system
آغوش باز و همراهی تغییرات منافع ملی در حوزه محیط زیست و سلامت
آغوش باز و همراهی تغییرات منافع ملی در حوزه محیط زیست و سلامت

آغوش باز و همراهی تغییرات منافع ملی در حوزه محیط زیست و سلامت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 32947
*میثم طباطبایی


*میثم طباطبایی
مصرف سوختهای فسیلی به مراتب بالاتر از استاندارهای جهانی، آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن و افزایش احتمال ابتلا به بیماریهایی که بسختی درمان پذیردند، بر هیچکس پوشیده نیست. مقالات و سخنرانی های زیادی در سالهای گذشته و بویژه در 1396 در راستای فرهنگسازی عمومی و ایجاد آگاهی در سطوح مختلف سیاستگزاری کشور ارائه شدند. تاکید بر کاهش مصرف انرژی در کشور از طریق افزایش بهره وری و گوناگون کردن سبد انرژی کشور به سود سوختهای تجدید پذیر که آلودگی کمتری تولید می کنند از جمله راهکارهایی بوده اند که متخصصین کشور در سازمانهای دولتی، انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد بر آن تاکید کرده و می کنند.
کارگروه زیست فناوری محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سالهای گذشته تلاش مضاعفی در این عرصه ملی داشته است و تمام توان خود را در جهت آماده ساختن زیرساختهای لازم به کار برده است. اجرای اولین پایلوت شهری کشور جهت استفاده از سوخت گازوئیل زیستی تولید شده از ضایعات در ناوگان جمل و نقل عمومی با مدیریت ستاد و با همکاری سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه، انجمن سوختهای زیستی ایران و برنامه کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (برنامه عمران سازمان ملل متحد) و سازمانهای مردم نهاد تحت پوشش آن از جمله این تلاشها در سال 1396 بوده است.
این حرکت ملی آثار مثبت استفاده از سوختهای زیستی در حوزه محیط زیست و سلامت را بر همگان آشکار نمود. البته لازم است به این نکته اشاره کرد که زیست فناوری سوختهای زیستی و استفاده گسترده از این نوع انرژی های دوستدار محیط زیست دهه ها است که در کشور های توسعه یافته و حتی در حال توسعه رواج دارد. لکن هر کشوری از جمله کشور عزیزمان ایران ناگریز از اجرای پایلوت های ملی در این عرصه جهت آماده سازی افکار عمومی و خواص است. 
ادامه پایلوت ملی در سطح گسترده تر در برنامه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سال 1397 قرار دارد و زیرساختهای اجرای آن نیز هم اکنون فراهم شده است و این اقدام ملی مشارکت کنندگان جدیدی نیز خواهد داشت که در سال آینده اطلاع رسانی می شود.
از جمله اقدامات دیگر که با هدف زمینه سازی تغییرات لازم در حوزه حمل و نقل و سوخت صورت گرفته می توان به تهیه و پخش بیش از 100 برنامه رادیویی، ده ها گردهمایی و تدوین و تصویب استانداردهای لازم مرتبط با سوختهای زیستی اشاره نمود. امید است با عزم ملی در سطوح مختلف سیاستگزاری و اجرا و خواست و همراهی مردم عزیز کشورمان در سال 1397 شاهد گوناگون شدن سبد انرژی کشور و ورود سوختهای دوستدار محیط زیست نظیر الکل زیستی سوختی (به عنوان افزودنی بنزین و حذف تدریجی ماده مخاطره آمیز MTBE) و گازوئیل زیستی یا بیودیزل (به عنوان افزودنی گازوئیل با منشا نفتی) باشیم. این مهم به جرات یکی از تغییرات و به بیان دیگر راهکارهایی است که در راستای تامین منافع ملی در حوزه انرژی، محیط زیست و سلامت بایستی محقق شود تا در کنار اجرای راهکارهای دیگر منجر به کاهش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور شود.
رئیس کمیته سوختهای زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: