system
رونق مبدل‌های کاتالیستی ایرانی در بازار داخلی
رونق مبدل‌های کاتالیستی ایرانی در بازار داخلی
با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی صورت گرفت؛

رونق مبدل‌های کاتالیستی ایرانی در بازار داخلی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 36018
یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی توانسته با کمک متخصصان داخلی و سالها تلاش بی وقفه تبدیل به تنها تولید کنندۀ مبدل های کاتالیستی در کشور شود و نام ایران را در صنعت تولید خودروی کشور بر صدر بنشاند.



یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی توانسته با کمک متخصصان داخلی و سالها تلاش بی وقفه تبدیل به تنها تولید کنندۀ مبدل های کاتالیستی در کشور شود و نام ایران را در صنعت تولید خودروی کشور بر صدر بنشاند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی فعال در حوزه صنعت خودرو این روزها به عنوان تنها تولید کنندۀ مبدل های کاتالیستی در ایران با ظرفیت تولید سالانه 12 میلیون قطعه، علاوه بر تامین نیاز صنعت خودروی کشور همزمان با کاهش تحریمها در حال رایزنی برای صادرات محصولات تولید خود است.
شرکت ایران دلکو در سال 1370 در کشور پا گرفت و با اعتماد به توان جوانان ایرانی در ابتدا با تولید دلکو برای انواع خودروهای سواری فعالیت خود را آغاز کرد که تولید آن همزمان با منسوخ شدن سیستم کاربراتوری متوقف شد. پس از آن، این شرکت اولین تحقیقات در زمینۀ مبدل های کاتالیستی را در سال 1373 با همکاری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران شروع  کرد و در ادامه طی سالهای 1379 تا 1382 تحقیقات مشترکی در زمینۀ تولید مبدل های پایه فلزی و سرامیکی با مرکز تحقیقات ساپکو انجام داد که این تلاش مجدانه و مستمر به ثمر نشست و برای اولین بار در سال 1383 استاندارد مبدلهای کاتالیستی به ریاست شرکت ایران دلکو در ادارۀ استاندارد جمهوری اسلامی ایران تعریف شد.
محمد مولوی زاده مدیر عامل این شرکت در خصوص فعالیتهای شرکت ایران دلکو می گوید: برای اولین بار در سال 1383 توانستیم به فناوری تولید کاتالیست های خودرو دست پیدا کنیم و پس از خریداری و انتقال ماشین آلات از کشور آلمان در سال 1384 تولید انبوه مبدلهای کاتالیستی با استاندارد یورو 2 را آغاز کردیم و خط تولید مجموعۀ کامل اگزوز خودروهای سواری در سال 1387 با تکیه بر دانش فنی و امکانات موجود راه اندازی و به تولید انبوه رسید.
به گفته وی، واحد تحقیق و توسعۀ محصول در سال 1387 راه اندازی و سرانجام پس از 3 سال هزینه و تلاش مداوم، در سال 1390 موفق به دستیابی تکنولوژی تولید مبدلهای کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو 4 و 5 شد. از دیگر دستاوردهای ایران دلکو می توان به تولید انبوه انواع واشرهای آب بندی اگزوز خودرو (رینگ سیل) در سال 1390 اشاره کرد. آزمایشگاه کاتالیست شرکت ایران دلکو در سال 1392 به عنوان تنها مرجع تخصصی مطالعۀ کاتالیست خودرو در کشور، موفق به دریافت گواهی استاندارد 17025 و آزمایشگاه همکار مورد تائید سازمان استاندارد جمهوری اسلامی ایران شد.
در واقع کاتالیست ماده ای است كه سرعت واكنش هاي شيميايي را از طریق کاهش انرژی فعال سازی، افزايش می دهد بدون اينكه خود در آنها شركت كند. یکی از موارد استفاده کاتالیست ها، مبدل های کاتالیستی است، مبدل های کاتالیستی از دهۀ 70 میلادی با هدف کاهش آلودگی هوا، بر سر راه خروجی موتورهای بنزینی نصب شده اند. جدیدترین و مرسوم ترین نوع آنها، مبدل های سه راهه هستند که اولین نوع آنها سال 1976 در آمریکا برای موتورهای بنزینی اجباری شد. در ایران نیز از سال 1383 نصب کاتالیست روی خودروهای سواری و وانت تولیدی اجباری شده است.
ایران دلکو با طراحی، تولید و توسعۀ سبد کاملی از محصولات خود ضمن خدمت به صنعت خودروسازی کشور طی دو دهۀ گذشته تا کنون توانسته است نقش بسیار پر رنگی در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشد. محصولات این شرکت با کیفیت قابل مقایسه با محصولات دیگر کشورها تولید می شود. مبدل های کاتالیستی مهمترین محصول تولیدی این شرکت است. این شرکت توان تولید انواع مبدل های کاتالیستی، مجموعه های اگزوز و واشرهای گلویی (رینگ سیل) در هر سایز و تحت هر استانداردی را دارد.
پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: