system
آینده آموزش بین‌المللی چین به چه سویی می‌رود
آینده آموزش بین‌المللی چین  به چه سویی می‌رود

آینده آموزش بین‌المللی چین به چه سویی می‌رود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 71174
از 40 سال پیش که چین درهای اقتصاد خود را گشود، جمعیت عظیم این کشور تقریباً در همه جنبه‌های زندگی خود، از جمله آموزش تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است.

در دهه‌های گذشته، چین شاهد رشد طبقه متوسط ​​و تازه متمولانی بوده است که فرزندان خود را برای تحصیلات عالیه به خارج از کشور می فرستند یا آنها را در مدارس بین المللی در داخل کشور ثبت نام می کند، جایی که انگار انگلیسی زبان اصلی است و ورود به کالج های خارج از کشور هدف نهایی است.

 

در طی این فرآیند، برخی از والدین و خویشاوندان آموزشی دریافتند که برخی از کودکان از آن‌جاکه وقت و انرژی بیش‌تری را صرف یادگیری زبان انگلیسی و فرهنگ غربی می کنند تا چینی، هویت فرهنگی خود را از دست می دهند.

 

تحولی در فرهنگ چین

شن ژیانژون مشاور وزیر پیشین در بخش آموزش در سفارت چین در ایالات متحده  به CGTN گفت: در  20 سال گذشته ، متوجه شدیم که دانشجویان ما در پی آموزش بین‌المللی هویت فرهنگی خود را از دست داده‌اند و برخی حتی اصول زبان چینی را نمی‌دانند. این یک مشکل جدی است، زیرا پس از پایان تحصیلات خارج از کشور، از حجم عظیم دانشجویان  85 درصد آن‌ها به کشور باز می‌گردند. اگر آن‌ها فرهنگ چینی و زبان چینی را نمی‌دانند، چگونه می‌توانند به کشور کمک کنند؟

 

به طور کلی ، اکثر مدارس چین، دولتی هستند که از نظر اقتصادی به بودجه دولت وابسته‌اند. مدارس بین‌المللی برای پاسخ‌گویی به تقاضای طبقه متوسط ​​رو به رشد ظهور کردند و به‌دنبال فضایی کمتر رقابتی و جهانی برای اعزام فرزندانشان بودند.

 

بیش‌تر مدارس بین‌المللی در چین توسط شرکت‌های خصوصی ساخته شده‌اند که 51 درصد از کل را تشکیل می دهند. دو نوع دیگر از مدارس بین‌المللی یا توسط خارجی‌ها به طور خاص برای فرزندان مهاجران یا مدارس وابسته ساخته شده توسط مدارس دولتی ساخته شده است. گرچه با ریشه های متفاوت، این سه نوع مدرسه همه هدف یکسانی دارند: جذب دانش آموزان به کالج‌های مشهور جهان در کشورهای پیشرفته  مانند آمریکا، انگلستان ، کانادا و استرالیا.

 

این مدارس معمولاً برنامه‌های درسی و آزمون‌ها را در سطوح گوناگون برای دانش آموزان دبیرستانی اعمال می‌کنند و برخی از مدارس بین‌المللی از برنامه‌های درسی خارج از کشور برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول استفاده می کنند.

موضوعی که این نگرانی در جامعه را در مورد دانش آموزان در مدارس بین المللی ایجاد می کند که دانش زیادی در مورد فرهنگ و جامعه غربی دارند اما دانش کافی در مورد کشور خود ندارند.

مدارس و دانشگاه‌های سراسر چین نسبت به استفاده از كتب درسی کشورهای خارجی منع شده‌اند و تنها مدارسی که مخصوص مهاجران خارجی ساخته شده‌اند استثنا هستند. مقامات می گویند این سیاست حفاظت از حاکمیت آموزشی کشور است.

به همین دلیل، گام بعدی آموزش در مدارس بین المللی، گنجاندن عناصر چینی بیش‌تر در آموزش، ترویج ادغام فرهنگ غربی و چینی است. در طی روند ادغام ، چین همچنین استاندارد آموزش بین المللی و برنامه درسی خود را ارائه می دهد و کتابهای درسی خود را برای دانشجویان بین المللی منتشر می کند.

تعامل آمریکا و چین در آموزش بین‌المللی

گزارشی که توسط مرکز جهانی‌سازی چین (CCG) منتشر شد، نشان می دهد که 39.22 درصد از خانواده های چینی کشور مقصد خود را برای تحصیل در خارج از کشور به دلیل همه گیری تغییر داده اند.

آمریکا که زمانی که به عنوان برترین کشور برای دانشجویان چینی رتبه بندی می شد ، جای خود را به انگلیس و کانادا داده است، در حال حاضر ایالات متحده در نگاه دانشجویان بین‌المللی به مقام سوم تنزل یافته است.

البته بسیاری از کارشناسان در مورد مبادلات دانشجویی بین چین و ایالات متحده دیدگاهی مثبت دارند و معتقدند با توجه به پیچ و تاب‌های گذشته در روابط دوجانبه، وضعیت فعلی دیری نمی پاید.

وانگ گوانگفا ، رئیس مدرسه سلطنتی پکن ، به CGTN گفت گفت: گرچه چین و ایالات متحده در یک جنگ تجاری هستند و دو کشور شیوع کووید 19 را به گونه دیگری اداره می‌کنند تبادل آموزشی و فرهنگی بین مردم آمریکا و چین متوقف نخواهد شد زیرا دو کشور در 40 سال گذشته به تدریج اعتماد متقابل را در جنبه‌های گوناگون پیدا کرده‌اند.

 

منبع: پایگاه خبری CTGN

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
نگرش جدید دانشجویان بین‌المللی به کرونا
نگرش جدید دانشجویان بین‌المللی به کرونا
99/08/27 - 10:09
اثرات اقتصادی ویروس کرونا بر بخش بین‌المللی آموزش عالی در کشورها
اثرات اقتصادی ویروس کرونا بر بخش بین‌المللی آموزش عالی در کشورها
99/08/26 - 08:48
یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم  100 در موضوع کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شود
یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 در موضوع کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شود
95/09/30 - 10:18
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: