system
بهره‌مندی نابینایان کشور از تخصص جوانان ایرانی
بهره‌مندی نابینایان کشور از تخصص جوانان ایرانی
در قالب یک شرکت دانش‌بنیان داخلی محقق شد؛

بهره‌مندی نابینایان کشور از تخصص جوانان ایرانی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35986
ارائه اولين كامپيوتر براي نابينايان در ايران در سال 1373 بنام كامپيوتر گوياي اميد، توسط یکی از شركت های داخلی و با همت متخصصان داخلی برگ زیرینی بود که در تاریخ ایران به ثبت رسید.



ارائه اولين كامپيوتر براي نابينايان در ايران در سال 1373 بنام كامپيوتر گوياي اميد، توسط یکی از شركت های داخلی و با همت متخصصان داخلی برگ زیرینی بود که در تاریخ ایران به ثبت رسید.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارائه اولين كامپيوتر براي نابينايان در ايران در سال 1373 بنام كامپيوتر گوياي اميد، توسط یکی از شرکت های داخلی با خروجي تك حرف صوتي فارسي و انگليسي و عربي عمدتاً با هدف تسهيل امر خواندن، نوشتن و تصحيح كتب بريل تهيه شد.
شركت دانش بنیان پكتوس‌ اولين و تنها توليد كننده ي تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي ويژه نابينايان در سال 1370 توسط جمعي از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف تاسيس شد و  از بدو تاسيس تا كنون بجز فعاليت در زمينه مهندسي رايانه ( سخت افزار و نرم افزار ) در زمينه توليد تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي ويژه نابينايان فعال بوده است.
سعید صادقپور وجدی مدیر عامل این شرکت در خصوص محصولات تولید شده در این شرکت می گوید: طراحی سامانه نابینایان برای موزه ها و اماکن فرهنگی یکی از محصولات شرکت است که این سامانه با هدف دسترسي نابينايان به تصوير برجسته آثار موزه ها و اماكن تاريخي بصورت لمسي و همچنين بهره برداري از اطلاعات و شناسنامه اشياء و اماكن بصورت بريل و ... طراحی و تولید شده ست. همچنین طراحی سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب از دیگر محصولات تولید ما است که با استفاده از این سامانه مشتريان نابينا بدون نياز به حضور همراه، فرمهاي درخواست انواع عمليات بانكي را مثل افتتاح حساب، دريافت وجه، واريز وجه، خدمات كارت و ...، با استفاده از ورودي و ...  انجام می دهند.
برگزاري اولين دوره آموزش كامپيوتر براي نابينايان در مجتمع خدمات بهزيستي نابينايان كشور ( رودكي) در سال 1374، توليد اولين نمايشگر لمسي  بريل‌ در ايران، بنام برجسته‌نگار در سال 1376 كه براي اولين بار در جهان، نابينايان را قادر به  استفاده الكترونيك از متون بريل  فارسي و عربي  ساخت و ارائه اولين نرم افزار تبديل متن به گفتار فارسي با  خروجي صوتي كلمه خوان در سال 1378 كه جايگزين نمونه حرف خوان گرديد، با وجود تمام مسائلي كه اين نرم افزار با آن  روبرو  بود كه عمدتا  ريشه در ساختار و رسم‌الخط زبان فارسي دارد، پوشش‌دهنده اكثريت نيازهاي صوتي استفاده‌كنندگان بود، از دیگر محصولات و خدمات این شرکت محسوب می شود.
همچنین ارائه  نرم‌افزارهاي صفحه‌خوان ويندوز WSR و صفحه خوان DSR  براي محيط  Dos، ارائه برجسته نگار 2 ، نمايشگر لمسي بريل با قابليت اتصال به پورت يو اس بي و بدون نياز به منبع تغذيه، ارائه نرم افزارهاي نويد 5 و پكجاز 8 مبتني بر اولين نرم افزار تبديل متن به گفتار فارسي با موتور توليد صوت ماشيني، ارائه سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش، جهت انتقال مفاهيم تصويري به نابينايان، اخذ گواهي از بنياد ICDL جهاني جهت آموزش و آزمون نابينايان در ايران، ارائه نسخه قابل تكثير نرم افزارهاي نويد و پكجاز با موتور توليد صوت بر مبناي صداي انسان با دو  صداي اميد و آوا  با همكاري سازمان بهزيستي كشور براي استفاده رايگان نابينايان كشور نیز خدمات دیگری است که این شرکت دانش بنیان داخلی به نابینایان کشور ارائه کرده است.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: