system
ارتقای دانش مواد زیستی در کشور
ارتقای دانش مواد زیستی در کشور
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی محقق شد؛

ارتقای دانش مواد زیستی در کشور


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 38321
مطالعه روی مواد محافظت كننده چرم طبيعی و تاثير عوامل محيطی بر تغييرات ظاهری آن موضوعی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان کشور انجام شد تا شاهد ارتقای دانش مواد زیستی در داخل باشیم.



مطالعه روی مواد محافظت كننده چرم طبيعی و تاثير عوامل محيطی بر تغييرات ظاهری آن موضوعی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان کشور انجام شد تا شاهد ارتقای دانش مواد زیستی در داخل باشیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، "مطالعه روی مواد محافظت كننده چرم طبيعی و تاثير عوامل محيطی بر تغييرات ظاهری آن" عنوان طرح پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان پژوهشگاه پلیمر ایران انجام شد.
مروري بر روش هاي حفاظت و نگهداري چرم و انواع نگهدارنده ها و نرم كننده ها، تاثير مخرب محيطي (دما ، نور و رطوبت) بر خواص ظاهري و رنگ چرم طبيعي، امكان سنجي استفاده از نانو ذرات معدني براي حفظ و نگهداري چرم از اهداف اصلی انجام این پژوهش است.
همچنین درباره ضرورت انجام آن نیز باید گفت، این موضوع از جنبه های مختلف تاریخی، هنری، فنی دارای اهمیت فراوان است. از آنجایی که اشیای چرمی در معرض آسیب های جدی هستند پس  پایش روند تخریب اشیای چرمی تحت تاثیر عوامل محیطی دارای اهمیت بسزایی است که می تواند از آسیب بیشتر آنها جلوگیری و به نگهداری بهتر و مناسب تر آنها منجر شود. از طرفی تا کنون هیچ ماده مناسبی برای اشیای چرمی یافت نشده است که استفاده از آن سبب تغییر خواص چرم نشود و به نگهداری طولانی مدت آن منجر شود بنابراین این تحقیق می تواند به ارتقای دانش موجود در تولید مواد محافظ چرم کمک کند. کاربرد آن نیز در صنایع تولید چرم،پوست و تولید نرم کننده ها و نگهداری آنها ، ارتقای دانش بیو مواد در داخل است.

بر اساس این گزارش، یكی از ميراث های ارزشمند انسانی و تمدن بشری كتاب و دست نوشته های تهيه شده از پوست نوشته و محصولات مختلف چرمی است. تغيير رنگ ممكن است در آثار چرمی به عنوان نتايج پيری تحت تاثير عوامل رطوبت، دما و بخشي UV نور خورشيد ايجاد شود. واكنش هاي فتوشيميايي در تخريب اشياء چرمي تحت تاثير عوامل خارجي شدت مي گيرد. علاوه بر اين، مولكول كلاژن زنجيره اي بسپارها مسئول منسجم ساختاري اشياء چرم است. ارزيابي رنگ ظاهر آثار چرمي است براي هر نوع عمليات حفاظت بايد مد نظر قرار گيرد. واكنش هاي فتوشيميايي سبب تخريب زنجيره هاي مولكولي كلاژن ميشود و با تغيير شيميايي، خصوصيات فيزيكي و مكانيكي چرم مانند پوسيدگي قرمز، تغيير pH و تضعيف، پودر شدن سطح، كم شدن دماي انتقال شيشه اي (Tg) و تغييرات رنگ همراه است.
چندين روش براي ارزيابي رنگ توسط كميته بين المللي كالريمتري (CIE) استفاده مي شود بين آنها CIE L * a* B * يكي از محبوب ترين روش ها است زيرا پارامترهاي اندازه گيري آن به خوبي متناظر با ديد انسان است. گزينه هاي موجود در روش هاي حفاظت و عمليات سطح چرم در حال حاضر، محدود، و همه با اشكالاتي مواجهه است.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: