system
تولید همزمان انرژی و آب در نیروگاه پیل سوختی
تولید همزمان انرژی و آب در نیروگاه پیل سوختی

تولید همزمان انرژی و آب در نیروگاه پیل سوختی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 21420
همانطور که می‌دانیم سیستم‌های نیروگاه بخار و حرارتی در مقایسه با فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مصرف آب بالاتری هستند اما در پیل سوختی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، می‌توان آب نیز تولید کرد.

 همانطور که می‌دانیم سیستم‌های نیروگاه بخار و حرارتی در مقایسه با فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مصرف آب بالاتری هستند اما در پیل سوختی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، می‌توان آب نیز تولید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران کشوری سرشار از منابع سوخت های فسیلی و گاز است اما همانطور که همه می دانیم این منابع روزگاری به پایان می‌رسند بنابراین باید از توانمندی متخصصین برای بهره برداری از سایر منابع برای تولید انرژی بهره برد و به سبد انرژی کشور تنوع بخشید.

در این میان استفاده از پیل های سوختی برای تولید انرژی یکی از فناوری هایی است که محققان در دنیا بر روی آن کار می کنند. پیل های سوختی انواع مختلفی دارند که با توجه به دمای بالای کارکرد پیل‌سوختی اکسیدجامد، این نوع پیل‌سوختی در نیروگاه‌های بزرگ تولید برق و هم چنین نیروگاه‌های سیکل‌ ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع تولید همزمان برق ساختمانها و کاربرد در صنعت نیز از موارد استفاده دیگر این نوع از پیل سوختی است و از مزایای آن می توان به راندمان بالا و آلودگی کم اشاره کرد.

همچنین می‌توان بصورت همزمان تولید برق و حرارت (CHP) را با استفاده از پیل سوختی اکسید جامد تامین کرد تا جائیکه تولید برق و حرارت بصورت همزمان راندمان این سامانه‌ها را به بالای 90 درصد می رساند که صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی در ایران می‌تواند داشته باشد. بنابراین تولید همزمان برق و حرارت و تولید پراکنده به امنیت انرژی در کشور کمک زیادی می‌کند. 

شهریار بزرگمهری مدیر گروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه در کشور هنوز به صورت تجاری و صنعتی به نقطه‌ای مطلوب در حوزه پیل سوختی نرسیده ایم اظهار کرد: به صورت آزمایشگاهی تحقیقات خوبی در زمینه پیل‌های سوختی اکسید جامد انجام شده است و در دنیا نیز این فناوری جزء بخش های در حال توسعه است بنابراین اگر بودجه و برنامه‌های تدوین شده به صورت صحیح در کشور مدیریت شود می‌توانیم در منطقه و آسیا این فناوری را بعنوان یک کشور پیشتاز توسعه دهیم.

بزرگمهری ادامه داد: مزایایی همچون راندمان بالا و جلوگیری از انتشار آلاینده‌های محیط‌زیستی نتیجه کاربرد و استفاده از پیل های سوختی نوع اکسید جامد است همچنین سیستم‌های نیروگاه بخار و حرارتی در مقایسه با فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر دارای مصرف بالای آب در کشور هستند. پیل سوختی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، می‌تواند آب نیز تولید کند و این یکی از موارد مهم برای کشور به شمار می‌رود.

وی همچنین عنوان کرد: البته با تدوین برنامه‌ای 10 ساله از سال 84 تا 94 توسعه فناوری پیل های سوختی مدنظر قرار گرفت و فعالیت هایی در این راستا با تخصیص بودجه انجام شد اما هنوز نقشه راه بازنگری شده، تصویب نشده است. توسعه فناوری پیل سوختی نیازمند حمایت دولت است چنانکه در اروپا و ژاپن با حمایت دولت پیل‌های سوختی کوچک در منازل و آپارتمان ها نصب شده است.

البته با توجه به اهمیت این فناوری برای کشور ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی نیز این موضوع را جزء اولویت های خود قرار داده است و توسعه سامانه های تست عملکردی تک سل و استک پیل سوختی اکسید جامد، تسلط بر فناوري طراحي وساخت پيل سوختي اكسيد جامد و اجزای آن با اولویت و طراحی و اجرا سیستم های نمونه کاربردی و توسعه ای هیدروژن و پیل سوختی را در دستور کار خود دارد و امید است که با اقدامات محققان کشور و حمایت از آنها در این زمینه نیز موفق های چشمگیری برای کشور حاصل شود.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: