دهقانی:
ضرورت امروز ما، پیوند دادن جوانان با علم نافع و پربرکت ائمه اطهار (ع) است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور گفت: ضرورت امروز، پیوند دادن جوانان با علم نافع و پربرکت ائمه اطهار (ع) است که به منزله وصل شدن به جریان نورانی دائم علم آل محمد(ص) است
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، روحالله دهقانی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه سومین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار داشت: جایگاه علم، فنآوری و نوآوری نزد اهل بیت و علمای شیعه، جایگاهی ویژه است و در باب اهمیت علم آموزی، اشتغال و فنآوری، احادیث و روایت متعددی داریم.
دهقانی، با تاکید بر این که علم نافع مورد تاکید اهل بیت (ع) است و بر آن بسیار تاکید شده است، ادامه داد: اگر از علم در امور دنیوی و اخروی استفاده شود حتما علم نافعی خواهد بود. وقتی از حیات دنیا حرف میزنیم از علمی حرف میزنیم که به کار مردم بیاید و برای مردم شغل ایجاد کند.
وی تصریح کرد: فکر نمیکنم دین و مذهبی به اندازه اسلام و شیعه به موضوع اشتغال توجه کرده باشد. بارها شنیدهایم که اهمیت کسب و کار برای خانواده هماندازه جهاد در راه خدا است. در چنین مکتبی انسانهایی هستند که همیشه به آنان افتخار کردهایم. کسانی هم هستند که در علوم مادی مطرح اند، همانند جابربنحیان که از شاگردان امام صادق(ع) بوده است.
دهقانی افزود: شیخ بهایی نیز از همین افراد است که چند اثر خاص دارد مانند سیوسهپل، حمام و یا شبکه آبرسانی عظیم شهر اصفهان. علم ترمودینامیک عقبهای 200 تا 300 سال دارد. شیخ بهایی چگونه 400 سال پیش حمامی میسازد که از نظر علم ترمودینامیکی نمیتوان به اصول آن دست پیدا کرد؟
معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: وقتی میگویم امام رضا(ع) عالم آل محمد (ص) است، یعنی معتقدیم که از امام رضا(ع) همه کار بر میآید. امام رضا(ع) عالم آل محمد بوده یا در حال حاضر حاضر عالم آل محمد است؟ نگاه ما به امام رضا(ع) نگاهی مخزنی است یا نگاهی جریانی؟ علم امام رضا(ع) را مخزن میدانیم یا جریانی؟
دهقانی تاکید کرد: امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد. امام رضا(ع) زنده است و جواب میدهد. ایشان همان طور که امروز شفا میدهند و گرهها را باز میکنند، میتوانند در علم پزشکی و فیزیک و غیره هم ما را هدایت کنند.
وی افزود: یقین دارم شیخ بهایی جز با وصل شدن به نور جریان آل محمد (ص) نمیتوانست 200 سال قبل از ایجاد علم ترمودینامیک چنان آثاری را خلق کند.
معاون علمی رئیس جمهور افزود: امام رضا(ع) فقط برای شفا و سلوک نیست، میتوان از امام رضا(ع) سوال هم کرد. یکی از مظلومیتهای امام زمان (عج) و ائمه معصومین (ع) از خود ما است. از ائمه معصومین میتوان سوال پرسید و جواب گرفت.
وی ادامه داد: در مورد این جریان نمیتوان در همه جا سخن گفت. اگر قرار باشد این جریان احیا شود که از امام رضا(ع) به عنوان یک چشمه زاینده میتوان مدد گرفت، مکانش جایی مانند دانشگاه امام رضا(ع) است.
دهقانی بیان کرد: بحث اهمیت الهام و اشراق به عنوان یک راه میانبر از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. رهبر معظم انقلاب تاکید کردهاند که نقش الهام و اشراق را دست کم نگیرید. گاهی اوقات میترسیم از آن صحبت کنیم که مبادا مسخره شویم. اگر به مکتبی اعتقاد داریم باید پای آن سفت بایستیم.
معاون علمی رئیس جمهور تاکید کرد: معقتدم که در حرم امام رضا(ع) افاضات علمی میشود. علمش هم محدود به علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی نیست. علمش بستگی به طالب آن دارد. انتظار داریم دانشگاه امام رضا(ع) به اندازه نام خود آمیخته به معنویت کامل باشد.
#24
Send to friends