system
وجود شبکه‌های تخصصی صادرات برای فرآیند تولید محصول تا بازار ضروری است
 وجود شبکه‌های تخصصی صادرات برای فرآیند تولید محصول تا بازار ضروری است

وجود شبکه‌های تخصصی صادرات برای فرآیند تولید محصول تا بازار ضروری است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 23991
نخستین نشست هم‌اندیشی واسطه‌های صادراتی معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری با حضور شرکت‌های مدیریت صادرات برگزار شد.


اولین نشست هم‌اندیشی واسطه‌های صادراتی معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری با حضور شرکت‌های مدیریت صادرات برگزار شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، واسطه های صادراتی در قالب شرکت های مدیریت صادرات، پایگاه های صادراتی و کارگزاران برون مرزی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرارگرفته اند تا به صورت متمرکز در راستای صادرات محصولات دانش بنیان در حوزه های جغرافیایی و فناوری مختلف به فعالیت بپردازند.
روح الله استیری مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اولین نشست هم اندیشی واسطه های صادراتی معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری با حضور شرکت های مدیریت صادرات، گفت: با توجه به تعدد محصولات دانش بنیان در حوزه های مختلف فناوری و نیز تعدد بازارهای صادراتی جهت ورود محصولات داخلی به عرصه بین الملل نیاز به شبکه های تخصصی صادرات جهت ایجاد و هدایت فرآیند تولید محصول تا بازار، محسوس و مشهود است.
همچنین مسعود حافظی معاون مدیر کل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  گفت: با ارائه توضیحاتی در خصوص ایجاد شبکه کارگزاران برون مرزی و خدمات قابل ارائه آنها، در راستای توسعه صادرات، بیان کرد: نقش کارگزاران برون مرزی در رفع موانع صادراتی و تسریع امر صادرات در کنار شرکت های مدیریت صادرات و پایگاه های صادراتی غیر قابل انکار است.
وی افزود: زیرا کارگزاران برون مرزی که در شرکتهای خارجی مقیم در بازارهای هدف هستند، با حضور مستقیم خود در بازار هدف راهگشای مسیر صادراتی بوده و با ارائه خدماتی از جمله مشاوره صادرات، ارائه خدمات نمایشگاهی، ارائه خدمات تامین و انتقال تکنولوژی، ارائه خدمات مالی و فایننس، ارائه خدمات حقوقی و قانونی و غیره نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
در ادامه شرکت ها و پایگاه های صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله شرکت های تجارت آفرینان پایدار تبریز، پژوهشگران فن گستر، هوشمند کاران دانش، تاجران دانش محور، ژرفا پژوهان نوآور، شرکت تجارت پارس شریف، رستا، فناپ، توانا، همای مهر اندیشه سازان، نورآفرین ایده، دارو درمان سلفچگان به بیان نقطه نظرات، راهکارها و پیشنهادات خود مبنی بر عملکرد بهتر و موفق تر واسطه های صادراتی پرداختند.
با توجه به اینکه شورای عالی صادرات به مقوله دانش بنیان چندان توجهی نمی کند در این نشست در خواست شد که به ایجاد ستاد مشترک شرکتهای مدیریت صادرات حوزه دانش بنیان و برگزاری منظم جلسات آن با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و سایر نهادهای درگیر از طرف شرکتهای مدیریت صادرات دانش بنیان صورت گیرد.
همچنین ضرورت حمایت ویژه از کارگزاران تجاری برون مرزی جهت ایجاد تمرکز بیشتر بر فعالیتهای صادرات کالاهای دانش بنیان از طریق اختصاص نیروی انسانی مورد حمایت معاونت علمی و مستقر در شرکت کارگزار، مورد تاکید شرکتها قرار گرفت. استفاده از تجارب تحادیه اروپا و قواعد حاکم بر آژاس‌های توسعه کسب و کار و صادرات در اتحادیه اروپا جهت الگوبرداری برای قاعده مند کردن روابط کارگزاران صادراتی و شرکتهای مدیریت صادرات از موارد درخواست شده در جلسه بود.
بحث استفاده از ظرفیت مناقصات خارجی که به نوعی نیازهای بالفعل بازارهای صادراتی است توسط شرکتها پیشنهاد شد و مشکلات موجود در خصوص بحث تامین ضمانت نامه های بانکی، عدم وجود روابط کارگزاری بین بانکهای ایران و بانکهای کشورهای هدف، عدم وجود سابقه صادراتی شرکتهای دانش بنیان که این مساله نقصان جدی در اسناد ضروری اجرای پروژه را باعث می شود، از مشکلات فعلی در جهت اخذ مناقصات بین المللی و اجرای تعهدات شرکتهای دانش بنیان است که این مطلب توسط شرکت مدیریت صادرات تجارت آفرینان پایدار تبریز به تفصیل توضیح داده شد.
همچنین پیشنهاد شد ضمن تعامل بیشتر با وزارت امور خارجه، معاونت علمی بسته های ویژه مالی حمایت از صادرات تهیه کند و ذیل آن اقدام به صادرات محصولات دانش بنیان با شرایط رقابتی در بازارهای هدف نماید تا بدین طریق سوابق لازم صادراتی برای شرکتهای دانش بنیان فراهم آید تا در سالهای آتی بتوانند در مناقصات خارجی شرکت کرده و سهم خود را از بازارهای صادراتی اخذ کنند.
الگوبرداری از روش کشورهایی نظیر چین و ترکیه که با ارائه حکم افتخاری دولتی به بخش های خصوصی فعال در ایران، اهداف صادراتی خود را به خوبی پیش می برند، می تواند نقش بخش خصوصی در توسعه صادرات دانش بنیان و اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی را پر رنگتر نماید. در ادامه شرکتهای مدیریت صادرات به ضرورت ایجاد نمایشگاه های دائمی در کشورهای هدف صادراتی بخصوص کشورهای آفریقایی و ضرورت حل مشکل ضمانت نامه بانکی برای پیمانکاران بزرگ عمرانی و نیروگاهی برای حضور ایشان در کشورهای در حال توسعه آفریقایی تاکید کردند.
ضرورت توسعه شبکه سازی صادراتی، ضرورت کمک معاونت به توسعه روابط شرکتهای دانش بنیان با شرکتهای مدیریت صادرات، ضرورت حمایت بیشتر شرکتها جهت حضور در نمایشگاه های بین المللی و کمک به ثبات حضور در کشورهای هدف صادراتی از طریق کارگزاران تجاری برون مرزی به توافق شرکتهای مدیریت صادرات حاضر در نشست، رسید.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: