system
4 شرکتی که بازار داخلی واکسن صنعت دام و طیور را گسترش دادند کدامند
4 شرکتی که بازار داخلی واکسن صنعت دام و طیور را گسترش دادند کدامند

4 شرکتی که بازار داخلی واکسن صنعت دام و طیور را گسترش دادند کدامند


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 72616
صنعت دام و طیور یکی از حوزه‌های راهبردی در کشور است و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار شایع آن با تلاش 4 شرکت، شتاب گرفته است.

به گواه آمارها، دام و طیور پس از نفت بزرگ‌ترین صنعت کشور است. گردش مالی مرغداری‌های کشور سالانه ۱۳۵ هزار میلیارد تومان و این عدد برای محصولات دامی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. بخش بزرگی از نیاز این صنعت راهبردی را، داروها و واکسن‌های پیشگیرانه‌ تشکیل می‌دهد که تولید آنها توسط فناوران داخلی از خروج ارز کشور پیشگیری می‌کند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از فعالیت این شرکت‌ها حمایت کرده است. در ادامه این گزارش با فعالیت 4 مجموعه فناوری که به تولید این محصولات مشغول هستند آشنا می شویم.

 

1.توسعه واکسن‌های صنعت دام و طیور

نویان پژوهان زیست دارو یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در حوزه تولید واکسن‌های دام و طیور فعالیت می‌کند. این مجموعه فناور سال ۹۳ به کمک جمعی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های برتر کشور در کنار اساتید و بزرگان صنعت زیست فناوری ایران در حوزه واکسن به صورت تخصصی آغاز به کار کرد.

تلاش این جمع منجر به توسعه بازار واکسن‌های صنعت دام و طیور شده است. صنعتی که با تولید واکسن‌های تولید داخل بخش بزرگی از نیازهای خود را به شکلی بومی تامین می‌کند.

 

2. تولید تعدادی از واکسن‌های کاربردی برای نخستین بار در کشور

شرکت تحقیقات و تولید مواد بیولوژیک پسوک، در سال ۷۳ با هدف تولید واکسن‌ها و مواد زیستی مورد مصرف در دامپزشکی ایجاد و شروع به کار کرد. این مجموعه در این مدت با تولید محصولات بیولوژیک برای رفع نیازهای کشور، به خود کفایی و سیر صعودی روند نوآورانه صنعت دام و طیور کمک کرده است.

این شرکت تولید و عرضه واکسن‌های نیوپاسول۱۰۱، نیوپاسول ۱۰۲ و فلوپاسول برای پیشگیری و کنترل دو بیماری مهم صنعت طیور یعنی نیوکاسل و آنفلوآنزا را دستور کار خود قرار داد و در ادامه فعالیت فناورانه‌اش واکسن جدید سه‌گانه‌ای به نام نیوپاسول ۱۰۳ را برای نخستین بار در کشور تولید کرد.

از دیگر تولیدات این شرکت می‌توان به واکسن گامپاسول برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مهم صنعت طیور نظیر نیوکاسل و آنفلوانزا وگامبورو و همچنین آنفلوآنزای فوق حاد طیور سویه N5N8، نیوپاسول۱۰۰ (نیوکاسل سویه GVII) اشاره کرد. همچنین در کنار این محصولات، آنتی‌ژن‌های پسوفلو و پسوکاسل برای انجام آزمایشات تشخیصی بیماری‌های آنفلوآنزا و نیوکاسل نیز دیگر محصولات این شرکت است.

 

3. تولید واکسن بیماری طاعون

شرکت ویرا واکسن شایا سال ۹۶ تاسیس شد و در زمینه تولید، توزیع، فروش، واردات و صادرات انواع داروها و سرم، واکسن‌های انسانی، واکسن‌های دامی، فرآورده‌های بیولوژیک و صنایع پیشرفته فعالیت می‌کند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوارکنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند. این بیماری با تولید واکسن ویرا پست این مجموعه فناور به صورت بومی قابل درمان است.

بیماری اکتیمای مسری نیز بیماری دیگری است که با واکسن تولیدی این شرکت قابل درمان شده است. واکسن اکتیمای مسری، ویروس زنده تخفیف حدت یافته‌ای است که از طریق پاساژهای سریالی ویروس وحشی روی سلول های پرایمری Lamb Testis حاصل می‌شود و سوسپانسیون ویروسی مطابق روش‌های استاندارد به صورت لیوفیلیزه در ویال های واکسن ارائه می شود.

شرکت ویرا واکسن شایا با تیمی متخصص و جوان برای اولین بار یکی از نیازهای اساسی صنعت دامپروری کشور را به تولید ملی رساند که در همین راستا از وابستگی به واردات این محصول و خروج میلیاردها ریال ارز، جلوگیری به عمل می‌آید.

 

4.تولید انواع واکسن دامی و طیور

زیست محصول پارسیان نیز از دیگر مجموعه‌های فناوری است که در حوزه تولید انواع واکسن‌های کاربردی در صنعت دام و طیور فعالیت می‌کند و تولید محصولات خود را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌دهد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بازار داخلی داروهای دام و طیور رونق گرفت و این صنعت گامی برای خودکفایی برداشت
بازار داخلی داروهای دام و طیور رونق گرفت و این صنعت گامی برای خودکفایی برداشت
99/11/04 - 08:39
صادرکننده واکسن می‌شویم
صادرکننده واکسن می‌شویم
99/02/01 - 10:00
بهداشت و سلامت دام و طیور  کشور هدف‌گیری شد
بهداشت و سلامت دام و طیور کشور هدف‌گیری شد
98/01/26 - 12:55
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: