system
تغییرات عملکردی مغز در طول زمان در مسابقه کشوری بررسی می‌شود
تغییرات عملکردی مغز در طول زمان در مسابقه کشوری بررسی می‌شود
توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز ؛

تغییرات عملکردی مغز در طول زمان در مسابقه کشوری بررسی می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 26586
تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی شیوه‌ای از تصویربرداری اعصاب است که امکان تعیین نواحی فعال مغز در فواصل زمانی چند ثانیه‌‏ای با دقت مکانی چند میلی‏متری را فراهم می‏‌کند.


تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی شیوه‌ای از تصویربرداری اعصاب است که امکان تعیین نواحی فعال مغز در فواصل زمانی چند ثانیه‏‌ای با دقت مکانی چند میلی‏متری را فراهم می‏‌کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI)، یک شیوه تصویربرداری اعصاب است که با بکارگیری اسکنرهای استاندارد ام‏ آر آی به بررسی تغییرات عملکردی مغز در طول زمان می‏‌پردازد و دانشمندان با اهداف کلینیکی و تحقیقاتی تصاویری از مغز در حال فعالیت ثبت می‏‌کنند.
در 25 سال گذشته تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی رشد چشمگیری داشته است و از مفاهیم تئوری محض به شیوه غالب در علوم اعصاب شناختی تبدیل شده است. بیش‏تر دانش ما از مغز درباره ساختار آن است و مطالعات ساختاری نمی‏توانند تغییرات فیزیولوژیک کوتاه مدت ناشی از عملکرد مغز را آشکار سازند. حال آنکه مطالعات کارکردی تصویربرداری اعصاب بر این محدودیت‌‏ها غلبه کرده است و علاوه بر تشخیص نواحی فعال مغز در پردازش‏های ذهنی مختلف، قادر به تعیین الگوهای فعالیت مغزی متناظر با آن پردازش‏‌ها نیز است.
تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی امکان تعیین نواحی فعال مغز در فواصل زمانی چند ثانیه‏ای با دقت مکانی چند میلی‏متری فراهم می‏‌کند. مزیت دیگر این نوع تصویربرداری غیرتهاجمی بودن و امکان تکرار آن به دفعات زیاد است. این مزایا تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی را به ابزار اصلی هزاران محقق در صدها دانشگاه و موسسه تحقیقاتی معتبر دنیا تبدیل کرده است.
بر این اساس آزمایشگاه ملی نقشه‏‌برداری مغز به منظور ایجاد انگیزه و جلب توجه پژوهشگران حوزه‏‌های مرتبط به ویژگی‏‌ها، توانایی‏‌ها و برتری‏‌های این شیوه تصویربرداری اقدام به برگزاری مسابقه کشوری آنالیز تصاویر تشدید مغناطیسی کارکردی کرده است تا علاقمندان به این حوزه به صورت انفرادی در این مسابقه شرکت کنند. البته روال شرکت در مسابقه "پردازش تصاویر تشدید مغناطیسی کارکردی" به این صورت است که شرکت کنندگان با توجه به سوالات و داده های مسابقه که بر روی سایت آزمایشگاه نقشه برداری مغز قرار دارد نتایج حاصل از پردازش تصاویر تشدید مغناطیسی را به آزمایشگاه ارسال می کنند. در مرحله بعدی نیز نتایج توسط داوران بررسی و نفرات برتر برای مرحله دوم که به صورت حضوری در آزمایشگاه برگزار می شود راه پیدا می‌کنند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: