system
آلودگی محلول‌های شیمیایی صنایع در محیط زیست حذف می‌شود
آلودگی محلول‌های شیمیایی صنایع در محیط زیست حذف می‌شود
با استفاده از روش تمیز کاری لیزری؛

آلودگی محلول‌های شیمیایی صنایع در محیط زیست حذف می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 29042
محققان، با استفاده از روش نوین montra در راستای بهبود سلامت عمومی، محیط‌زیست و کاهش استفاده از محلول‌های شیمیایی، که اغلب در صنعت برای تمیزکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد



محققان، با استفاده از روش نوین montra در راستای بهبود سلامت عمومی، محیط‌زیست و کاهش استفاده از محلول‌های شیمیایی، که اغلب در صنعت برای تمیزکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد، قادر خواهند بود، شکل صنعتی قابل‌دسترس از تمیزکاری و سازگار با محیط‌زیست را در چند سال آینده به عرضه ظهور برسانند. 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همواره تمیزکاری سطوح نیازمند روش‌هایی است که سطوح زیرین را دچار سایش نکند و خطرناک نباشد تا بتواند جایگزین روش‌های شیمیایی و مخرب قدیمی شود، چراکه روش‌های قدیمی به سطوح اصلی آسیب می‌زد و پسماند زیادی تولید می‌کرد. همچنین به علت استفاده از مواد شیمیایی، برای محیط‌زیست نامناسب و زیان‌بخش بود. به همین منظور محققان پیش بینی میکنند با استفاده از روش montra بتوانند شکل صنعتی قابل‌دسترس از تمیزکاری و سازگار با محیط‌زیست را در چند سال آینده به عرضه ظهور برسانند و تمام صنایعرا به سمت استفاده از لیزر برای تمیزکاری پیش رود. 
با توجه به اینکه، استفاده از محلول شیمیایی، پسماندهای مایع زیادی که پتانسیل تولید بخارهای سمی را داشت تولید میکرد، دستورالعمل montra ( این دستور عمل در راستای بهبود سلامت عمومی، محیط‌زیست و کاهش استفاده از محلول‌های شیمیایی همانند cfcs که اغلب در صنعت برای تمیزکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد) مطرح شد.
با استفاده از روش تمیزکاری لیزری، از هیچ حلال یا ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود،  ازاین‌رو پسماند خطرناک ندارد و بسیار با محیط‌زیست سازگار است همچنین قادر است تنها همان مقدار ماده را که مایل به حذف آن هستیم حذف کند. این روش با دقت بسیار مسبب سرعت کار بدون تماس و تخریب نمونه، به‌صورت خودکار و امن عمل می‌کند همچنین علاوه بر حالت خودکار، به‌صورت دستی هم باکیفیت بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.
تمیزکاری در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد و البته در بسیاری از صنایع موردتوجه است اما به‌صورت خاص در فرایندهای ساخت و تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد، یعنی جایی که سطوح را برای پروسه‌های بعدی مثل رنگ کردن یا جوشکاری آماده می‌کنند نیاز به تمیزکاری اولیه دارند.
این روش برای حذف رنگ، بهبود سطح، حذف روغن و زنگ‌زدگی، تمیز کردن قاب، تمیز کردن ابزارهای برای چسب گذاری و علامت‌گذاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.
همچنین  حذف پوشش‌های رنگی از سطوح ظریف، ایجاد نوارهای عایق در نیمه‌هادی‌ها، حکاکی کردن روی سطوح و حذف باقیمانده اثرات جوش از روی سطوح همه از کاربردهای تمیزکاری با لیزر هستند. از این روش در ابعاد بزرگ‌تر مثل حذف زنگ‌زدگی از پل‌ها و حذف آلاینده‌ها از قطار و هواپیما مورداستفاده قرار می‌گیرد.
تقریباً همه لیزرهای صنعتی که کاربرد تمیزکاری دارند، از نوع لیزرهای پالسی هستند، هرچند دارای توان، طول‌موج و پارامترهای پالس متفاوت هستند، اما سازوکار عملکرد مشابهی دارند. درواقع نکته قابل‌تأمل بهینه کردن نتیجه کار با توجه به شرایط محیطی و ویژگی لیزر است.
عمق کندگی لیزر، درزمانی در حدود 5 تا 10 میکروثانیه قابل‌کنترل است و این مسئله تمیزکاری را قابل‌کنترل می‌کند. این مورد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که تنها لازم باشد بخشی از یک پوشش حذف شود.
یک پالس لیزری در حدود میکرو تا میلی‌ثانیه، سطوح موردنظر را هدف می‌گیرد. انرژی رسیده به لایه بالایی نمی‌تواند باعث تخریب سطح شود، درحالی‌که حاصلش تبخیر آلودگی‌ها خواهد بود و باقی‌مانده آن‌ها به‌صورت ذرات گردوغبار دور می‌شوند.


تاریخچه تمیزکاری لیزری
در سال 1980 برای اولین بار سوزان آلن و همکارانش از دانشگاه فلوریدا، روشی را با استفاده از لیزر برای حذف ذرات باقیمانده سلیکونی از سطح ابزارهای الکترونیکی ارائه دادند. در این روش از مخلوط آب و الکل برای افزایش اثر لیزر با توجه به اثر تبخیر سریع از مایع استفاده شد. بعدها با توجه به گستردگی لیزرهای متفاوت و ویژگی‌های مطلوب این روش، تمیزکاری لیزری به‌صورت گسترده در صنایع مختلف مورداستفاده قرار گرفت.

 بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد به‌کارگیری و توسعه در صنعت لیزر و همچنین روشن‌سازی این حوزه در کشور در حال حاضر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.بر همین اساس در پی انتشار دومین ویژه نامه لیزر و فوتونیک مبحث تمیزکاری با لیزر مورد نقد و بررسی محققان صنعت لیزر قرار گرفته است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: