دهقانی با اشاره به گرایش 34 میلیون ایرانی به بازیهای رایانهای:
سه میلیارد نفر - دقیقه بازی رایانهای، ظرفیتی خارقالعاده برای فرهنگسازی و خلق ارزش افزوده است
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، نهمین جشنواره ملی بازیهای رایانهای فجر با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دبیر ستاد و جمعی از سرمایهگذاران و تولیدکنندگان بازیهای رایانهای با معرفی و تقدیر برگزیدگان پایان یافت.
دهقانی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اینکه رویداد سرمایهگذاری که به این جشنواره افزوده شده، اتفاق مثبتی است و می تواند به توسعه این صنعت خلاق کمک کند، افزود: اگرچه برای شروع، این حجم سرمایه گذاری قابل تقدیر و اتفاق مبارکی است اما با توجه به ظرفیتهای کشور در این حوزه، حجم سرمایهگذاری در حوزه بازیهای رایانهای باید در آینده رشد قابل توجهی داشته باشد.
وی بیان کرد: خداوند در دو موهبت عقل و جان به بشر محبت خود را روا داشته و در سایه این دو نعمت خدادادی، دو مولود علم در سایه عقل و دیگری فرهنگ در سایه جان شکل گرفتهاند.
رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: علم وقتی به عرصه ظهور و پیاده شدن وارد میشود، فناوری را حاصل میکند اما فرهنگ، محصول هنر را تولید می کند؛ بنابراین دو محصول نهایی فناوری و هنر ماحصل علم و فرهنگ هستند.
دهقانی با بیان اینکه ترکیب فناوری، نواوری و بازار، زمینه ساز شکل گیری شرکتهای دانشبنیان میشود، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان ترکیب نواورانهای از فناوری کسب و کار هستند و نواوری های فناورانه عرضه می کنند. در سوی دیگر وقتی خلاقیت و هنر با کسب و کار ممزوج می شود، شرکت های صنایع دستی و فرهنگی به وجود میآیند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور افزود: وقتی فناوری، هنر و کسب و کار در این زمانه با یکدیگر ممزوج می شوند، موجود جدید و منحصر به فردی تحت عنوان شرکت یا موسسه خلاق را شکل میدهند. در شرکت های خلاق، بال فناوری و خلاقیت قوی تر است و در ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی این موضوع مورد توجه و حمایت قرار دارد.
دهقانی، صنعت خلاق بازیهای رایانهای را یکی تز فرصتهای بزرگ خلق ارزش افزوده و اشتغال دانست و گفت: امروز رقابت شرکتها بر سر این است که محتواها تا چه میزان توجه و زمان از مخاطب جلب کنند. در ایران به طور متوسط 34 میلیون نفر روزانه به میزان 95 دقیقه بازی می کنند یعنی سه میلیارد نفر-دقیقه، که این میزان ظرفیتی خارق العاده برای خلق ارزش افزوده، فرهنگسازی و آموزش است؛ بنابراین به این حوزه باید به عنوان یک بازار جدی نگاه کنیم و وقتی درباره یک بازاری به این حجم و بزرگی صحبت می کنیم قطعا باید حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری را در این حوزه شاهد باشیم. این که معاونت علمی هم توجه ویژهای به حمایت از توسعه این صنعت خلاق دارد به دلیل اهمیت بالای این حوزه است.
#۲۴
Send to friends