system
سرآمد نوزدهم منتشر شد
سرآمد نوزدهم منتشر شد
ویژه دی ماه 1394؛

سرآمد نوزدهم منتشر شد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 11082
نوزدهمین شماره ماهنامه سرآمد با تاکید بر ضرورت استفاده به جا از دانشمندان و نخبگان، ویژه دی ماه 1394 به انتشار رسید.

نوزدهمین شماره ماهنامه سرآمد با تاکید بر ضرورت استفاده به جا از دانشمندان و نخبگان، ویژه دی ماه 1394 به انتشار رسید.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» در آغازین روزهای سرد زمستان از طراوت اش نکاسته است و با رنگ و نگاه دلگرم کننده اش، به چاپ رسیده است.
پرویز کرمی سردبیر این ماهنامه در سرمقاله شماره نوزدهم درباره «ضرورت استفاده به جا از دانشمندان و نخبگان نوشته است. او در بخشی از یادداشت اش آورده است: «دانشمندان، حتی دانشمندان علوم انسانی اگر انتزاعی کار کنند -نه اینکه بد باشد، خوب است، حتی لازم هم هست- هیچ وقت مورد تکریم واقعی جامعه قرار نمی گیرند. آنها زمانی قدر می بینند و بر صدر می نشینند که مفید فایده باشند و دانششان انضمامی باشد. ما امروز به دانشمندی احترام می کنیم که مثلا بتواند از پس ساعت ها تحقیق و مطالعه راهی برای مقابله با آلودگی هوا و درمان بیماری ها و... پیدا کند یا باری از دوش مردم بردارد...»
سرآمد نوزدهم «مروری بر رویدادهای فرهنگی بنیاد ملی نخبگان» داشته و با چند تن از مدیران آن نیز درباره موضوعات روز و دغدغه این روزهای نخبگان گفت وگو کرده است.
معاون توسعه و مدیریت منابع این بنیاد توصیه کرده که «مستعد برتر باید دغدغه کارآفرینی داشته باشد» و معاون برنامه ریزی و نظارت این نهاد نیز «اسامی مشمولان و نحوه استفاده از تسهیلات جایزه های تحصیلی به دانشگاه ها و بنیادهای استانی» را اعلام کرده است.
سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد نیز گفته است: «طرز فکر سیستماتیمک لازمه رشد علمی فرد است». در ادامه اش هم رییس بنیاد نخبگان استان تهران از تلاش برای استفاده از ظرفیت های مستعدان برتر و با طراحی برنامه هایی متناسب با نیازهای جامعه نخبگانی بیش از پیش در تقویت پایه های فرهنگی افراد خبر داده است.
سعید مهتدی رییس هیئت مدیره انجمن ستصا که نهادی فعال در حوزه نفت و پتروشیمی است در یادداشتی با عنوان «پژوهش از جنس سرمایه است» نگاهی منتقدانه و دلسوزانه بر این عرصه انداخته است که آن را باید خواند.
عبدالوهاب البرزی جهرمی برنده جایزه علامه طباطبایی هم در گفت و گویش با «سرآمد» نوزدهم حق مطلب را ادا کرده و گفته است: «یک استاد باید برای دانشجویان در پی شغل هم باشد».
محمدرضا خیرابی از فناوران فعال در کشور هم به «اهمیت آزمایشگاه های مرجع در فرآیند نوآوری» اشاره کرده و اهمیت آن را تا حدی دانسته است که «در حال حاضر بسیاری موسسات تحقیقاتی با هره گیری از خدمات مشاوره ای و انجام پروژه های تحقیقاتی به صورت همکاری مشترک به تجاری سازی فناوری خود رسمیت داده اند.»
اما به رسم شماره های گذشته «سرآمد»، این ماهنامه باز هم سراغ کارآفرین جوان و البته موفق کشور رفته است و واسطه به اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند آنان شده است. خانم فاطمه فرشاد مدیر یک شرکت فعال در حوزه زیست فناوری که گفته است: «ما به دانش مان متکی هستیم». او می گوید: «شرکت های دانش بنیان بنگاه اقتصادی زودبازده نیستند. نمی توانم بگویم من مدیر یک کارخانه هستم و اگر این مواد اولیه و تجهیزات باشد، بازار تقاضای فلان مقدار را دارد، ما عرضه می کنیم و فروش داریم. شرکت های دانش بنیان به دانش خودشان متکی هستند.»
سینا مالکی هم دیگر مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه دانش بنیان است که «حیاتی بودن زمان» را در گفت وگوش با «سرآمد» نوزدهم یادآوری کرده است. او از قول یک استاد دانشگاه بر یک تجربه مهم تاکید می کند و می گوید: «کار اشتباهی که صورت می گیرد این است که به دانشمند پول داده می شود تا تجاری سازی کند. در حالی که باید به کسی که بلد است تجاری سازی کند، منابع بدهند تا دانشمند را در آن قضیه حمایت کند.»
از فضای علمی و صنعتی سرآمد که کمی خارج شویم، خواندن گفت وگو با حسن ذوالفقاری استاد زبان و ادبیات فارسی طراوتی دیگر به ادامه مطالب نشریه داده است. او بر این باور است که «خواندن ومطالعه کاهش پیدا کرده است. گنجینه واژگان و شم زبان فارسی با مطالعه تقویت می شود. خواندن از آسیب رسیدن به زبان جلوگیری می کند. از سویی ما دچار شتاب زدگی در تولید محتوا هستیم. سرعت انتشار محتوا، فرصت بازبینی و بازخوانی را از ما گرفته است.»
سینا سوهانگیر هم که تجربه فروش رویداد کارآفرینی به یکی از برندهای معتبر دنیا در حوزه فناوری ارتباطات را دارد حرف های خوبی می زند که خود پیشتر به آن عمل کرده است. این کارآفرین 40 ساله به نقطه ضعف رویدادهای کارآفرینی در کشور اشاره کرده است: «فضای استارتاپ ایران انرژی زیادی دارد. هم برنامه نویس های خوبی دارد و هم طراحان گرافیک حرفه‌ای. کسانی که بازاریابی هم می کنند آدم هایی هستند که کارشان را بلدند. اما چیزی که در استارتاپ های ایرانی کم می بینید، استراتژی خروج است.»
در بخش های دیگر «سرآمد» نوزدهم، مطالب رنگارنگ زیادی یافت می شود درباره کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن که البته، خسته کننده و ملال آور نیست و به همان شادابی و طراوتی آغشته است که حوزه کسب و کار کشور این روزها به آن نیاز دارد.
نوزدهمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه ویژه دی ماه 1394 منتشر شده است.
پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: