system
فناوری‌های ارتباطی جدید بر شناخت و ادراک انسان تاثیرگذار است
فناوری‌های ارتباطی جدید بر شناخت و ادراک انسان تاثیرگذار است
دبیر ستاد توسعه علوم و فناورری‌های شناختی معاونت علمی تاکیدکرد؛

فناوری‌های ارتباطی جدید بر شناخت و ادراک انسان تاثیرگذار است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 16522
دبیر ستاد توسعه علوم و فناورری‌های شناختی معاونت علمی با تاکید بر این که وضعیت فکری و ارتباطی بشر در حال حاضر با تغییرات عظیمی همراه بوده است، نقش فناوری های ارتباطی جدید از جمله اینترنت و تلفن همراه را در این خصوص بسیار مهم دانست

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناورری‌های شناختی معاونت علمی با تاکید بر این که وضعیت فکری و ارتباطی بشر در حال حاضر با تغییرات عظیمی همراه بوده است، نقش فناوری های ارتباطی جدید از جمله اینترنت و تلفن همراه را در این خصوص بسیار مهم دانست به گونه‌ای که این فناوری‌ها بر شناخت و ادراک انسان تاثیر گذاشته است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در یکصد و نود و دومین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران با موضوع ارتباطات و کارکردهای شناختی مغز با اشاره به اینکه علوم و فناوری های شناختی حوزه جدید علمی است و چند دهه بیشتر از عمر آن نمی گذرد، بیان کرد: وظیفه این علم مطالعه کارکردهای شناختی و توانایی‌های ذهنی انسان و چگونگی متمایز شدن انسان از سایر موجودات استوار است در واقع علوم شناختی در تعامل رشته های علوم اعصاب، روان شناسی، زبان شناسی، مردم شناسی، علوم تربیتی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن پدید آمده است.

خرازی عنوان کرد: ظهور فناوری های جدید، ثبت علائم مغزی و تصویربرداری پویا از کارکردهای مغز به توسعه این دانش کمک بسیاری کرده است، علوم شناختی سوالات فلسفی در زمینه ماهیت ذهن، شناخت، آگاهی، اراده و رابطه ذهن و مغز را ایجاد می کند که پاسخگویی به آنها در حوزه فلسفه ذهن انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه علوم شناختی دانشی میان رشته ای، نو، پویا و معطوف به آینده است که در آن، مغز و فرایندها و کارکردهای شناختی آن مورد مطالعه روشمند و منظم علمی قرار می گیرد گفت: فناوری های برآمده از این دانش در تعامل با دانش ها و فناوری های همگرا (زیستی، نانو و اطلاعات) می تواند به ارتقای کیفیت زندگی بشر، رفع کاستی های ناشی از آسیب های مغزی، تولید سامانه های هوشمند و استفاده بهینه از ذهن و قوای فکری انسان کمک کند.
کاربردهای رسانه‌ای علوم و فناوری شناختی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با تاکید براین که کاربردهای علوم و فناوری های شناختی بسیار وسیع هستند بیان کرد: از حوزه پزشکی برای معالجه بیماری ها از جمله پارکینسون استفاده می شود به طوری که حتی در کشور ما این معالجه انجام می شود و یا تحریکات عمده مغز برای معالجات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین  علوم و فناوری شناختی در مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مهمتر از همه رسانه ای دارای کاربرد فراوانی است.

 وی با تاکید بر این که محیط اجتماعی، سایر انسان ها و فناوری ها به طور قطع بر ادراک، شناخت و مدل های ذهنی ما تاثیر می گذارند، گفت: هریک از ما در دوران جوانی یک مدل ذهنی داشته ایم و با گذر سن این مدل ذهنی بسیار تغییر کرده است بنابراین هر چند ما از تاثیر نگرش در رفتار و ادراک و نتایج دریافتی صحبت کنیم، این امر فارغ از تاثیر اجتماع و فناوری نیست، بحثی در علوم شناختی تحت عنوان بدن مندی مطرح است یعنی حتی شناخت انسان فارغ از بدن او، اجتماع و دانشی که در جامعه وجود دارد و همچنین فناوری های موجود در اجتماع نیست. در حال حاضر مشاهده می کنید که گوشی های همراه و اینترنت چه تاثیر شگرفی بر زندگی انسان ها گذاشته است و زندگی همه را دچار تغییر داده است.

نقش فناوری‌های ارتباطی در وضعیت فکری و ارتباطی
 خرازی با تاکید بر این که وضعیت فکری و ارتباطی بشر در حال حاضر با تغییرات عظیمی همراه بوده است، نقش فناوری های ارتباطی جدید از جمله اینترنت و تلفن همراه را در این خصوص بسیار مهم دانست و گفت: این فناوری‌ها بر شناخت و ادراک انسان تاثیر گذاشته است و ما به عنوان یک موجود پویا و متحول دائما در حال تغییر هستیم.

رییس پژوهشکده علوم شناختی گفت: از خطرات علوم و فناوری های شناختی نیز نمی توان گذشت و در واقع تهدید انسانیت از همین رشته نشات می گیرد در بسیاری موارد از همین رشته برای مغلوب کردن سایر انسان ها استفاده می شود. به عنوان مثال برخی قدرت ها به طور ساده امواجی را از ماهواره برای به اصطلاح دشمن خود ارسال می کنند که باعث خسته شدن ذهن شده و از تصمیم آنها جلوگیری می کند، به طوری که گفته می شود در جنگ عراق آمریکایی ها این کار را کردند که فرماندهان مقابل نتوانند درست فکر کنند و از طرفی تصمیم غلط بگیرند.

آموزش رموز شناختی جهت مقابله با تهاجم بیگانگان
خرازی با بیان اینکه پس باید رموز علوم جدید شناختی و فناوری را آموخته تا بتوانیم حداقل در قبال تهاجم بیگانگان ایمنی داشته باشیم اظهار کرد: ماهواره‌های مختلف دائما جامعه را تغذیه می‌کنند عملکرد آنها به صورتی است که بسیاری از جوانان متوجه نیستند که چطور تیشه بر فرهنگ و ارزش های این مرز و بوم وارد می شود.

وی در پایان فضای مجازی را به عنوان یک تهدید دانست که باید این تهدید را جدی گرفت و اساتید علاقمند از علوم انسانی به این رشته مهاجرت کنند، باید همراه با درک عمیق تری راهکارهای صحیحی برای مقابله با این تهدیدات ارائه شود.
گفتنی است در این مراسم با حضور دکتر باقر ساروخانی استاد علوم اجتماعی و ارتباطات، دکتر غلامرضا کاظمی دینان رئیس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی، ارتباطات و رسانه لوح سپاس انجمن روابط عمومی ایران و عضویت افتخاری این انجمن به دکتر کمال خرازی اهدا شد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: