system
رفع نیاز حیاتی بیماران تنفسی با اکسیژن‌ساز ایرانی
رفع نیاز حیاتی بیماران تنفسی با اکسیژن‌ساز ایرانی
با حمایت معاونت علمی و فناوری و تلاش یک شرکت فناور داخلی صورت گرفت؛

رفع نیاز حیاتی بیماران تنفسی با اکسیژن‌ساز ایرانی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 16731
یک شرکت فناور کشورمان موفق شده است دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مورد نیاز بیماران ریوی و تنفسی را هم‌تراز برندهای شناخته شده خارجی تولید کند و گام مهمی در رفع چالش درمانی این بیماران بردارد.

یک شرکت فناور کشورمان موفق شده است دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مورد نیاز بیماران ریوی و تنفسی را هم‌تراز برندهای شناخته شده خارجی تولید کند و گام مهمی در رفع چالش درمانی این بیماران بردارد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی ابراهیمی مدیرعامل نفس‌یار طب، با اشاره به رفع نیاز بیماران تنفسی با تولید دستگاه‌های اکسیژن ساز، با فناوری بومی گفت: این دستگاه فناور با کیفیتی مشابه نمونه‌های خارجی و 

ابراهیمی فزود: پس از بررسی‌های علمی و دقیق  نمونه خارجی این دستگاه، بومی سازی و تولید فناوری آن آغاز شد و با تولید قطعات در ابعاد آزمایشگاهی، موفق شدیم با بودجه شخصی نمونه اولیه و آزمایشگاهی این دستگاه را نهایی کنیم.

این فعال فناور، حمایت از سوی معاونت علمی و فناوری را در پیشبرد روند تولید این پروژه فناور راه‌گشا دانست و افزود: خوشبختانه با کمکی که به پیشبرد این طرح اختصاص یافت، توانستیم نمونه نیمه صنعتی این دستگاه را به مرحله تولید برسانیم و در حقیقت، با تلاش فناوران و حمایت یک نهاد دولتی چون معاونت علمی و فناوری ایده‌ی حل یک مشکل و کمک به بیماران کشور، به فناوری بدل شد و در نهایت محصول فناروانه تولید و در اختیار مشتری قرار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت 3 سال از آغاز این پروژه و علیرغم تمامی مشکلات و کاستی‌ها، مراحل ساخت دستگاه به خوبی پیش رفت و با راه اندازی خط تولید از نمونه‌های صنعتی نیز فراتر رفتیم و این دستگاه به صورت انبوه در کشورمان تولید شد.

ابراهیمی، نقش این دستگاه را در بهبود زندگی و کاهش مشکلات بیماران تنفسی حیاتی دانست و افزود: بیماران تنفسی به دلیل نیاز مداوم به اکسیژن نیازمند استفاده مستمر از دستگاه‌های تولید اکسیژن هستند و  عدم دسترسی به این امکان می‌تواند مشکلات جدی را برای آنان به همراه داشته باشد. جانبازان شیمیایی ، بیماران COPD بیمارانی ریوی، قلب و مبتلایان به آسم و عموم بیماران نیازمند اکسیژن رسانی، استفاده‌کنندگان اکسیژن‌ساز هستند.

وی با بیان این‌که استفاده غیر مداوم و عدم تامین نیاز به اکسیژن با بستری شدن مکرر این بیماران، ضمن ایجاد مشکلات جدی و تداوم بیماری، هزینه های گزافی را به نظام بهداشت و درمان کشور تحمیل خواهد کرد، افزود: با توجه به گران بودن نمونه خارجی دستگاه‌های خارجی که باوجود قیمت‌های گزاف، خدمات پس از فروش مناسبی نداشته و یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند، بر آن شدیم نیاز بیماران کشور به این دستگاه را برطرف کنیم. 

در حال حاضر بنیاد جانبازان با استاده از این محصول، تا حدود زیادی از صرف هزینه‌های گزاف خرید نمونه خارجی و چالش نبود خدمات پس از فروشرفع شده است و جانبازان محترم کشورمان با استفاده از محصول ایرانی مشکلات کمتری دارند و رضایت خود را نسبت به این محصول اعلام کردند.

این فعال فناور، در خصوص کارکرد این دستگاه گفت: هوای موجود در اطراف ما فقط حاوی 21 درصد اکسیژن است و بیمارانی که نتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را از هوا تامین کنند، دچار مشکلاتی می شوند و ناچارند از یک دستگاه‌ با توانایی تولید اکسیژن خالص استفاده کنند. پیش از این کپسول‌های حاوی اکسیژن خالص توسط بیماران قرار می‌گرفت که دارای مشکلات و معایب خاص خود بود از جمله آن که صرفا اکسیژن مورد نیاز 8 ساعت بیمار را تامین می کرد؛ اما با ورود فناوری‌های جدید دستگاه های اکسیژن ساز در قالب ها و شکل های گوناگون وارد بازار سلامت شدند و کاربردهای فراوان خود را نشان دادند.

ابراهیمی با اشاره به موفقیت آزمایشات و پشت سر گذاشتن مراحل متعدد تست و ارزیابی اکسیژن‌ساز این شرکت، گفت: این محصول در نهایت توانست تاییدیه های لازم از جمله پروانه تولید و فروش را وزارت بهداشت کسب کندو به بازار تجاری وارد شود.

مدیرعامب نفس‌یارطب با بیان این‌که نمونه داخلی با کیفیتی معادل نمونه های مشابه اروپایی، به قیمتی حداقل یک دوم آن محصولات عرضه می‌شود، ادامه داد: دستگاه ها باید توانایی تولید حداقل 90 درصد اکسیژن خالص نسبت به توان اسمی شان که عموما به صورت لیتر بر دقیقه بیان می شود را دارا باشند. خوشختانه دستگاه ایرانی دارای چنین قابلیتی است ضمن آن که دارای به روز ترین استانداردهای جهانی از جمله CE اروپاست.

این فعال فناور، نبود خدمات پس از فروش را از ضعف های قابل توجه نمونه‌های خارجی دانست و به رفع این خلا با تولید نمونه داخلی اشاره کرد و افزود: یکی از ضعف های عمده ی محصولات وارداتی این بود که بسیاری از سنسورها و آلارم‌ها برای ارزان تر تمام شدن قیمت نهایی دستگاه و ارائه نکردن خدمات پس از فروش از روی دستگاه حذف می شد که همین امر مشکلات بزرگی را برای کاربران به همراه داشت. اما این محصول از تمامی سنسورها و هشداردهنده های مورد نیاز برای استفاده بهتر از دستگاه برخوردار است.

 

/پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: