system
ارایه 260 هزار خدمت به پژوهشگران کشور توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی
ارایه 260 هزار خدمت به پژوهشگران کشور توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی
یک شبکه آزمایشگاهی فعال و موفق؛

ارایه 260 هزار خدمت به پژوهشگران کشور توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی معاونت علمی


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 12953
شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از جمله زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این مجموعه در مسیر ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به محققین دانشگاهی و صنعتی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور تلاش می‌کند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از جمله زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این مجموعه در مسیر ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به محققین دانشگاهی و صنعتی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور تلاش می‌کند. 


 
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکهآزمایشگاه فناوری‌های راهبردی، تعمیم یافته شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو است که در سال 1383 با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به محققین دانشگاهی و صنعتی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آزمایشگاهی کشور تشکیل شد. اعضای این شبکه متشکل از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و مراکز تحقیقات دولتی و خصوصی از شهرهای مختلف کشور می‌باشند که در قالب شبکه آزمایشگاهی به پژوهشگران خدمات ارائه می‌کنند.


اهداف شبکه

این شبکه اهدافی را چون امکان دسترسی آسان کلیه متخصصین و پژوهشگران کشور به توانمندی‌های آزمایشگاهی؛ توسعه همگام زیرساخت آزمایشگاهی به موازات توسعه فناوری های راهبردی در کشور؛ حمایت از ساخت دستگاه‌ها آزمایشگاهی مرتبط با های راهبردی در کشور و همچنین توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه زیرساخت‌های آزمایشگاهی فناوری های راهبردی دنبال می‌کند.

 
رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، هدف این شبکه را به اشتراک گذاری تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی کشور بیان کرد و گفت: این شبکه شامل آزمایشگاه‌های توانمند موجود در هر دو بخش دولتی و خصوصی است. آزمایشگاه‌ها باید یک سری شرایط را قبول کنند تا وارد این شبکه شوند. در قبال میزان عملکرد از نظر خدمات‌دهی به محققین کشور و شرکت‌های دانش بنیان از حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی بهره‌مند می‌شود.

وی اعضا این شبکه را 300 مرکز در بخش‌های دولتی و خصوصی عنوان کرد و ادامه داد: بیش از چهار هزار تجهیز آزمایشگاهی در این شبکه به اشتراک گذاشته‌شده است که از این 300 مجموعه 40 درصد وزارت علوم، 10 درصد وزارت بهداشت، 20 درصد نهادهای خصوصی هستند.

به گفته اسدی فرد، 30 درصد باقی‌مانده را سایر نهادها و وزارت‌خانه‌های دیگر مانند وزارت نفت، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد و دیگر مجموعه‌ها تشکیل می‌دهند.

وی برنامه‌های خدمات‌دهی به محققین توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را به این صورت توضیح داد: این شبکه سیستم ارائه خدمات بسیار خوبی دارد. هرکسی می‌تواند در سراسر کشور از این 300 مجموعه‌ای که در 26 استان کشور پراکنده هستند با درصد تخفیف‌هایی که در شبکه تعیین شده است خدمات بگیرد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی این درصد را برای عموم پژوهشگرا و صنایع 15 درصد عنوان کرد.شرکت‌های دانش‌بنیان 50 درصد و اعضا بنیاد ملی نخبگان نیز تا 60 درصد می‌توانند از تخفیف بهره‌مند شود. همچنین برای کسانی که عضو باشگاه مشتریان  شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی باشند 15 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

 

حمایت‌های شبکه

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی به صورت سالانه از آزمایشگاه‌های عضو خود در برگزاری و شرکت در دوره‌های آموزشی و آموزش نیروی انسانی؛ نگهداری، تعمیرات، کالیبراسیون و ارتقای دستگاه‌ها آزمایشگاهی و همچنین استقرار و اخذ گواهینامه بین‌المللی استاندارد ISO/IEC17025 حمایت می‌کند.

دیگر مواردی که مورد حمایت این شبکه قرار می‌گیرد خرید دستگاه‌ها آزمایشگاهی داخلی و خارجی؛ تشکیل و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی و نیز پیاده‌سازی سامانه نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی است.

میزان حمایت مربوط به هر آزمایشگاه براساس امتیاز و رتبه کسب شده توسط آزمایشگاه در ارزیابی‌های سالانه شبکه از عملکرد آزمایشگاه‌های عضو، تعیین می‌شود.

 
اسدی فرد خروجی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی دستاورد تابستان 93 تا ابتدای 94 را حدود 260 هزار خدمت به 25 هزار نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به این که تعداد اعضا پس از این آمارگیری بیشتر شده است، ارائه خدمات به محققان کشور در سال 94به بیش از دو برابر خواهد رسید.

 
مشاوره

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با جمع‌آوری اطلاعات گوناگون، آنها را از طریق روش‌های مختلف در اختیار اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و مراکز پژوهشی و صنعتی قرار می‌دهد.

علاوه بر انتشار اطلاعاتی همچون مشخصات آزمایشگاه‌های مختلف کشور و دستگاه‌ها مختلف آنها (بدون محدودیت کاربرد در فناوری های راهبردی) به صورت دسته‌بندی در پایگاه اینترنتی شبکه، خدمات مشاوره‌ای را نیز از طریق پست الکترونیکی ارائه می‌دهد.

ارائه مشاوره در زمینه ساخت و تجهیز آزمایشگاه، تعمیرات، نگهداری، کالیبراسیون و ارتقای دستگاه‌ها آزمایشگاهی، خرید دستگاه‌های جدید داخلی و خارجی و غیره نیز از طریق پست الکترونیکی انجام می‌شود.

 

کارگروه‌های تخصصی

به منظور استفاده هرچه بیشتر از توان علمی-آزمایشگاهی موجود و همچنین افزایش جریان دانش در شبکه، برنامه ایجاد کارگروه‌های تخصصی دستگاهی تهیه شد.

هر کارگروه، از کارشناسان یک دستگاه آزمایشگاهی خاص (مثلاً TEM) تشکیل می‌شود که با هدایت یک مشاور علمی (از بین متخصصین مرتبط با آن دستگاه از مراکز عضو) و یک نفر به عنوان دبیر گروه (از بین کارشناسان آن دستگاه)، طبق دستورالعمل تشکیل و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی، فعالیت می‌کند. تا کنون کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌های TEM, SPM, SEM, X-Ray تشکیل گردید است.

همچنین این شبکه با دارا بودن متخصصین باتجربه در زمینه استانداردسازی آزمایشگاه‌ها، اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون کرده است. این کارگروه متشکل از 6 نفر سرممیز بین‌المللی استاندارد ISO/IEC 17025 است که یک نفر از ایشان دبیری کارگروه را بر عهده دارد.

این کارگروه در زمینه پیاده‌سازی استانداردهای لازم در آزمایشگاه‌های عضو شبکه و همچنین کالیبراسیون دستگاه‌های آزمایشگاهی و اخذ گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی، مشاوره‌های لازم را به شبکه و آزمایشگاه‌های عضو آن ارائه می‌کند.

 

همکاری‌های بین‌المللی

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی علاقه‌مند است تا با شبکه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعال در زمینه فناوری های راهبردی در سایر کشورها به‌ویژه منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی، همکاری‌هایی را در حوزه‌های ارائه خدمات آزمایشگاهی، کالیبراسیون دستگاه‌ها و آموزش روش‌های نوین کار با دستگاه‌ها به اجرا گذارد.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: