system
راهی برای بهینه‌کردن دقت میکروسکوپ‌ نوری
راهی برای بهینه‌کردن دقت میکروسکوپ‌ نوری
لمس یک مفهوم فناورانه

راهی برای بهینه‌کردن دقت میکروسکوپ‌ نوری


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 27735
میکروسکوپ‌های الکتونی جزو دقیق‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری آزمایشگاهی هستند که اطمینان از نتیاج این دستگاه‌ها بالا نیازمند انجام روش‌هایی برای حفظ کیفیت و دقت این دستگاه‌هاست.


میکروسکوپ‌های الکتونی جزو دقیق‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری آزمایشگاهی هستند که اطمینان از نتیاج این دستگاه‌ها بالا نیازمند انجام روش‌هایی برای حفظ کیفیت و دقت این دستگاه‌هاست.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  با توسعه فناوری های مربوط به تصویربرداری، دستگاه های میکروسکوپ الکترونی عبوری بهبود زیادی پیدا کرده اند با این حال، کنترل دقت این تجهیزات، کار مهمی است و نباید مورد غفلت واقع شود.
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی، راهی است برای حفظ دقت دستگاه‌ها به طوری که ضمن نمایش نتیجه مطلوب مشکل بزرگ‌نمایی یا دقت ناکافی نداشته باشند.
میکروسکوپ الکترونی عبوری را می توان از نقطه نظر قدرت تفکیک و بزرگنمایی، قوی‌ترین میکروسکوپ در دنیای علم دانست؛ همین جایگاه ویژه ، موجب شده است تا اطمینان از نتایج آن برای کاربر اهمیت زیادی پیدا کند بنابراین کالیبراسیون برای ایجاد اطمینان بیشتر از نتایج این دستگاه بسیار ضروری است و باید به صورت دوره ای انجام شود. اما روش مناسب برای کالیبراسیون و همچنین تعیین میزان عدم قطعیت با استفاده از این ابزار مورد بررسی قرار بگیرد.
برای کالیبراسیون بزرگنمایی دستگاه TEM میتوان از چند روش مختلف استفاده کرد: استفاده از رپلیکا8 ،استفاده از نانوذرات با ابعاد مشخص.
رپلیکا یکی از روش‌های مرسوم  برای کالیبره کردن این دستگاه‌هاست. در این روش از نمونه استاندارد رپلیکا استفاده می‌شود. این نمونه‌ها دارای خطوط و شبکه‌هایی است که فاصله موجود میان آنها از پیش مشخص شده‌است. برای مثال، یکی از نمونه استانداردهای رپلیکای موجود در بازار دارای 2160 خط در هر میلیمتر است. از روی این عدد می‌توان فاصله میان دو خط را به‌طور دقیق مشخص کرد.
با مشخص شدن فاصله میان دو خط، امکان کالیبراسیون بزرگنمایی وجود خواهد داشت. در این روش، ابتدا در کمترین بزرگنمایی، از نمونه استاندارد تصویر گرفته میشود. سپس بزرگنمایی افزایش داده شده و تصاویر جدید از نمونه استاندارد در بزرگ‌نمایی فعلی گرفته می‌شود.
این کار در بزرگ‌نمایی‌های مختلف تکرار و در هر بزرگ‌نمایی تصاویر مختلفی از نمونه استاندارد گرفته میشود. برای کالیبراسیون دستگاه باید با استفاده از یک نرمافزار پردازشگر تصویر فاصله میان دو خط اندازهگیری شود. این اندازه برحسب پیکسل خواهد بود.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: