system
ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز در گرو استفاده از فناوری‌های پیشرفته است
ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز در گرو استفاده از فناوری‌های پیشرفته است
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز در گرو استفاده از فناوری‌های پیشرفته است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 15057
وطنی گفت: با فناوری‌های پیشرفته و برنامه‌ریزی راهبردی، افزایش ضریب برداشت از میادین مشترک نفت افزایش خواهد یافت.

وطنی گفت: با فناوری‌های پیشرفته و برنامه‌ریزی راهبردی، افزایش ضریب برداشت از میادین مشترک نفت افزایش خواهد یافت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛  با اشاره به اینکه برداشت از میادین مشترک نفت و گاز از قاعده مشخصی برخوردار نیست بیان کرد: تا قبل از تحریم‌ها به طور جدی در کشور روزانه چیزی بالغ بر 800 هزار بشکه نفت از فلات قاره مورد برداشت قرار می‌گرفت و یکی از مهم‌ترین دلایل این امر دسترسی به امکانات و فناوری‌های پیشرفته به منظور برداشت  بیشتر در حوزه میادین نفت و گاز بود از این رو به طور حتم به منظور ازدیاد برداشت از میادین نفتی و همچنین تبدیل گاز به محصول، با ارزش افزوده بیشتر نیازمند استفاده از فناوری‌های بیشتر هستیم.

وی افزود: باید در نظر داشت هیچ ضابطه مشخصی در مورد برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه وجود ندارد و هر کشوری که از توانایی استفاده از فناوری‌ها بیشتر و پیشرفته‌تر بهره‌مند باشد به همان میزان برداشت از میادین نفت و گاز آن کشور بیشتر خواهد بود.

وطنی همچنین گفت: فرآیند ازدیاد برداشت باید مبتنی بر چهار مرحله اصلی شامل توصیف و مطالعه یکپارچه مخزن، مدل‌سازی و شبیه‌سازی مخزن، مطالعه، طراحی و اجرای پایلوت و اجرای سناریوهای منتخب باشد.

صیانت از میادین نفت و گاز نیازمند فناوریهای پیشرفته است

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مخزن گازی دنیا در منطقه پارس جنوبی است بیان کرد: کشوری که دارای میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه است قطعاً باید با استفاده از  فناوری‌های پیشرفته ضمن صیانت از مخازن نفت و گاز کشور باید در بهره برداری از این میادین در  اولویت قرار گیرد.

وطنی گفت: نیاز کشور به فناوری پیچیده به منظور  عملیات اکتشافی در دریای خزر (حفاری چاه‌های  نفت و گاز) از  اعماق دریا کاملاً مشهود است که سرمایه گذاری مناسب در آن الزامی است. از این رو اگر بتوانیم هزینه‌های  اکتشاف، حفاری، تولید  بهره برداری و  تبدیلات گازی را کاهش دهیم و می‌توان تولید صیانتی بیشتری از مخازن مشترک نفت و گاز داشته باشیم برای ازدیاد برداشت از فناوری‌هایی متداول همچون تزریق گاز،  آب یا تلفیقی از آنها می‌بایست استفاده کرد تا از منابع ملی کشور صیانت داشت.

وی با اشاره به روش‌های افزایش ضریب برداشت از مخازن بیان کرد: روش‌های گوناگونی به منظور افزایش میزان برداشت از مخازن وجود دارد  که می‌توان به روش‌های اولیه، ثانویه و ثالثیه اشاره کرد، در روش اولیه، تخلیه طبیعی مخزن با استفاده از انواع حفاری مدنظر است که البته روش فراز آوری مصنوعی را نیز باید به آن اضافه کرد. در این روش از جدیدترین یافته‌های علمی و فنی برای این که بیشترین برداشت را از مخازن داشته باشیم، استفاده می‌شود.



وطنی با بیان روش ثانویه، بیان کرد: هدف، تثبیت یا افزایش فشار مخزن است که باعث جلوگیری از افت تولید و سپس افزایش تولید می‌شود. تزریق گاز و آب مرسوم‌ترین روش‌های برداشت ثانویه هستند. و در نهایت در روش ثالثیه که برای استفاده حداکثری از ذخایر یک مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش‌های نوینی نظیر روش‌های حرارتی شامل تزریق بخار و آب داغ، روش‌های احتراق درجا، روش‌های شیمیایی، روش‌های مغناطیسی، تزریق گاز Co٢، تزریق پلیمر و وجود دارد که حاصل جدیدترین پیشرفت‌های علمی است.

 

واگذاری ده ها مخازن نفتی مهم به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به واگذاری ده‌ها مخزن نفتی مهم کشور به 9 دانشگاه و مراکز پژوهشی در کشور اشاره کرد و گفت: واگذاری مخازن نفتی مهم کشور به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی توسط وزارت نفت برای انجام مطالعات ازدیاد برداشت قدم مبارکی است که انتظار می‌رود اساتید و محققان کشور رسالت علمی و توسعه فناوری خود را مطابق با استانداردهای جهانی به نحو شایسته ایی انجام دهند.

وی افزود: به طور مسلم در انجام این قبیل مطالعات جامع تمهیدات لازم برای تربیت نیروی انسانی ماهر و محقق حرفه ایی فراهم خواهد شد.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: