system
عدم بهره‌وری صحیح از امکانات و توانمندی‌های موجود ضعف عمده ساختار آزمایشگاهی است
عدم بهره‌وری صحیح از امکانات و توانمندی‌های موجود ضعف عمده ساختار آزمایشگاهی است
یک مدیر آزمایشگاهی عنوان کرد؛

عدم بهره‌وری صحیح از امکانات و توانمندی‌های موجود ضعف عمده ساختار آزمایشگاهی است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 13214
یک فعال عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: اغلب دستگاه‌های آزمایشگاهی به دلیل عدم مدیریت و استفاده نادرست از کار می‌افتند و از آن‌جایی‌که سیستم تعمیر و نگهداری کارآمد نداریم این دستگاه‌ها بدون استفاده می‌مانند.

یک فعال عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی گفت: اغلب دستگاه‌های آزمایشگاهی به دلیل عدم مدیریت و استفاده نادرست از کار می‌افتند و از آن‌جایی‌که سیستم تعمیر و نگهداری کارآمد نداریم این دستگاه‌ها بدون استفاده می‌مانند.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، سلمان طاهری مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، با اشاره به نقش ضروری تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در پژوهش و تحقیقات کاربردی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی ابزاری در دستان یک پژوهشگر و محقق هستند که در عمل فراتر از اطلاعات علمی و ایده تحقیق عمل می‌کنند.
طاهری افزود: به دلیل عدم بهره‌وری صحیح، طی سال‌های اخیر به مشکلات زیادی در تحقیقات و پژوهش‌ها برخوردیم؛ چرا که ابراز دستان یک پژوهشگر و به معنای کلی، ابزار، لازمه توسعه علمی است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی ایران استفاده صحیح و بهره‌وری کامل از تجهیزات موجود را امری مهم‌تر از خرید تجهیزات جدید و نیازمند کاربری این تجهیزات توسط متخصصان دانست و افزود: مشکل اصلی کشور ما، صرفا عدم وجود تجهیزات و ناتوانی در خرید آن‌ها نبوده است، بلکه از همین دستگاه‌هایی که در اختیار داریم، به درستی استفاده نکرده‌ایم.
عدم بهره‌وری صحیح بزرگ‌ترین آسیب عرصه آزمایشگاهی کشور است
طاهری، با بیان اینکه بیش‌ترین مشکلات آزمایشگاهی کشورمان، ناشی از عدم استفاده و بهره وری صحیح از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است، عنوان کرد: اغلب دستگاه‌های آزمایشگاهی به دلیل عدم مدیریت و استفاده نادرست از کار می‌افتند و از آن‌جایی‌که سیستم تعمیر و نگهداری کارآمد نداریم این دستگاه‌ها بدون استفاده می‌مانند.
وی ادامه داد: در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا، دستگاه‌ها با کاربری زبده‌ترین و توانمندترین متخصصان، به بهترین نحو مورد بهره‌برداری قرار می گیرند که با انجام این کار، انرژی و سرمایه خود را روی خرید چندباره یک دستگاه تکراری متمرکز نمی‌کنند.
این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، با اشاره به این‌که در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، شرکت‌ها می‌بایست توانمندی و تخصص خود را با کار گروهی بر روی تولید دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته از لحاظ فناوری معطوف کنند، بیان کرد: در تمام دنیا، چندین شرکت یک دستگاه با کارایی و قابلیت‌های یکسان تولید نمی‌کنند و حتی شرکت های موازی نیز در حال ادغام شدن هستند.
وی افزود: در حوزه یک دستگاه مشخص، فرضا یک یا دو شرکت آن دستگاه را تولید می کنند و سایر تولیدکنندگان روی تولید دستگاه‌هایی با توانمندی‌های بیش‌تر و ویژگی‌های خاص‌تر تمرکز می‌کنند.

بهره‌وری از دستگاه آزمایشگاهی توسط متخصص و به بهترین نحو صورت بگیرد
این فعال آزمایشگاهی، با بیان این که در تمام کشورهای پیشرفته، استفاده از دستگاه آزمایشگاهی توسط متخصص و عضو هیات علمی برجسته انجام می‌شود، اظهار کرد: عکس این موضوع در آزمایشگاه‌های ما صادق است و اغلب می‌بینیم که استفاده و نگهداری از دستگاه گران قیمت و پیشرفته، توسط کسی کاربری می‌شود که تخصص کافی و تسلط کاملی روی دستگاه ندارد.
وی افزود: استفاده از یک دستگاه باید طوری باشد که با پایان عمر آن دستگاه، نفع مادی و میزان بهره‌وری، بیش تر از قیمت تمام شده خرید دستگاه باشد.

روند تشویقی شبکه آزمایشگاهی توسعه دهنده کمی و کیفی این عرصه خواهد بود
مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، بر ضرورت روند تشویقی و اطلاع رسانی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی در سال‌های نخست، به منظور توسعه کمی و کیفی کار آزمایشگاهی تاکید کرد و گفت: کار شبکه آزمایشگاهی باید در گام های نخست صرفا به جلو برود و این رویه، تا شناخته شدن و تثبیت فرهنگ شبکه آزمایشگاهی که پایه آن اشتراک‌گذاری تجهیزات است، ادامه یابد.
وی افزود: هنگامی‌که دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی مزایای فعالیت شبکه آزمایشگاهی را درک کنند، طبیعتا خودشان به ادامه این فعالیت استمرار می‌ورزند و دیگر مجموعه های آزمایشگاهی را نیز در پیوستن به این شبکه ازمایشگاهی تشویق و ترغیب می کنند.
این مدیر آزمایشگاهی، با اشاره به حرکت روبه جلوی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری در مسیری صحیح گفت: در این راستا باید با فعالیت ترویجی و فرهنگ سازی، استفاده از شبکه ازمایشگاهی به فرهنگ عمومی بدل شود که مسلما تشویق ها و اطلاع رسانی صحیح می تواند در این زمینه اثرگذاری مطلوب داشته باشد.
وی افزود: منافع و مزایای استفاده مشترک تجهیزات و رفع نیاز به خریدهای سنگین و گران قیمت، سودآوری قابل توجهی را برای آزمایشگاه‌ها و هم برای متخصصان و پژوهشگران استفاده‌کننده از این خدمات به همراه خواهد داشت.

طاهری با اشاره به نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل به عنوان ابزاری قوی برای مدیریت و جلوگیری از خریدهای موازی مجموعه های آزمایشگاهی و ترغیب آنان به خریدهای منحصر به فرد گفت: . نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی که به همت معاونت علمی و فناوری برگزار می‌شود، سکوی پرتابی برای خریدهای هدفمند و به حرکت درآوردن توانمندی های کشورمان در این عرصه است.

/پایان پیام/24

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: