تاکید افشین بر عزم دانشبنیانها برای ساخت قطارهای پرسرعت:
حرکت در مسیر تکامل زنجیره قطار مترو/ به توانمندی طراحی قطار مترو رسیدهایم
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در تلاقی هفته پژوهش و فناوری و هفته حمل نقل مراسم افتتاحیه رام قطار ملی باحضور حسین افشین معاون علمی رئیس جمهور و علیرضا زاکانی شهردار تهران در محل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
افشین در این مراسم طی سخنانی نخست به عقبه داشتن نسبت خود با این پروژه پرداخت و گفت: دو روز پس از اینکه در بیستم مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاستجمهوری را دریافت کردم، در جلسهای با محوریت قطار ملی شرکت کردم. این جلسه برای من با نشستهای معمول تفاوت ویژهای داشت و به نوعی نوستالژیک بود؛ چراکه چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵، با این پروژه گره خورده بودم.
وی ادامه داد: آن زمان گروه صنعتی پلورسبز کار انتقال فناوری را کلید زده بود و مدیر عامل وقت واگن سازی پلور سبز، مهندس طاهری از من خواست تا دوره ای آموزشی در این زمینه برگزار کنم.
از این رو، هفته ای یکبار برای آموزش نرم افزارهای مکانیک به زرند می رفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و ساختیم.
وی ضمن اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، خاطرنشان کرد: در ادامه دانشگاه علم صنعت برای انجام تست ها پای کار آمد و به خاطر دارم که تا یک ماه در خط با کیسه های شن و بدون مسافر واگن ها تست می شدند. آن زمان مهندس هاشمی شهردار بود و شاید اگر یکسال و نیم بیشتر در این سمت باقی می ماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار مینشست و واقعا جای تامل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان می برد!
معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگنها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با مؤلفههای ایرانی بود چراکه واگن ملی باید واجد مؤلفه های هویت ایرانی باشد و مردم ضمن احساس راحتی در آن، با آن احساس همذاتپنداری کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع تامین مالی این پروژه متمرکز شد و گفت: منابع تامین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تامین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است.
به گفته او، چهل شرکت دانش بنیان در این پروژه همکاری داشته اند و نکته ای که نباید از نظر دور داشت، این است که پروژه های بزرگ، تکنولوژی ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد.
افشین با بیان اینکه ریل های قطار پرسرعت به همت ذوب آهن اصفهان داخلی سازی شده است، اظهار کرد: فناوری قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.
وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به بلوغ خوبی در زمینه حملونقل رسیدهایم، افزود: در زمینه حملونقل ریلی و قطارهایی با سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت و قطار مترو، در بخش بدنه و تجهیزات هشتاد و پنج درصد بومیسازی واقعی صورت گرفته است و شرکتهای دانشبنیان زیادی توانستهاند با کیفیت بالا در سطح بینالمللی محصولات خود را ارائه کنند.
معاون علمی رییسجمهور ادامه داد: من عقیده راسخ دارم در قطار پرسرعت هم این اتفاق قابل تسری است. اگر ما مسئولین این امکان را به وجود بیاوریم که اولین خط قطار پرسرعت در کشور اتفاق بیوفتد، به سرعت تمام خطوط کشور مجهز به قطار پرسرعت خواهد شد.
به گفته او، مهم ترین قسمت در طراحی با تجهیزات پیچیده این است که بدانیم چگونه تجهیزات مختلف را کنار هم قرار دهیم و الا در قطعات و تولید آن مشکلی نداریم. وقتی از خودرو صحبت میکنیم مهم ترین عامل در طراحی خودرو، پلتفرم آن است و اگر ما توانمندی طراحی پلتفرم داشته باشیم، اضافه و کم کردن به قابلیت های خودرو پیچیدگی خاصی ندارد؛ امروز مفتخرم بیان کنم که در قطار مترو به پلتفرم و طراحی واقعی رسیدهایم و امیدواریم که بتوانیم این نگاه را هم در دیگر عرصه ها دنبال کنیم.
گفتنی است در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد.
این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکتهای خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و نیز ارگانهای داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت.
با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریعترین پروژههای طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولید شده است.
از این رو، قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز صبح خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد. پیش بینی میشود تا از پایان سال جاری ۲ رام قطار ملی مترو، به بهره برداری برسد.
#۱۵
Send to friends