system
چشم‌انداز جایزه مصطفی(ص) باز احیاء دوران طلایی علم و فناوری در جهان اسلام است
چشم‌انداز جایزه مصطفی(ص) باز احیاء دوران طلایی علم و  فناوری در جهان اسلام است
سعید سرکار در نشست استپ؛

چشم‌انداز جایزه مصطفی(ص) باز احیاء دوران طلایی علم و فناوری در جهان اسلام است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 20185
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEPP) چشم‌انداز جایزه مصطفی(ص) را باز احیاء دوران طلایی علم و فناوری در جهان اسلام و کسب اقتصاد دانش‌بنیان پایدار برای جوامع مسلمانان دانست.

 دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEPP) چشم‌انداز جایزه مصطفی(ص) را باز احیاء دوران طلایی علم و  فناوری در جهان اسلام و کسب اقتصاد دانش‌بنیان پایدار برای جوامع مسلمانان دانست.
نشست پنج‌روزه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) و با همکاری دانشگاه «پوترا» مالزی از دوشنبه با حضور نمایندگانی از ایران و محققان برجسته کشورهای اسلامی در کوالالامپور پایتخت مالزی گشایش یافت.
 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آیین  گشایش این نشست که مرضیه افخم؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، عباس قنبری باغستان؛ رایزن علمی ایران در شرق آسیا، عینی ادریس؛ رییس دانشگاه پوترا مالزی، عمر یاغی؛ برنده جایزه مصطفی(ص) در سال ۲۰۱۵۵ و رها عبدالرحیم؛ مدیر بخش برنامه¬ریزی تحقیقات وزارت آموزش عالی مالزی نیز حضور داشتند.
 سعید سرکار عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) و دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی به تشریح وضعیت علمی و اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OICC) پرداخت.
وی گفت: اقتصاد کشورهای عضو OIC بیشتر منابع محور شامل گاز، نفت، مواد معدنی، کشاورزی و تولیدات سنتی است.
سرکار با تاکید بر ضرورت نگاه کشورهای اسلامی از محصولات منابع محور بر محصولات دانش‌محور، تصریح کرد: برای گذار از این مرحله به‌سوی تولیدات دانش‌بنیان باید اقدام جدی از سوی عموم و همچنین سیاست¬گذاران انجام شود.
عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) باز احیاء دوران طلایی علم و  فناوری در جهان اسلام و کسب اقتصاد دانش‌بنیان پایدار برای جوامع مسلمانان را به‌عنوان چشم‌انداز جایزه مصطفی(ص) معرفی کرد.
به گفته وی، جایزه مصطفی(ص) در چهار موضوع شامل علم و فناوری  زیستی و پزشکی، علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علم و فناوری نانو و همچنین کلیه زمینه‌های علم و فناوری به برترین‌های جهان اسلام اعطا می‌شود.
سرکار در مورد برندگان سال ۲۰۱۵ جایزه مصطفی(ص) نیز بیان کرد: در سال گذشته نمایندگان بیش از ۶۰ کشور از جمله سفرای ۲۰۰ کشور در مراسم اعطای جوایز دو سالانه مصطفی(ص) حضور داشتند و خبرهای این جایزه در بیش از ۲۸۰ رسانه بین‌المللی انتشار یافت.
عینی ادریس رئیس دانشگاه پوترا مالزی نیز در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این نشست، بر اهمیت نانو در عرصه فناوری‌های جدید اشاره و تصریح کرد: نانو در جهان توجه زیادی را به خود جلب کرده است و از رشد قابل توجهی در آینده نیز برخوردار خواهد شد.
وی با تاکید بر همکاری های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی در رشته نانو، خواستار همکاری بیشتر کشورهای اسلامی در این بخش شد و گفت: دانشگاه پوترا مالزی با جایزه مصطفی(ص) از این نشست منتفع می‌شوند و همکاری بین ایران و مالزی در زمینه‌های علمی افزایش می‌یابد.
در نخستین روز این نشست با نگاهی به علوم جهان به‌عنوان زبان مشترک برای صلح و رفاه، وضعیت علم و فناوری نانو در کشورهای اسلامی و چگونگی همکاری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.
قرار است در این نشست چگونگی ایجاد محیطی برای کشف خلاقیت‌ها و مسائل و راه‌حل‌های همکاری علمی میان کشورهای اسلامی بررسی شود.
تجاری‌سازی فناوری نانو، مسائل مربوط به انتشار مقالات، دستاوردهای دانشمندان کشورهای اسلامی و بیانیه پایانی از دیگر برنامه‌های این نشست پنج‌روزه است.
 طراحی نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی(STEPP) از جمله ابزارهای ایجاد ظرفیت‌های جهانی برای دانشمندان مسلمان و ترویج علم در جهان اسلام است که نخستین دوره آن هم‌زمان با هفته مراسم اعطای جایزه مصطفی(ص) در سال گذشته و با همکاری فرهنگستان علوم،‌  دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران برگزار شد.

دومین نشست «استپ» با حضور دانشمندان برجسته جهان اسلام در ۲۹ آذر و در دانشگاه یوپی ام مالزی آغاز شده است و تا سوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. حدود ۲۵۰ محقق حوزه نانو در این نشست حضور میابند که با همکاری آکادمی علوم مالزی، بیش از ۳۰ دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه نانو از ۱۲ کشور در میان آن‌ها هستند.

سازمان‌های مطرح علمی بین‌المللی مانند کامستک،‌ آکادمی علوم آفریقا،‌ آکادمی علوم مالزی،‌ فرهنگستان علوم جهان اسلام،‌ فرهنگستان علوم ج ا. ایران، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ بنیاد ملی نخبگان و نهادهای مختلف علمی دیگر با دعوت از دانشمندان جهت حضور در نشست در برگزاری نشست علمی«استپ» با دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) همکاری داشته‌اند.

جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی(ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از  برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.  دوره‌ی نخست مراسم جایزه که 4 دی‌ماه 1394 برگزار شد.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: