system
پایش دستگاه‌های لیزری سالانه بیش از 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد
پایش دستگاه‌های لیزری سالانه بیش از 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد
با حمایت ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی؛

پایش دستگاه‌های لیزری سالانه بیش از 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 23985
با طراحی و ساخت دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی برای عموم کاربردهای توان‌سنجی لیزری سالانه بیش از 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در صنعت لیزر را بدنبال خواهد داشت.

با طراحی و ساخت دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی برای عموم کاربردهای توان‌سنجی لیزری سالانه بیش از 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در صنعت لیزر را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، امیرحسین شهبازی مدیرعامل شرکت نمایه پرتو آشا توان‌سنجی لیزری را یکی از نیازهای آزمایشگاه‌های اپتیک، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز صنعتی و پزشکی خواند و گفت: اندازه‌گیری توان خروجی منابع نوری و لیزری از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور با طراحی و ساخت دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی در بخش لیزر توانستیم توان اپتیکی منابع لیزری را اندازه بگیریم که با این اقدام سالانه بیش از 200 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.

شهبازی با بیان اینکه دستگاه‌های توان‌سنج در سطح گسترده‌ای از سنجش توان تابشی و طیف نشری کاربرد دارند بیان کرد:  این ابزارها تابش پرتوها را روی قطعه‌ای نیمه‌هادی از جنس سیلیکون اندازه‌گیری می‌کنند. در این سیستم‌ها، شدت تابشی متناسب با شدت جریان عبوری از قطعه مزبور است.

وی با اشاره به‌ لزوم کالیبراسیون تجهیزات لیزری صنعتی و تجهیزات لیزری نظامی افزود: به‌عنوان نمونه، توان اپتیکی لیزرهای استفاده‌شده در مصارف پزشکی، بسیار حساس بوده و اگر عملکرد دستگاه از بازه مربوطه خارج شود، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد. همچنین در کاربردهای آزمایشگاهی و پژوهشی لیزر، همواره لازم است توان خروجی منابع لیزری مورد بررسی قرار گیرد.

 توان سنج لیزری

شهبازی با اشاره به توجه دانشمندان به توسعه به‌کارگیری لیزر و وسعت کاربردهای آن در بخش‌های مختلف بیان کرد: با توجه به نقش روزافزون منابع لیزری در کاربردهایی همچون لیزر درمانی، صنایع برش‌کاری و جوش‌کاری و صنایع نظامی لازم است توجه ویژه‌ای به تولید و کالیبراسیون ابزارهای اندازه‌گیری نمود تا در کنترل فعالیت‌های مربوطه دقت بالاتری حاصل گردد.

این فعال حوزه فناوری بیان کرد: از طرفی این‌گونه ابزارها به دلیل کاربرد بخصوصشان از چشم بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده داخلی دورمانده است و جامعه علمی را با خلاء جدی مواجه کرده است. این امر باعث تحمیل هزینه‌های سنگین جهت واردات شده است درحالی‌که پتانسیل و امکان بومی‌سازی این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد.

تنظیم دستگاه جهت کار در طول‌موج‌های 190 الی 1100 نانومتر، آشکار‌سازی جریان تاریک فتودیود، امکان تنظیم برای یک منبع نوری خاص (در محدوده طول‌موج ذکرشده) (طبق سفارش) و همچنین اندازه‌گیری توان منابع نوری همدوس و توان منابع نوری پیوسته ازجمله قابلیت‌های این دستگاه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

کاربردهای دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی

بررسی توان پرتو فرودی و کیفیت‌سنجی منابع نوری، تأثیر تغییرات محیطی بر عملکرد منابع لیزری، بررسی تغییرات توانی پرتو هنگام عبور از محیط‌های (شفاف) مختلف، کیفیت سنجی تیغه‌ها و عدسی‌های اپتیکی و نیز محاسبه شدت پرتو بازتابی / عبوری از سطوح مختلف از کاربردهای شاخص دستگاه توان‌سنج نیمه‌هادی است.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: