ارائه ایده‌های نوآورانه سلامت در رویداد «تکنووست»
در حاشیه ایران هلث 1403 صورت گرفت

ارائه ایده‌های نوآورانه سلامت در رویداد «تکنووست»


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 97319
همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث 1403، رویداد تکنووست با معرفی و ارائه ایده‌های نوآورانه سلامت برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نخستین رویداد سرمایه‌گذاری تکنووست با ارائه 7 نیاز فناورانه حوزه سلامت، در حاشیه ایران‌هلث 1403 برگزار شد تا زمینه پیوند میان نیازهای فناورانه این حوزه و سرمایه‌گذاران فراهم شود.

رویداد ایران هلث امسال با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس برگزار شد و در همین راستا، رویدادهای فناورانه و تامین مالی نیز به همت شبکه فن بازار ملی ایران در این رویداد برگزار شدند. در این نمایشگاه، ۶۰ رویداد با محوریت شبکه سازی برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه، شاهد رشد بیش از ۶۰ درصدی حضور شرکت‌های دانش بنیان بود.

رویداد تکنووست با همکاری سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌ برگزار شد و ۴۰ طرح در این رویداد ثبت نام کردند که در مرحله اول ۲۰ طرح انتخاب شدند و برای آنها جلسات منتورینگ برای ارائه بهتر در حضور سرمایه‌گذاران برگزار شد. در نهایت هفت طرح برای ارائه در این نشست انتخاب شدند.

ارائه هفت طرح فناورانه سلامت‌محور

در رویداد تکنووست، هفت طرح در قالب ایده های فناورانه معرفی شدند.. یکی از این طرح‌ها با عنوان «مدبی» در واقع یک  پلتفرم خود مراقبتی بارداری است که دارای باکس های خود مراقبتی مربوط به مشکلات بانوان و بارداری است.

سامانه دیگری که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی برای پیشگیری از تداخلات دارویی ساخته شده از ابزار چت جی پی تی برای اعلام تداخلات دارویی بهره می‌برد. ۴۰ درصد مسمومیت‌های دارویی ناشی از تداخلات دارویی است، ضمن آنکه سومین عامل مرگ و میر ناشی از خطای پزشکی به شمار می رود. نظارت بر مصرف دوز داروها بر اساس پرونده پزشکی، بهبود مداوم بر اساس تازه ترین داده های پزشکی، امکان تحلیل داده های پزشکی ، تسهیل دسترسی کادر درمان به بانک اطلاعات دارویی و امکان سفارشی سازی از دیگر قابلیت های این سامانه به شمار می‌روند.

تشخیص علائم حیاتی از طریق یادگیری عمیق نیز در این رویداد معرفی شد. در حال حاضر افرادی برای پایش علائم حیاتی خود باید به ابزارهای خانگی و بیمارستانی مراجعه کنند اما در این سامانه، ابزارها حذف شده است و پایش علائم حیاتی چون فشار خون، ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و سطح تمرکز از طریق مدل های یادگیری عمیق و پردازش سیگنال انجام می‌شود. از مزایای این سامانه می‌توان به دسترسی به خدمات پزشکی با هزینه پایین، کمک به شناسایی وضعیت بیماران سالمند و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر، امکان غربالگری و کنترل بیماری های رایج چون فشار خون اشاره کرد.

نرم افزار رژیم غذایی اسلامی با عنوان اکسیژن فیت در واقع یک برنامه سبک زندگی است و به اجرای رژیم غذایی با هزینه‌های بسیار پایین و دقت بالا کمک می‌کند. شمارش میزان کالری غذا بر اساس مواد اولیه، کمک به شناسایی وضعیت بدن بیمار و طیف گسترده‌ای از انواع غذاها از مزیت های این نرم افزار به شمار می‌روند. این سامانه نرم‌افزاری از قابلیت ارائه برنامه رژیم غذایی، ویرایش غذا، حالت روزه داری، تمرینات ورزشی و قدم شمار و آب شمار برخوردار است.

داروخانه هوشمند سجاد پردل از شرکت سامانه هوشمند داروخانه، زیرساختی برای پیوند داروخانه ها با یکدیگر است و قابلیت دسترسی به داروهای کمیاب و نایاب را برای داروخانه ها فراهم می‌کند.

تردمیل آبی از شرکت مهندسی آتیه پرداز برای هیدروتراپی کاربردی فراوان دارد. با توجه به کارآمدی آب درمانی در رفع مشکلات بیماران، این سامانه با قابلیت شخصی سازی ارتفاع و دمای آب برای هر شخص، نظارت مستقیم بر روی بیماری و کمک به او طراحی شده است.

همچنین  درمان تومور مغز به کمک ویروس ایده دیگری بود که در این رویداد مطرح شد. روشی که به گفته طراحان آن هزینه کمتری نسبت به روش کارتی سل دارد.

#24

 

 

بیشتر بخوانیم