احداث دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با فناوری بومی در کشور

احداث دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با فناوری بومی در کشور


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 95855
با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و به همت جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، کلنگ احداث مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با هدف تامین گاز مصرفی پایگاه های مرزی ارتفاعات شمال غرب کشور در ارومیه به زمین زده شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، این شرکت دانش بنیان پیش از این و پس از سالها تلاش، موفق به بومی سازی دانش تولید گاز طبیعی مایع LNG شده و اولین مجتمع تولید ال ان جی در ایران را در تهران، طراحی، احداث و راه اندازی کرده بود.

سوخت مورد نیاز برای نخستین پایگاه مرزی از مجتمع تولید ال ان جی در تهران، تامین شده و این ایستگاه پس از راه اندازی، توانسته نیازهای مختلف گرمایشی این پایگاه صعب العبور و مرتفع در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متر از سطح دریا را از ابتدای زمستان امسال به صورت پایدار تامین و رضایت و آرامش مرزبانان غیور را تامین کند.

دستیابی به این موفقیت مرهون اعتماد و حمایت های بی دریغ قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) بوده است.

 با کلنگ زنی دومین مجتمع تولید ال ان جی بر اساس فناوری داخلی توسط این شرکت در شهرستان ارومیه، تامین سوخت سایر پایگاه‌های مرزی از طریق این مجتمع انجام خواهد شد.

ال ان جی (گاز طبیعی مایع)، یک راهکار نوین و ایمن جهت گاز رسانی به نقاط دور دست و صعب العبور است. گاز طبیعی در فشار یک بار و در دمای تقریبی 160- درجه سانتی گراد مایع می شود و حجم آن بیش از ۶۰۰ برابر کاهش می یابد. این حامل انرژی پرارزش به دلیل سهولت در استفاده، ارزش حرارتی بالا، به صرفه بودن و آلایندگی بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سوخت‌های فسیلی، به طور گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلایل استفاده از گاز طبیعی در سبد انرژی جهان یک روند فزاینده و رو‌ به رشد است.

فرج الهی، مدیر مرکز طرح های کلان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تسلیت سالروز شهادت جانگداز حضرت امام موسی کاظم (ع) از اعتماد مجموعه سپاه پاسداران به شرکت های دانش بنیان برای استفاده و توسعه فناوری داخلی، تشکر کرد.

وی با بیان گزارشی از حمایت های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه فناوری های حوزه نفت و گاز در خصوص آینده روشن توسعه پلنت های ال ان جی در کشور با فناوری بومی ابراز امیدواری کرد.

فرج‌اللهی تصریح کرد: دستیابی به این فناوری، دستاورد بسیار مهمی در راستای بومی سازی فناوری های حوزه انرژی محسوب می‌شود.

در پایان مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن تشکر از حمایت ها و اعتماد مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: از یک دهه پیش، تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های دما پایین در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد و پس از  طی مراحل طراحی و مهندسی توانستیم علاوه بر طراحی و ساخت مجتمع تولید ال ان جی، ایستگاه های مصرف ال ان جی را با استفاده از توانمدی داخلی ساخته و نصب کنیم.ما موفق شدیم که زنجیره فناوری های تولید، انتقال و مصرف ال ان جی را بومی‌سازی کنیم و افتخار می‌کنیم این فناوری که با همت جوانان کشور محقق شده، توانسته است در خدمت مرزبانان عزیز و غیور کشور قرار بگیرد.

انتهای پیام

تصاویر

بیشتر بخوانیم