system
نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برگزار شد
 نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برگزار شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 34162
نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در قالب نشست هم‌اندیشی مراکز عضو شبکه و بازدید از تعدادی از مجموعه‎های آزمایشگاهی عضو شبکه در اصفهان برگزار شد.
در این نشست دو روزه رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: امیدواریم این هم‌اندیشی و بازدید مدیران از توانمندی‌های آزمایشگاه‌ها، بسیار مفید بوده و موجب برقراری ارتباطات نزدیک بین مراکز عضو شبکه شود.
وی ضمن ارایه گزارش مختصری از فعالیت‌های انجام شده در شبکه آزمایشگاهی، یکی از نقایص موجود را عدم ارتباط آزمایشگاه‌ها با یکدیگر دانست.
به گفته اسدی‌فرد، برقراری ارتباط نزدیک بین مراکز آزمایشگاهی یکی از مسائل اصلی مطرح در شبکه است و این شبکه فعالیت‌های متنوعی را برای شکل گیری و استمرار این ارتباطات در برنامه کاری خود دارد.
مدیر شبکه آزمایشگاهی در ادامه، با اشاره به طرح‌های تخفیف متنوع ارایه شده در سال 96، گفت: این طرح‌ها به گروه‌های مختلفی مانند اعضای هیئت علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه اعضای باشگاه مشتریان شبکه تعلق گرفت که خدمات ارائه شده در سال گذشته حدود 200 هزار خدمت به 13 هزار نفر بوده است.
اسدی فرد اظهار امیدواری کرد که در سال جاری نیز با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه، طرح‌های تخفیف جدیدی به پژوهشگران و دانشجویان ارایه شود.
در ادامه این نشست، مهدی ابطحی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، امکانات و توانمندی‌های دانشگاه را معرفی و دستاوردهای دانشگاه را برای حاضرین تشریح کرد.
به گفته وی، این دانشگاه 14 دانشکده در زمینه‌های فیزیک، ریاضی، شیمی و مهندسی‌های مختلف مانند حمل و نقل، برق و کامپیوتر، مواد و غیره دارد و در کنار این دانشکده‌ها، چندین پژوهشکده، مرکز، گروه و هسته پژوهشی و همچنین قطب‌های علمی دانشگاه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشغول هستند.
محمدرضا طرقی نژاد، رئیس دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان، نیز در این نشست، به معرفی امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاهی این دانشکده پرداخت.
وی افزود: این دانشکده خدمات خود را در زمینه مواد پیشرفته، نانو مواد و بیومواد، با تجهیزات مختلفی از جمله دستگاه‌های آنالیز گرمایی، میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی و دستگاه‌های پرتو ایکس، ارایه می‌کند.
 در بخش دوم این نشست، پنل تخصصی با موضوع «سرمایه‌گذاری و تجهیز بهینه مراکز آزمایشگاهی در سراسر کشور» برگزار شد. در این بخش، دو نفر از مدیران بخش خصوصی و دو نفر از مدیران بخش دولتی عضو شبکه به عنوان مدعوین پنل در جایگاه حضور یافتند و به همراه مدیر شبکه آزمایشگاهی، به سوالات سایر مهمانان پاسخ دادند.
«تأکید مدیران بر استفاده از ظرفیت خالی مراکز آزمایشگاهی در قالب آزمایشگاه همکار»، «شکل گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک به منظور ایجاد آزمایشگاه‌های جدید»، «جذب منابع مالی سازمان‌های حمایت‌کننده در کشور برای توسعه فعالیت‌های آزمایشگاهی در سطح کشور» و «خرید تجهیزات جدید بر اساس نیازسنجی صحیح»، از جمله موارد مهم بیان شده در این بخش بود.
بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته و همچنین پژوهشکده زیست‌فناوری دانشگاه، از دیگر برنامه های جانبی در نظر گرفته شده برای این نشست بود.
همچنین مهمانان نشست از مجموعه آزمایشگاه‌های معیار دانش پارس بازدید کردند. این مجموعه آزمایشگاهی که از اعضای بخش خصوصی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و با مشارکت بخش خصوصی و این دانشگاه ایجاد و راه‌اندازی شده است.
در روز دوم این برنامه با حضور مدیران مراکز عضو شبکه، فعالیت مجموعه آزمایشگاه‌های شرکت آزمونه فولاد آغاز شد. این شرکت در فولاد شهر اصفهان مستقر است و فعالیت خود را با جدا شدن از شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 71 به صورت مستقل آزاد کرده است. این مجموعه خصوصی، خدمات آزمایشگاهی متنوعی در زمینه‌های ژئو تکنیک، بازرسی فنی جوش، خوردگی، متالورژی، مقاومت مصالح، کالیبراسیون و مشاوره و آموزش، ارایه می‌کند.
بازدید از تجهیزات و دستاوردهای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان یکی دیگر از برنامه های روز دوم این نشست بود. این آزمایشگاه در سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده است و خدمات متنوع خود را با تجهیزات پیشرفته‌ای مانند NMR، XRD، XRF، آنالیزهای عنصری و کروماتوگرافی، ارایه می‌کند.
همچنین مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از آزمایشگاه‌ها و توانمندی‌های متنوع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کردند. این مجموعه با ساختاری متفاوت نسبت به سایر مراکز آزمایشگاهی، بیشتر توانمندی‌های تجهیزاتی و کارگاهی خود را در اختیار شرکت‌های فناوری مستقر در این شهرک قرار می‌دهد. آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سال 80 ایجاد و فعال شده است و در زمینه‌های متنوعی همچون نانوفناوری، الکترومکانیک، انرژی، الکترونیک، مواد و متالوژی، زیست فناوری و شیمی، خدمات ارایه می‌کند.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: