system
پیشرفت لیزر در درمان از گذشته تا امروز
 پیشرفت لیزر در درمان از گذشته تا امروز

پیشرفت لیزر در درمان از گذشته تا امروز


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 31493
پیشرفت در مسیر علوم پزشکی با لیزر و مطالعه و تحقیق فراوان به‌منظور درمان بدون درد و آسان از مسائلی است، که همواره موردتوجه قرارگرفته است


پیشرفت در مسیر علوم پزشکی با لیزر و مطالعه و تحقیق فراوان به‌منظور درمان بدون درد و آسان از مسائلی است،  که همواره موردتوجه قرارگرفته است، در این مسیر پرسش‌های و روش‌های گوناگونی همواره مطرح است که محققان در بخش لیزر از گذشته تا به امروز به دنبال بهترین روش برای تشخیص و درمان هستند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نزدیک به پنجاه‌وپنج سال است که لیزر در پزشکی دنیا مطرح‌شده است، تاریخچه ورود آن به ایران به اوایل انقلاب برمی‌گردد. سازمان انرژی اتمی، یک سری دستگاه‌های لیزری را به کشور وارد کرد و شروع به مطالعه و ساخت آن‌ها کرد. در شروع، تکنیک‌های گوناگونی در استفاده از لیزر وجود نداشت. از حدود 30 سال پیش، بیشتر لیزرهای پرتوان برای برداشتن ضایعات پوستی و همچنین کنترل بینایی افراد دیابتی و حتی لیزرهای دندان‌پزشکی در حد تحقیقات در کشور وجود داشته‌اند. و به‌مرور توانستیم با توسعه در این صنعت درمان را آسان کنیم.
همچنین حدود پانزده سال پیش، شرکت‌ها فعالیت‌های خود را مبنی بر ورود دستگاه‌های لیزر کم‌توان به شکلی جدی‌تر آغاز کردند. این لیزرها با اقبال بسیار زیادی روبرو شد و به‌آسانی در دسترس پزشکان قرار گرفت و در حال حاضر بیشتر در حیطه چشم‌پزشکی و پوست و طب فیزیکی و فیزیوتراپی فراگیر شده است. طب لیزرهای اربیوم و دیودی نیز در دندانپزشکی به‌شدت در حال گسترش است.
دسته‌بندی کاربردهای لیزر در پزشکی
رضا فکر آزاد نماینده ایران و دبیر انجمن پزشکیwalt)) با اشاره به دسته‌بندی لیزر در علوم پزشکی گفت: به‌طورکلی، لیزر در سه زمینه درمان، تشخیص و لیزرهای تراپیتیک که اثر شبه دارویی دارند به کمک پزشکان می‌آید. در بحث تشخیص، از آثار مختلف لیزر در برهم‌کنش با بافت‌هایی که در بدن وجود دارد، استفاده می‌کنیم، به‌عنوان‌مثال برای مشکلات پوست و تشخیص تومورها در اجزای مختلف بدن کاربرد دارند.
وی ادامه داد: همچنین برای تشخیص نوع بیماری دستگاه‌های لیزری وجود دارد که قسمت‌هایی نمونه‌برداری شده از بدن را در آن قرار می‌دهند، به‌عنوان نمونه با قرار دادن مقداری بزاق بیمار مبتلابه سرطان دهان در دستگاه و تاباندن لیزر به آن تشخیص می‌دهند که این فرد مبتلابه یک ضایعه پاتولوژیک هست یا خیر، که روشی بدون تهاجم و با استفاده از چاقو برای انجام عمل نمونه‌برداری یا همان بیوپسی است. حتی از پدیده فلورسانس در تشخیص پوسیدگی دندان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
دبیر انجمن پزشکیwalt)) با تأکید بر اهمیت استفاده از لیزر در علوم پزشکی گفت: لیزر می‌تواند مثل چاقوی جراحی عمل کند، به این منظور که برای برش بافت نرم در جراحی‌ها، برداشتن تومور، استخوان و حتی مینای دندان که سخت‌ترین عضو بدن است کاربرد دارد.
وی افزود: لیزر برای مسائلی همچون سنگ‌شکن، درمان ضایعات تخمدانی و عروقی از لیزر استفاده می‌شود، از همین رو کاربرد درمانی لیزر به دلیل اینکه لیزر انتخابی عمل می‌کند و کمترین آسیب را به بافت‌های سالم اطراف نقطه هدف وارد می‌کند، بسیار گسترده است.
فکر آزاد در ادامه با اشاره به راه‌اندازی انجمن پزشکی walt در کشور و رسالت این انجمن در علوم پزشکی گفت: انجمن پزشکیwalt)) یک‌نهاد مردم‌نهاد است که از میان پزشکان و متخصصین همچنین علوم وابسته پزشکی و متخصصین فیزیک لیزر و علوم وابسته عضوگیری می‌کند. و با رسالت بسط و توسعه دانش لیزر در کلیه علوم پزشکی مشغول فعالیت است، انجمن لیزر در پزشکی ایران از یازده سال پیش عضو چندمین فدراسیون جهانی است، که تمامی رشته‌های علوم پزشکی و حتی در بعضی موارد مهندسی پزشکی را در برمی‌گیرد.
فکر آزاد بیان کرد: بر مبنای رسالت این‌گونه انجمن‌های علمی، انجمن لیزر نیز کارگروه‌ها، سمینارها و کارگاه‌هایی برای گروه مخاطبین خود که بیشتر همکاران علوم پزشکی هستند برگزار می‌کند،  تا دانش لیزر به‌صورت علمی و دانشگاهی عرضه شود. 
این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه جایگاه ایران در موضوعاتی همچون آموزش، پژوهش و درمان در لیزر پزشکی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد گفت: در ایران به این دلیل که فناوری‌های لیزر از طریق شرکت‌ها واردشده، جنبه‌های مالی پراهمیت‌تر از جنبه علمی و آموزشی بوده است.  که با راه‌اندازی انجمن پزشکی در ایران این معضل رفع خواهد شد و در بحث آموزش نیز بیشتر به آن توجه می‌شود.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی،  در راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: