه صاحبان این صنعت هم با شرکت های دانش بنیان و فعال در این حوزه آشنا شوند. و نهایتا ایجاد ارتباط بین بدنه دانشی و شرکت های دانش بنیان با صنعت یکی دیگر از اهداف برگزاری این نشست است.
قنبرپور در ادامه گفت: 260شرکت از سه هزار شرکت دانش بنیان ما در زمینه نفت و گاز فعال هستند این 260شرکت بیش از 850محصول دانش بنیان تولید کرده اند و این یعنی حدود 10درصد محصولات و شرکت های دانش بنیان در بدنه کشور در زمینه نفت و گاز فعال هستند و این رقم خوبی برای توسعه فناوری در این صنعت است.
وی اعلام کرد: امروز مفتخریم که اولین فن بازار تخصصی ما در زمینه گاز راه اندازی می شود و امیدواریم با رونمایی از سامانه مربوطه به توسعه و نفوذ هرچه بیشتر فناوری در این صنعت کمک کنیم.
قنبرپور در آخر به معرفی بخش های مختلف سامانه و چگونگی استفاده از هر بخش پرداخت، و ابراز امیدواری کرد تا فن بازار از طریق این سامانه بتواند پل ارتباطی بین صنعت و نخبگان کشوری در صنایع گازی کشور باشد.
در جریان برگزاری دومین نشست تخصصی بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی در صنعت گاز، قرارداد راه‌اندازی «فن‌بازار تخصصی صنعت گاز» و آغاز بهره‌برداری از سامانه این فن بازار با رونمایی از بسته حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت و گاز کشور به امضا رسید.
پایان پیام/23و 29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: