system
فناوری پلاسما چگونه کیفیت تولید را افزایش می‌دهد
فناوری پلاسما چگونه کیفیت تولید را افزایش می‌دهد
لمس یک مفهوم فناورانه؛

فناوری پلاسما چگونه کیفیت تولید را افزایش می‌دهد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 27372
پلاسمای سرد به عنوان یکی از روش‌های پردازش و آماده‌سازی سطوح پلیمری، موجب بهبود خاصیت ترشوندگی، چسبندگی و چاپ پذیری آن‌ها می‌شود.



پلاسمای سرد به عنوان یکی از روش‌های پردازش و آماده‌سازی سطوح پلیمری، موجب بهبود خاصیت ترشوندگی، چسبندگی و چاپ پذیری آن‌ها می‌شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش فناوری‌های پلاسمایی نه تنها در فناوری‌های پیشرفته و به اصطلاح" های‌تک " بلکه در صنایع عمومی مانند تغذیه و بسته‌بندی نیز توسعه یافته است.
اما پلاسما چیست؟
«پلاسما» گازی یونیزه و مملو از ذرات باردار و خنثی است که در مجموع شبه خنثی است.  پلاسما پس از سه حالت جامد، مایع و گاز به عنوان حالت چهارم ماده محسوب می‌شود. آتش، خورشید و رعد و برق، نمونه‌هایی از پلاسمای موجود در طبیعت هستند.
پلاسما چگونه تولید می‌شود؟
به طور کلی می‌توان گفت پلاسما در محدوده وسیعی از دما و فشار تولید می‌شود. پلاسمای سرد اتمسفری از جمله فناوری‌های نوظهور و نویدبخشی به شمار می‌رود  که به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط در کاربردهای بسیاری مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از عرصه‌های به روز این نوآوری در صنایع بسته‌بندی و پردازش سطوح پلیمری است.

به دلیل افزایش انرژی سطحی پلیمر ها و فلزات در حین فرایند چاپ باند مناسبی بین جوهر و سطح پلیمر ایجاد می شود که منجر وضوح مناسب در فرایند چاپ می شود. شایان ذکر است چاپ بدون پیش پردازش بالا از ثبات مناسبی برخوردار نبوده و به مرور زمان پاک خواهد شد.
به کمک پلاسمای سرد می‌توان چاپ روی پلاستیک را به روش پردازش پلاسما انجام داد.
هم اکنون درایران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متعددی در حوزه فناوری‌های پلاسمایی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها ضمن دارا بودن توانایی توسعه فناوری پلاسمای سرد برای کاربردهای مختلف پردازش سطح،
همچنین امکان ساخت و طراحی دستگاه های مختلف تولید پلاسمای سرد شامل جت های پلاسمایی و پلاسماهای سرد مسطح، در کشور فراهم شده است و متخصصان ایرانی برای اثبات کارایی در کاربردهای صنعتی گوناگون تلاش‌های موفقی داشته‌اند.
عمده شرکت‌های دانش‌بنیان  و مراکز فناور وابسته به مراکز علمی و تحقیقاتی در کشور در حوزه پلاسما با رصد مناسب فناوری پلاسما در دنیا از جمله در کشورمان بومی سازی و تجاری سازی بیشتر سامانه های پلاسما را آغاز کرده‌اند، بطوری‌که می توان ادعا کرد در صنعت چاپ و بسته بندی به طور کامل می توان نیاز شرکت های داخلی را با قیمت پایین و کیفیت بالا توسط شرکت های دانش بنیان پلاسما تامین شود.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: