system
لیزر در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار گرفت
لیزر در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار گرفت

لیزر در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار گرفت


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 26823
ستاد لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی با نگرش نزدیک ساختن فناوری به پژوهش و ایجاد تعامل و ارتباط مؤثر،اقدام به ایجاد بستری در راستای انتقال دانش فنی پژوهش‌ها و تجهیزات در حد نمونه اولیه از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است.

 
ستاد لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی با نگرش نزدیک ساختن فناوری به پژوهش و ایجاد تعامل و ارتباط مؤثر،  اقدام به ایجاد بستری در راستای انتقال دانش فنی پژوهش‌ها و تجهیزات در حد نمونه اولیه از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، با توجه به اهمیت تجاری‌سازی در بسیاری از فناوری‌ها و هدایت فعالیت گسترده دانشگاهیان و مراکز پژوهشی در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با توجه به سابقه نسبتاً طولانی پژوهش در زمینه لیزر،  بر آن است تا با تکیه‌بر ظرفیت‌های موجود علمی و فناوری کشور اقدام به ایجاد حرکتی گسترده در جامعه لیزر و فوتونیک و هدایت آن به‌ سمت‌وسوی تجاری‌سازی پژوهش‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی ساخته‌شده کند، تا هزینه و انرژی که تا به امروز برای تحقیق و توسعه این فناوری صرف شده است، به بهترین شکل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
در حال حاضر بسیاری از مجموعه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی هستند، که پژوهش‌های ارزشمندی در حوزه لیزر و فوتونیک انجام داده‌اند که بعضاً تا سطح تولید نمونه اولیه نیز پیش رفته‌اند اما به دلیل ساختارهای حقوقی موجود، ظرفیت‌ها و مأموریت‌های تعریف‌شده و همچنین پتانسیل‌های مالی و اجرایی قادر به تولید این موارد به‌صورت یک محصول تجاری نیستند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان باوجود توانمندی بالا و نیروی متخصص و مجرب توان پرداخت هزینه‌های تحقیق و توسعه را ندارند.


طراحی و پیگیری راه‌اندازی شبکه ملی ساخت و تولید لیزر و فوتونیک
توسعه فناوری‌های پیشرفته یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های اقتصاد دانش‌بنیان است. اهمیت ایجاد شبکه ملی ساخت و تولید لیزر و فوتونیک کشور یکی از فناوری‌های کلیدی و راهبردی کشور فناوری لیزر است. نقش این فناوری در حوزه‌های مختلف دفاعی، صنعتی و پزشکی و غیره رو به رشد بوده و زمینه‌ساز توسعه فناوری و تولید بسیاری از محصولات پیشرفته حوزه‌های مختلف فناوری است.
ایجاد شبکه‌ای‌ متمرکز برای ساخت محصولات راهبردی برای ساخت محصولات راهبردی حوزه لیزر و فوتونیک می‌تواند بخشی از مشکلات شرکت‌های فعال در این حوزه را کاهش دهد. این شبکه می‌تواند در قالب حمایت‌های همچون کمک به تأمین مکان فعالیت، بازاریابی و مذاکره با نهادها و بازیگران مهم، ارائه آموزش‌های قانونی به شرکت‌ها و مواردی ازاین‌دست، به گسترش فعالیت‌های دانش حوزه لیزر و فوتونیک در کشور کمک کند.
هدف از راه‌اندازی شبکه ملی ساخت تولید ساخت و تولید لیزر و فوتونیک، ایجاد بستر همکاری میان شرکت‌های واجد ظرفیت تولید و فراهم‌سازی امکانات لازم از طریق تشریک‌مساعی میان همه ارکان تشکیل‌دهنده زنجیره ارزش لیزر و فوتونیک در کشور است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان یک‌نهاد هماهنگ ساز بالادستی در این راستا با تأسیس چند صندوق حمایتی و مرکز فناوری و نوآوری در قالب‌های مختلف دست‌زده است تا توسعه فناوری‌های راهبردی را هر چه بیشتر تسهیل کند.
ایجاد مراکز نوآوری در ستادها و تأسیس شبکه ملی آزمایشگاهی فناوری راهبردی نمونه‌ای‌ از این اقدامات است.


مزیت‌های ایده شبکه ساخت و تولید
مهم‌ترین امتیاز ایده تأسیس این شبکه، بهره‌گیری از تجهیزات موجود در شرکت‌ها به‌جای صرف هزینه  بسیار زیاد از سوی ستاد برای خریداری تجهیزاتی است که در کشور موجود بوده و اجاره آن‌ها برای شرکت‌ها صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
سازوکار این فعالیت آن است که درازای ایجاد مکان بهره‌گیری سایر شرکت‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و اشخاص حقیقی از تجهیزات یک شرکت، آن شرکت از مزایای استقرار از شبکه ساخت در شبکه ساخت برخوردار است.
با توجه به اهمیت مشکل استقرار برای شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان، استقرار در این شبکه امتیاز بزرگی محسوب می‌شود که هزینه‌های جاری شرکت را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. با توجه به محدودیت فضا، امکان استقرار به شرکت‌هایی داده می‌شود که امکان بیشتر با بهتری برای ارائه خدمات فنی و تجهیزاتی به همکاران خود در شرکت‌های دیگر داشته باشند.
از سوی دیگر با توجه به گردآوری شرکت‌های فعال تولیدی در این شبکه، امکان تبادل دانش و ارتقای خلاقیت میان شرکت‌هایی که از مرحله ایده عبور کرده و در عین بومی‌سازی دانش فنی، آن را به تولید نیز رسانده‌اند فراهم خواهد شد.


حمایت در راستای ایجاد مرکز نوآوری لیزر ایران

ازجمله عواملی که ایجاد مرکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است.
مراکز نوآوری با همان ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجادشده‌اند و به دنبال عرضه یک محصول به بازار هستند، البته محصولی که بر مبنای دانش و پژوهش ساخته‌شده باشند.

در این راستا مرکز نوآوری لیزر ایران باهدف ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش و نیز کمک به شکل‌گیری و حیات شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی، اشتغال و تجاری‌سازی محصولات در اواخر سال 95 شروع به کارکرد.

 هفته دولت 1396 با شعار "تدبیر و امید برای تولید و اشتغال" از 2 الی 9 شهریورماه برپاست.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: