system
پیشرفته‌ترین سیستم تعلیقی خودرو توسط مخترع ایرانی ثبت بین‌المللی شد
پیشرفته‌ترین سیستم تعلیقی خودرو توسط مخترع ایرانی ثبت بین‌المللی شد
با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی؛

پیشرفته‌ترین سیستم تعلیقی خودرو توسط مخترع ایرانی ثبت بین‌المللی شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 10785
پیشرفته‌ترین سیستم تعلیقی خودرو با عنوان "كمك فنر بادي با سيستم تعليق هوشمند و قابلیت تنظیم ارتفاع" توسط محقق ایرانی و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین‌المللی شد.

پیشرفته‌ترین سیستم تعلیقی خودرو با عنوان "كمك فنر بادي با سيستم تعليق هوشمند و قابلیت تنظیم ارتفاع" توسط محقق ایرانی و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین‌المللی شد.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروزه صنعت خودرو سازي يكي از صنايع مهم كشورها است كه نقش مهمي در درآمدزايي و اشتغال بر عهده دارد. از اين رو خودرو سازان به دنبال پيشرفت و سبقت از يكديگر جهت حفظ بازار بالفعل و بدست آوردن بازار بالقوه هستند كه اين تكاپو منجر به پيدايش سيستم‌هاي نو ظهوري بر روي خودروها شده است.
سیستم تعلیق یا فنربندی قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود.
سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را بر عهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها در اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس موثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده‌است. در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل که این دو همواره در تضاد با یکدیگرند، به عبارت دیگر بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود.
در سالهاي اخير كارشناسان سيستم تعليق نيز ابداعاتي در اين زمينه به وجود آورده‌اند كه يكي از جديدترين اين ابداعات كمك فنر بادي با سيستم تعليق هوشمند است.
صابر سهرابی مخترع كمك فنر بادي با سيستم تعليق هوشمند و قابلیت تنظیم ارتفاع که این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ثبت بین‌المللی شده است درباره اهمیت این اختراع اظهار کرد: در تعليق هوشمند تلفيقي از فنر بادي (سيلندر و پيستون) و همچنين كمك هوشمند روغني استفاده شده است كه وجود فنر بادي باعث راحتي بسيار بالا و استفاده از كمك هوشمند سبب افزايش قابل توجه تعادل خودرو می‌شود بنابراین از آنجايي كه باد در اين سيستم در قطعات لاستيكي نگهداري نمي‌شود، سيستم استهلاك پاييني دارد.
وی با اشاره به اینکه در تعليق هوشمند از سيستم تنظيم ارتفاعي استفاده شده است كه بدون در نظر گرفتن حركت خودرو اقدام به جابجايي سطح ارتفاع می‌کند گفت:  این سیستم داراي قابليت رانندگي در هر ارتفاع دلخواه بدون از دست رفتن ذره‌اي از راحتي و امنيت است. تنظیم ارتفاع در سیستم به دو صورت دستی و خودکار امکانپذیر است كه تنظيم خودكار با سوار و يا پياده شدن سرنشينان فعال ميشود و تنظيم ارتفاع دستي با استفاده از كليدهاي الكترونيكي انجام می‌شود.
سهرابی عنوان کرد: در اين سيستم هر يك از چهار كمك و فنر خودرو به صورت مجزا توسط واحد كنترل الكترونيكي كنترل مي‌شوند. از ديگر محاسن اين سيستم اين است كه در مواقعي كه راننده مجبور شود ترمزي شديد بزند سيستم وارد عمل شده و مانع از پايين رفتن قسمت جلوي خودرو در اثر ترمز شده و تعادل خودرو را حفظ مي‌كند.
وی خاطرنشان کرد: يكي ديگر از مزيت‌هاي اين سيستم هزينه نگهداري بسيار پايين آن و هزينه پايين توليد آن است. تا كنون هيچ يك از خودروسازان دنيا نتوانسته‌اند سيستمي بسازند كه كليه محاسن ياد شده را به صورت يكجا دارا باشد بنابراین این سیستم از این جهت بی‌رغیب است.
این مخترع با بیان اینکه این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت بین‌المللی شده است، تصریح کرد: اين سيستم يكي از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي تعليقي است كه تا كنون طراحي شده است. هزينه‌هاي پايين توليد، نصب، تعمير و نگهداري و همچنين ايمني و راحتي فوق العاده اين سيستم و قابليت رانندگي با هر ارتفاع دلخواه از دلايلي است كه موجب ترغيب توليدكنندگان و همچنين مصرف كنندگان بازار خودرو براي استفاده از اين سيستم مي‌شود.
سهرابی بیان کرد: خودروسازان در ایران هنوز از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنند و هیچ پیشنهادی برای تجاریسازی این محصول نکرده‌اند البته با شرکتی ایتالیایی برای تجاریسازی مذاکراتی را انجام دادم و با دریافت برگه ثبت بین‌المللی مراحل مختلف برای تجاریسازی محصول پیگیری می‌شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: