system
امکان همگن کردن نانو ذرات با دستگاه هموژنایزر التراسونیک
امکان همگن کردن نانو ذرات با دستگاه هموژنایزر التراسونیک
همراه با چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران/

امکان همگن کردن نانو ذرات با دستگاه هموژنایزر التراسونیک


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 13872
امواج اولتراسونیک به دسته‌ای از امواج مکانیکی گفته می‌شود که فرکانس نوساناتشان بیش از محدوده شنوایی انسان (20Hz-20KHz) باشد. این امواج به‌دلیل خواصی که دارند کاربردهای متنوع و بعضاً جالبی دارند.

امواج اولتراسونیک به دسته‌ای از امواج مکانیکی گفته می‌شود که فرکانس نوساناتشان بیش از محدوده شنوایی انسان (20Hz-20KHz)  باشد. این امواج به‌دلیل خواصی که دارند کاربردهای متنوع و بعضاً جالبی دارند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در طراحی این دستگاه یک محفظه عایق صوتی برای جلوگیری از انتشار صدای ناشی از انفجارهای میکرونی حبابهای کاویتاسیون در نظر گرفته شده است.  به منظور تنظیم فاصله پرآب از کف ظرف واکنش یک پیچ تنظیم ارتفاع بر روی میله نگه‌دارنده پایه دستگاه قرار داده شده است. این دستگاه را می‌توان برای پراکنده کردن ذرات نانومتری در سیالات (تولید سوسپانسیون‌های پایدار)، تهیه مواد نانومتری از طریق روش‌های مرسوم شیمیایی، مخلوط کردن دو مایع نامحلول در یکدیگر و... مورد استفاده قرار داد.

این دستگاه با ابعاد کوچک و قابل حمل و نقل خود می‌تواند برای هر آزمایشگاهی مناسب و کارآمد باشد.

 

عملگرهای نهایی با قطرهای متنوع و راکتور فولادی ضدزنگ

از قابلیتهای این مجموعه می‌توان به توانایی تنظیم آن برای کاربردهای مختلف اشاره کرد. انواع عملگرهای نهایی مختلف با قطرها 25،19،12،6،5،3  میلیمتر قابل اتصال به مجموعه است.

راکتور طراحی شده از جنس فولاد ضد زنگ می‌توان جهت کاربردهای پیوسته مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار جهت انجام عملیات همگن سازی، سنتز و یا گوگرد زدائی گازوئیل در حالت پایلوت بعد از انجام آزمونهای آزمایشگاهی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

علی رضا شهیدی مدیر عامل شرکت توسعه فناوری مافوق صوت و مجری طرح «طراحی و ساخت هموژنایزر التراسونیک 1500 وات» گفت: برگزاری سه دوره موفق نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با رویکرد توسعه محصولات آزمایشگاهی روندی است که تا کنون سه دوره متوالی آن به انجام رسیده است. و  با حضور در دوره چهارم این نمایشگاه قصد داریم تا  به ترویج فرهنگ سازی خرید محصولات داخلی بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به شتاب این دستگاه تولیدی بیان کرد: با محاسبه‌ای ساده می‌توان دریافت که اگر نقطه‌ای با فرکانس 25 کیلوهرتز و دامنه 10 میکرومتر نوسان کند شتاب آن بالغ بر 25 هزار برابر شتاب ثقل می‌شود، در اثر این شتاب، سرعت بالا در مایعات باعث ایجاد کاویتاسیون می‌شود و در هنگام انفجار حباب‌های ایجاد شده فشاری در حدود 200 بار و دمایی در حدود 5000 درجه کلوین ایجاد می‌شود.

این فعال حوزه فناوری در ادامه افزود: از طرف دیگر اگر حرکت نسبی با مشخصات فوق میان دو سطح جامد برقرار شود ازدیاد دما باعث جوش خوردن دو سطح به یکدیگر می‌شود که Ultrasonic Welding است. همچنین از دیگر کاربردهای تکنولوژی التراسونیک قدرت می‌توان به جوش قطعات هم‌جنس و یا غیر هم‌جنس، برش انواع پارچه، تسریع واکنش‌های شیمیایی، تنش‌زدائی جوش در فرآیند قوس الکتریکی، گاز زدائی از مایعات، از بین‌بردن کف تشکیل شده بر روی مایعات، کاهش تخلخل در فرآیند آب‌کاری، تسریع پلیمریزه شدن، دیپلیمریزه کردن، سبک کردن نفت خام، جدایش آسفالتین از نفت خام، گوگرد زدایی از نفت خام و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

این محقق در ارتباط با سابقه فعالیت شرکت گفت: در حال حاضر این شرکت اولین و تنها مجموعه تحقیقاتی، تولیدی تخصصی در زمینه تکنولوژی التراسونیک قدرت در این حوزه است.

 شهیدی در پایان اهمیت برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران را در توسعه محصولات مهم خواند و افزود: معاونت علمی با حمایت از برگزاری این نمایشگاه اتفاق مهمی را در عرصه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی رقم زده است، برگزاری سه دوره موفق نمایشگاه نشان دهنده جایگاه و درستی مسیری است که توسط برگزارکنندگان آن طی می‌شود همچنین حمایت از تولید داخل و جهت دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت داخلی از دستاوردهای مهم این نمایشگاه است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: