system
بازارسازی روایت ها و بازی های مبتنی بر میراث فرهنگی نیاز امروز ما است
بازارسازی روایت ها و بازی های مبتنی بر میراث فرهنگی نیاز امروز ما است
دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم در نشست رونمایی از نشان بازی‌های میراثی (وازیگ) مطرح کرد:

بازارسازی روایت ها و بازی های مبتنی بر میراث فرهنگی نیاز امروز ما است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 97603
دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در نشست رونمایی از نشان بازی‌های میراثی (وازیگ) گفت: بازارسازی روایت ها، شخصیت ها و بازی های مبتنی بر میراث فرهنگی و تمدنی ایرانی یکی از ضرورت های امروز ما است که این امر نیز با استفاده از ظرفیت زیست بوم صنایع خلاق قابل تحقق است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشان بازی‌های میراثی به نام «وازیگ» با هدف معرفی، تولید و انتشار بازی‌های مختلف با محتوای میراث‌فرهنگی در مراسمی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مدیرانی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، ۲۱ خرداد ماه در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، و گردشگری رونمایی شد.

میراث‌فرهنگی ایران متعلق به بشریت است

مسعود حسن‌لو، دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری طی سخنانی در این نشست گفت: یکی از کارهای بزرگی که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید انجام می‌شد، همین طراحی و تولید نشان وازیگ است.

او فزود: ما میراث بزرگی داریم. این میراث متعلق به تمام دنیا است و همیشه اهمیت دارد از این رو، این اتفاق بسیار مبارکی است که امروز شاهدیم با طراحی بازی‌های مختلف زمینه آشنایی هرچه بیشتر مردم خصوصا کودکان و نوجوانان بیش از پیش فراهم شده است.

حسنلو خاطرنشان کرد: از انتخاب اسم «وازیگ» باید تشکر کرد. ریشه معنایی تاریخی خوبی دارد و اسم بسیار خوبی برای این نشان انتخاب شده است.

 وی با بیان اینکه امنیت فرهنگی کشور در مرز مناسبی قرار ندارد، گفت: شاهد این مدعا، علاقه مندی های نسل امروز است، ۱۰ شخصیت محبوب کودکان ایرانی طبق تحقیقات از ۱۰ شخصیت فیلم، انیمیشن و بازی های رایانه ای آمریکایی است. این درحالی است که ظرفیت اخلاقی، تمدنی، محتوایی و فرهنگی کاراکترهای ایرانی هیچ چیزی کمتر از آنها ندارد بلکه نیازمند فعالیت جدی در حوزه معرفی با ظرفیت و ابزارهای فناوریهای فرهنگی و نرم است.

از این رو، به گفته او، بازارسازی روایت ها، شخصیت ها و بازی های مبتنی بر میراث فرهنگی و تمدنی ایرانی یکی از ضرورت های امروز ما است که این امر نیز با استفاده از ظرفیت زیست بوم صنایع خلاق قابل تحقق است.

«آگاهی میراثی» نیاز امروز ما است

مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری هم با اشاره به اهمیت تولید بازی‌هایی بر مبنای میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: انتقال مفاهیم حوزه میراثی به کودکان و نسل جدید از طریق رسانه و فناوری‌های نوین امکان‌پذیر است ‌و ساخت این نشان یک قدم بزرگ برای این منظور است.

او افزود: اوقات فراغت یکی از دغدغه‌های مهم است و باید بتوانیم این اوقات فراغت را به درستی مدیریت کرد تا کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان در مسیری که دوست‌دارند از اوقات فراغت خود استفاده کنند از این رو ما وظیفه مهمی با عنوان «آگاهی میراثی» داریم که این آگاهی باید با یک ظرافت و زیبایی به نسل جدید منتقل شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: بازی یکی از مهم‌ترین، بهترین و شیرین‌ترین راه برای انتقال مفاهیم میراثی به نسل جدید است. در کنار این فناوری نقش مهمی در انتقال آگاهی میراثی دارد اما متاسفانه امروز بخش زیادی از موزه‌های ما تهی از این فناوری هستند و هنوز نتوانستیم قصه اشیا را به خوبی روایت کنیم.

ده‌پهلوان اضافه کرد: باید راه انتقال مفاهیم میراثی به کودکان و نسل جدید یک راه جدی باشد که برای کودکان و نوجوانان شیرین باشد؛ بنابراین باید اپ‌های موزه‌ای تولید کنیم. حوزه بازی‌های دیجیتال خیلی گسترده است و صدها بازی وجود دارد و امروز بازی‌هایی آمده که ارزمحور است از این رو باید تلاش کنیم‌ تا این بازی‌ها در مسیر آگاهی میراثی قرار گیرد و اگر نتوانیم این آگاهی میراثی را به نسل جدید منتقل کنیم، روح نسل جدید در خطر آسیب و هجوم بازی‌ها و فرهنگ‌های بیگانه است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: اگر واقعا برنامه صحیحی برای طراحی این بازی‌ها نداشته باشیم می‌تواند نتیجه عکس دهد، اما اگر به درستی مدیریت شود نقش بی‌بدیلی در انتقال مفاهیم میراثی به نسل‌های جدید دارد.

تشخیص خلاء در حوزه انتقال مفاهیم میراثی از طریق بازی، هوشمندانه است

آیدین مهدی‌زاده، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی نیز در این مراسم گفت: تشخیص خلاء در حوزه انتقال مفاهیم میراثی از طریق بازی، هوشمندی همکاران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را می‌رساند. این هوشمندی قابل تحسین است و اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

او افزود: میراث‌فرهنگی متعلق به همه مردم و همه نسل‌ها است و خوشحال هستیم که مفاهیم این حوزه از طریق بازی، رسانه و فناوری با یک بن‌مایه قوی به کودکان و نوجوانان منتقل می‌شود. قطعا همکاری ما با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ادامه خواهد یافت و همه ساله این‌گونه بازی‌ها به روز و جدید خواهد شد.

مهدی‌زاده اضافه کرد: طراحی و تولید این بازی نشان می‌دهد که در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بر روی تمام پژوهشگران و طراحان و صاحبان ایده‌های جدید باز است و اهمیت این کار در این است که آثار تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام جهان و بشریت است.

#15

 

بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: