system
معاونت علمی در جهت تشویق سرمایه‌گذاران در راه علم و فناوری قدم برمی‌دارد
معاونت علمی در جهت تشویق سرمایه‌گذاران در راه علم و فناوری قدم برمی‌دارد
علیرضا دلیری:

معاونت علمی در جهت تشویق سرمایه‌گذاران در راه علم و فناوری قدم برمی‌دارد


زمان مطالعه : 9 دقیقه
کد خبر : 22059
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر، لاستیک، رنگ و رزین معاونت علمی را به عنوان حامی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای قدم گذاشتن در راه علم و فناوری معرفی کرد .

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر، لاستیک، رنگ و رزین معاونت علمی را به عنوان حامی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای قدم گذاشتن در راه علم و فناوری معرفی کرد .
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری  معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر، لاستیک، رنگ و رزین گفت: این اقدام ابتکار بسیار خوبی است که پارک فناوری پردیس معاونت علمی  و فرا بورس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عملیاتی کردند تا بتوان از ظرفیت کسانی که صاحب ایده هستند در تولید کشور بهره برد.
وی دانش و فکر را پایه اساسی ابتکار در تولد دنیا دانست و گفت: فناوری در دنیا از حالت سنتی خود خارج شده و داشتن واحدی R&D قوی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای واحدهای تولیدی محسوب می‌شود.
دلیری با تأکید بر این مسئله که مرزهای کشورها به روی هم باز است گفت: امکان بستن درب کشورها بر روی فناوری روز دنیا وجود ندارد. لذا حضور در کسب‌وکار بین‌المللی موجب می‌شود که محصول قابل رقابت و ارتقا یافته‌ای ارائه داشته باشیم. چرا که محصولات سنتی در زمان کوتاهی از پروسه عرضه خارج خواهند شد.

فضای دانشگاهی کشور در راستای کارآفرینی متحول شده است

وی در راستای نقش معاونت علمی در این راستا بیان کرد: ما در معاونت علمی بر آن شدیم تا ظرفیت نخبگان و صاحبان ایده و اختراع را برای صنعت کشور تسهیل کنیم و آن‌ها را کنار هم قرار دهیم که صنعت به‌روزی داشته باشیم و با حضور در عرصه بین‌المللی صادرات ایران تقویت شود.
 معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی توضیح داد: با فراخوانی که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان در این کشور شکل گرفت. در کنار آن نیز تعداد زیادی ایده و اختراع به ثبت رسیده است . دانشگاهیان و دانشجویان ما به فکر تحولی در اقتصاد فرو رفتند تا فضای کسب‌وکار جامعه را ارتقا داده و فعالیت‌های دانشجویی برای کسب‌وکار آینده خود شکل دهند.
وی خاطرنشان کرد: در این چند سال شاهد بودیم که با راه‌اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها قدرت فکر کردن به فضای دانشجویی و اساتید دانشگاه‌ها تزریق‌شده است تا نیازهای کشور با خروجی‌ های این مراکز پوشش دهیم.
به گفته دلیری در گذشته بیش از ده‌ها هزار ایده و اختراع در کشور وجود داشت که خیلی از آن‌ها در صنعت استفاده شد و توسط خود صاحبین ایده پیگیری شدند.
وی گفت: احساس کردیم طرح‌های موجود پاسخگوی نیاز کشور نیست و بستری باید فراهم شود که هم صنعت ما بتواند  از ایده پردازی و فضای استارتاپی کشور ایجادشده است نیازهای خود را رفع کند و هم خلأهایی که در صنعت ما وجود دارد و توسط فناوری‌های تازه شکل گرفته بررسی شود.

ایران از نظر نیروی انسانی غنی است
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ادامه داد: با این نگاه فضای استارتاپی را در کشور شکل دادیم و این فضا را با بخش خصوصی تقویت کردیم. خوشبختانه فضای بخش خصوصی در این حوزه حاکم شد، به طوری که هزاران رویداد کارآفرینی در شهرهای مختلف در حال برگزاری است.
وی بیان کرد: بسیاری از این رویدادهای کارآفرینی را بعد از به نتیجه رسیدن، سرمایه‌گذاری و تحول مطلع می‌شویم. چرا که فضای دانشگاهی ما بسیار متحول شده است. به خصوص دانشگاه‌های برتر که با مراکز نوآوری کسب‌وکار جدید را به‌نوعی برای آینده دانشگاهی ارائه کرده‌اند.
دلیری این تحول را اتفاقی دانست که باید در سالیان دور به آن توجه می‌شد و در اقتصاد مقاومتی مورد نیاز است و دنیا بر اساس آن پیشرفت کرده است.
وی توضیح داد: برخی کشورها از این مزیت بهره برده‌اند که حتی شاید نیروی انسانی قدرتمندی نداشته باشند. اما خوشبختانه کشور ما نیروی انسانی بسیار پربار و غنی‌ای را دارا است و جایگاه ما در تولید علم دنیا برجسته است. به‌طوری که در برخی زمینه‌ها این برجستگی بیشتر از کشورهای دیگر دیده می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی معتقد است اگر ما این ریسک را داشته باشیم که مخترعین و صاحبین ایده را در کنار خود داشته باشیم می‌توان تحول خوبی در کشور ایجاد کرد.

حمایت معاونت علمی، قدمی در راستای کاسته شدن ترس سرمایه‌گذاران است
وی تأکید کرد: برای محکم شدن پایه‌های اقتصاد مقاومتی باید از ایده‌های تازه حمایت کرد و باید قدرت ریسک خود را بالا ببریم تا صنایعی که رشد دارند به حوزه دانش‌بنیان روی آورند.
دلیری در آخر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای ترغیب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اعلام کرد تا مانند گذشته فضای حمایتی به قوت خود ادامه داشته باشد و حتی ارتقا یابد.
وی خاطرنشان کرد: 30 طرح اول این فستیوال ها اگرمنجر به قرارداد شوند از تسهیلات ارزان قیمت به صاحبان طرح‌ها تا سقف 5 میلیارد ریال برخوردار خواهند شد. تا شرایطی فراهم شود که از ترس سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه کاسته شود.

هدف برگزاری فستیوال های اختراعات، نفوذ فناوری به صنعت است

اکبر قنبر پور رئیس مرکز فن بازار ملی ایران در فستیوال صنعت پلاستیک و پلیمر  در بخش دیگری از این رویداد گفت: پس از برگزاری 5رویداد موفق و انعقاد 8 قرارداد به ارزش 66 میلیارد ریال در صنایع مختلف، امروز با ششمین فستیوال تخصصی در زمینه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، پلاستیک و پلیمر بازگشته‌ایم تا ضمن شناسایی و معرفی نخبگان و نوآوران کشورمان با ارائه ایده‌های نو به صنعت پتروشیمی و پلاستیک کشور در راستای توسعه مبتنی بر دانش در این صنعت کمک کنیم.

قنبرپور توضیح داد: جامعه بزرگی از مخترعین ،پژوهشگاه‌ها ، دانشگاه‌ها و بنیادهای نخبگان استان‌ها و مراکز علمی مخاطب فراخوان این فستیوال قرار گرفتند و بیش از 110 اختراع متقاضی حضور در این رویداد شدند که پس از بررسی و ارزیابی¬های اولیه، 42 اختراع به کمیته فنی راه یافتند.

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران افزود: اختراعاتی که امروز ارائه می‌شوند از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند و ما تلاش کرده‌ایم تا اختراعاتی که آمادگی بیشتری برای تجاری‌سازی داشته باشند را انتخاب کنیم. در واقع با وجود اینکه همه 42 اختراعی که از مرحله فنی عبور کردند کارآمد و مناسب بودند اما در غربالگری‌های بعدی 16 اختراعی که ویژگی-های اقتصادی، اجرایی، اجرایی و مالی بهتری داشتند به‌علاوه جذابیت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشته‌اند امروز در معرض دید صنعتگران قرارگرفته‌اند.

قنبرپور با اشاره به هدف اصلی برگزاری این فستیوال‌ها گفت: ما به دنبال ارائه اختراعات و نوآوری‌ها به سرمایه‌گذاران و صنایع هستیم تا نوآوری‌های برتر تجاری‌سازی شوند در واقع هدف ما برگزاری جشنواره و معرفی برترین اختراع و اهدای جایزه نیست و هدف اصلی تجاری‌سازی نوآوری‌ها از طریق نفوذ آن‌ها به صنایع یا جذب سرمایه است.

وی با اشاره به وضعیت اختراعات ارائه‌شده در فستیوال فوق گفت: تمامی اختراعات ارائه‌شده در فستیوال امروز در مرحله تولید نیمه‌صنعتی هستند و برخی هم حتی تولید صنعتی خود را آغاز کرده‌اند و همگی آمادگی این را دارند که جذب صنعت پایین‌دستی پتروشیمی شوند.

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران در ادامه صحبت‌های خود به حمایت‌های معاونت علمی از معاملات بازار دارایی فکری اشاره کرد و گفت: معاملاتی که در بازار دارایی فکری انجام می‌شود از جمله معاملات امروز مورد حمایت معاونت قرار می‌گیرند که معاملات 10اختراع اول این بازار 80درصد تا سقف 500میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند و از اختراع یازدهم تا بیستم هم می‌توانند 60درصد تسهیلات دریافت کنند.

وی با تاکید بر وجود فضای مناسب برای تعامل بین صنعتگران و مخترعین در این فستیوال صحبت‌های خود را این‌گونه به پایان رساند: امروز بستر خوبی برای تعامل با نخبگان و مخترعین فراهم‌شده که امیدواریم نهایتاً منجر به تحولی هرچند کوچک در این صنعت شود، ما هم به‌زعم خود آمادگی حمایت و پیگیری این اختراعات را داریم و امیدواریم شاهد نفوذ این اختراعات و نوآوری‌ها به صنعت کشور باشیم .
فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر، لاستیک، رنگ و رزین باهدف تجاری‌سازی نوآوری‌های حوزه پلاستیك و پلیمر با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سید مهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران شرکت فرا بورس ایران، اکبر قنبرپور رئیس مرکز فن بازار ملی ایران و جمع کثیری از سرمایه‌گذاران و ایده پردازان صنعت پلاستیک و پلیمر با ایجاد بستر تعامل مستقیم سرمایه‌گذاران و صنعتگران این حوزه و صاحبین طرح‌ها و اختراعات در محل هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

فراخوان این رویداد ابتدای آذرماه سال جاری در سطح دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد به‌علاوه شرکت‌های مرتبط با این حوزه و بنیادهای ملی نخبگان استانی منتشر شد و ایده پردازان با استقبال چشمگیر خود بیش از 110اختراع و نوآوری را به دبیرخانه فستیوال ارسال کردند، پس از دریافت ایده‌ها هیات داوران این مرکز که متشکل از کارشناسان و اساتید برجسته دانشگاهی بودند دست به کار شدند و با ارزیابی‌های اولیه، 42 طرح را به کمیته داوری فنی ارسال کردند تا نهایتاً پس از 4 مرحله غربال و داوری، 8 نوآوری برای ارائه حضوری در فستیوال امروز انتخاب شدند.

حامیان فستیوال نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمرکه از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت فرا بورس ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان بورس اوراق بهادار، دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، انجمن صنفی مهندسی پلیمر و شیمی ایران، بنیاد ملی نخبگان و صندوق توسعه فناوری‌های نوین اشاره کرد در جریان این برنامه حضور به هم رسانده و برخی مهره‌های اصلی به ایراد سخنرانی کوتاه پرداختند.

امروز هم به رسم همیشگی فستیوال‌های این مرکز، 8طرح هر کدام در مدت زمان مشخصی برای سرمایه‌گذاران و مسئولین حاضر در فستیوال ارائه حضوری شدند و سایر طرح‌ها و ایده‌های دریافتی مربوط به این صنعت در کتابچه مربوطه منتشر و بین شرکت‌کنندگان توزیع شد.

پس از پایان برنامه با استقرار در محل‌های تعیین‌شده، 16 اختراع برگزیده فستیوال به سؤالات سرمایه‌گذاران و صاحبین صنایع پاسخ داده و جلسات دوجانبه بین سرمایه‌گذاران بالقوه و صاحبین طرح‌ها برگزار شد.

این فستیوال باهدف شناسایی نوآوران و مخترعین ازیک‌طرف و برقراری ارتباط بین مخترعین و صنعتگران از طرف دیگر باعث توسعه صنعت مبتنی بر دانش خواهد شد و برای نیل به این هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات مالی و حمایت‌های معنوی ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران و صنعتگران در نظر می‌گیرد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: