system
صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی در مصرف سوخت امکان‌پذیر می‌شود
صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی در مصرف سوخت امکان‌پذیر می‌شود
با حمایت ستاد توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست معاونت علمی؛

صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی در مصرف سوخت امکان‌پذیر می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 23197
با اجرایی سازی طرح معاینه فنی موتورخانه در ساختمان‌های ارگان‌های دولتی ضمن کاهش مصرف سوخت و کاهش توليد گاز مونواکسید کربن، نکات ایمنی در موتورخانه را بررسی می‌شود.

با اجرایی سازی طرح معاینه فنی موتورخانه در ساختمان‌های ارگان‌های دولتی ضمن کاهش مصرف سوخت و کاهش  توليد گاز مونواکسید کربن، نکات ایمنی در موتورخانه را بررسی می‌شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی؛ در دنياي کنوني، مديريت صحيح انرژي بيش از هر زمان ديگري اهميت پیداکرده است. توسعه پايدار در حوزه‌هاي مختلفي ازجمله اقتصاد، محیط‌زیست و سلامت، سياست خارجي، صنعت، تکنولوژي و . . . مستقيماً تحت تأثير استراتژي‌هاي کلان و برنامه‌هاي اجرايي هر يک از نهادهاي کشور در رابطه با مسئله انرژي است. 

از سویی دیگر، کلیه آمار، ارقام، اخبار و تحليل‌هاي مختلف به‌وضوح نشان مي‌دهند که روند کنوني مصرف انرژي در ايران، به‌گونه‌ای است که کشور را به سمت بروز مشکلات و معضلات ملي پيش مي‌برد. «کمبود انرژی براي تأمين گرمايش بخش‌هاي مختلف کشور در فصول سرد و سرمایش در فصول گرم»، ‌«آلودگي شديد هواي شهرهاي بزرگ» و‌«بروز خطرات و حوادث جاني و مالي» ازجمله اين معضلات روزافزون هستند که بخش زيادي از پتانسيل‌هاي اقتصادي و اجتماعي کشور را مصروف به خود می‌کنند. رشد فزاينده مصرف انرژي در کشور و احتمال خروج ايران از اوپک تا ده سال آينده و تبدیل ایران از صادرکننده به واردکننده حامل‌های انرژی در صورت ادامه روند کنوني و مصرف بي‌رويه انرژي در بخش‌هاي مختلف  لزوم و اهميت بیش‌ازپیش مصرف بهينه را نمايان مي‌سازد.
 
مصطفی صفری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهینه سازان صنعت تاسیسات با تاکید بر اجرایی سازی طرح معاینه فنی موتورخانه در ساختمان‌های ارگان‌های دولتی بیان کرد: در پروژه حاضر اندازه‌گيري و بهينه‌سازي راندمان احتراق موتورخانه ساختمان¬های معاونت فن¬آوری ریاست جمهوری پیشنهادشده است. با اجراي اين پروژه ضمن کاهش مصرف سوخت و کاهش  توليد گاز مونواکسید کربن، نکات ایمنی در موتورخانه را بررسی کرده،‌ مي‌توان بر اساس يافته‌هاي علمي و عملي دستورالعملي جامع و الگويي مناسبي جهت فرهنگ‌سازی و اجراي گسترده در سطح مجموعه و درنهایت در سطح کشور ارائه داد.
به‌طورکلی صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی در مصرف سوخت، کاهش آلودگي هوا و ارتقای سطح سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان و شهروندان، حرکت به‌سوی اصلاح الگوي مصرف با آموزش و آگاه‌سازی عمومی نسبت به مديريت انرژي و کاهش هزينه سرويس و نگهداري تجهيزات از مهم‌ترین اهداف اجرایی سازی این طرح به شمار می‌روند.

متدولوژي عملیات لازم در جهت کاهش مصرف سوخت
صفری گفت: چهار رکن اصلی در بررسی روند احتراق در یک مجموعه را خطوط سوخت‌رسانی، مشعل، دیگ (کوره) و دودکش تشکیل می‌دهند، هدف اصلی از طرح معاینه فنی اصلاح عملکرد این 4 جزء، تهیه شناسنامه فنی و درنهایت کاهش مصرف انرژی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اهمیت کاهش مصرف سوخت در کشور گفت: اصول علم احتراق، تحقيقات آزمايشگاهي و تجربيات ميداني ثابت کرده‌ است که يکي از مهم‌ترین پارامترهای م‍ؤثر در احتراق مناسب، تنظیم نسبت بين سوخت و هوا است و لذا تنظيم دقيق اين نسبت، در کنار تنظيم ظرفيت حرارتي مشعل (متناسب با نياز حرارتي سیستم) و همچنين تنظيم اندازه و شکل شعله (متناسب با اندازه و شکل محفظه احتراق) مي‌تواند تأثير قابل‌ملاحظه‌ای برافزایش بهره‌وري و کاهش مصرف سوخت داشته باشد.

این فعال حوزه فناور با اشاره به متدولوژي عملیات این طرح پژوهشی بیان کرد: در اين پروژه، ابتدا با کمک دستگاه آناليز گاز،‌ پارامترهاي اوليه احتراق مانند دما، فشار و ترکيب گازهاي حاصل از احتراق اندازه‌گيري شده، سپس عمليات تنظيم نسبت سوخت به هوا در مشعل انجام می‌شود. سپس مجدداً اندازه‌گيري‌ها توسط دستگاه تکرار و ثبت‌شده و سامانه آماده بهره‌برداري خواهد شد. در شکل شماره 1 منطقه بهينه نسبت هوا به سوخت مشعل در منحني نمايش داده‌شده است. ملاحظه مي‌شود که با کاهش و يا افزايش هواي اضافه راندمان مشعل به‌سرعت افت می‌کند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: