system
اولین ابزار جامع هوش‌مصنوعی در زبان فارسی رونمایی و آزادرسانی شد
اولین ابزار جامع هوش‌مصنوعی در زبان فارسی رونمایی و آزادرسانی شد
با حمایت معاونت علمی؛

اولین ابزار جامع هوش‌مصنوعی در زبان فارسی رونمایی و آزادرسانی شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 98462
رویداد رونمایی از دادماتولز جامع‌ترین ابزار پردازش متن در زبان فارسی با حضور مسئولین، اساتید دانشگاه، متخصصان هوش مصنوعی و فعالان این حوزه برگزار شد. دکتر بهروز مینایی، دبیر ستاد هوش مصنوعی و دکتر سید مهدی شریعت‌زاده، مشاور ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از سخنرانان این نشست بودند و هر یک به سهم معاونت علمی در پیشبرد این پروژه بزرگ پرداختند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دادماتولز، ابزار قدرتمندی برای متخصصان هوش مصنوعی و برنامه‌نویسان است که موجب می‌شود توسعه نرم‌افزارهای کاربردی مبتنی بر NLP فارسی به سهولت انجام گیرد.
سید محمدباقر سجادی، مدیرعامل شرکت دادماتک در این نشست اظهار کرد: نسخه دوم دادماتولز با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. هدف اصلی دادماتولز توسعه و گسترش NLP فارسی است. از دیگر اهداف آن، توسعه ابزار یکپارچه در زبان فارسی است که در صنعت و دانشگاه مورد استفاده قرار بگیرد. سهولت استفاده از پردازش زبان فارسی برای افراد غیر متخصص نیز از دیگر اهداف این ابزار کاربردی است.راهبرد اصلی شرکت دادماتک برای گسترش این محصول ملی، ایجاد جامعه‌ای از مشارکت کنندگان در NLP فارسی است که در بهبود، توسعه و بروزرسانی دادماتولز فعال باشند.

سجادی به درخواست دانشگاه‌هایی از روسیه و کانادا برای همکاری در توسعه NLP فارسی بواسطه ابزار بین المللی دادماتولز اشاره کرد.

گفتنی است در این رویداد از تفاهم‌نامه سازمان ملی هوش مصنوعی با شرکت دادماتک مبنی بر حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی تا سقف ۲۵ میلیون تومان با رویکرد آزادرسانی در بستر دادماتولز پرده‌برداری شد.
دادماتولز دارای ۱۱ ماژول پایه‌ای و پیشرفته است که در نسخه رایگان، آزادرسانی شده است اما نسخه تجاری آن دارای ماژول‌های کاربردی مانند جستجوی معنایی، تشخیص موضوع، طبقه‌بندی متون، اصلاح‌گر املایی معنایی و دیگر ماژول‌های سطح بالاست.

#15

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: