system
سمپوزیوم توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته برگزار شد
سمپوزیوم توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته برگزار شد
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی؛

سمپوزیوم توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته برگزار شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 23464
سمپوزیوم "توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با حضور تعدادی از پزشکان و متخصصان برگزار شد.



سمپوزیوم "توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با حضور تعدادی از پزشکان و متخصصان برگزار شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سمپوزیوم "توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برگزار شد که  هدف از برگزاری این سمپوزیوم آشنایی با روشهای ارزیابی و توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته بود.
در این راستا مهدی فرهودی استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و متخصصانی از حوزه روانپزشکی و فلوشیپ دمانس، علوم اعصاب و طب فیزیکی در این سمپوزیوم سخنرانی کردند.
در ابتدا مهدی فرهودی دبیر سمپوزیوم، با اشاره به این موضوع که سکته، دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است و موجب بروز اختلال در 22 تا 72 درصد عملکردهای شناختی فرد میشود، بر اهمیت ارزیابی و توانبخشی شناختی این بیماران تاکید کرد.
وی در ادامه با از اشاره به  مناطقی از مغز که در فعالیتهای شناختی اهمیت دارند و در هنگام بروز سکته دچار آسیب میشوند،  گفت: متاسفانه به رغم شیوع بالای اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به سکته، این اختلالات اغلب مورد غفلت قرار میگیرند.
به گفته فرهودی، توانبخشی شناختی امکان جدیدی در درمان بیماران مبتلا به سکته است که بسیاری از این بیماران میتوانند از آن بهرهمند شوند.  
در ادامه نیز متخصص حوزه روانپزشکی و فلوشیپ دمانس در این سمپوزیوم با بیان اینکه محل ضایعه مغزی و نوع آن در بروز علائم اختلالات شناختی بسیار مهم است، روشهای ارزیابی شناختی بیماران مبتلا به سکته را تشریح کرد.
وی شش عملکرد شناختی توجه، کارکردهای اجرایی، استدلال و قضاوت، حافظه، زبان و ادراک دیداری فضایی را از مهمترین زمینههایی دانست که در بیماران مبتلا به سکته دچار اختلال میشوند.
این متخصص حوزه روانپزشکی و فلوشیپ دمانس با اشاره به این موضوع که به دلیل وضعیت این بیماران، استفاده از آزمونهای مبسوط امکانپذیر نیست، برخی از آزمونهای ارزیابی شناختی عملکرد بیماران مبتلا به سکته را تشریح و نقاط قوت و ضعف هر یک را بیان کرد.
در بخش بعدی درباره روشهای توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته سخنرانی شد و بیان شد نزدیک به دو سوم افرادی که دچار سکته میشوند، تظاهرات اختلالات شناختی را بروز میدهند، اگرچه احتمال دارد که این علائم در روزهای اول پس از سکته ظاهر نشوند. بنابراین توانبخشی شناختی باید متناسب با شدت ضایعهی وارده به بیمار باشد و درمان بین هفتهی اول تا دوازدهم پس از بروز سکته شروع شود.
همچنین معرفی روشهای مختلف توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به سکته از دیگر بخش های این سمپوزیوم بود ، در پایان این سمپوزیوم درمورد استفاده از روش rTMS در توانبخشی بیماران مبتلا به سکته توضیحاتی ارائه شد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: