جایگزینی ارزان به جای باتری‌های لیتیومی

جایگزینی ارزان به جای باتری‌های لیتیومی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 17626
گروهی از محققین در دانشگاه Waterloo have، موفق به تولید باتری‌هایی شدند که از مواد غیر سمی، غیر قابل اشتعال و بی خطر به عنوان محلول آبی الکترولیت با pH،خنثی استفاده می‌کند.

 گروهی از محققین در دانشگاه Waterloo have، موفق به تولید باتری‌هایی شدند که از مواد غیر سمی، غیر قابل اشتعال و بی خطر به عنوان محلول آبی الکترولیت با pH،خنثی استفاده می‌کند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسل جدید باتری‌های روی-یونی که قیمت آنها، نصف قیمت تمام شده برای باتری‌های لیتیوم-یونی رایج در بازار است، جدید ترین دستاوردیست که می تواند جوامع را از نیروگاه های سنتی تولید کننده برق دور و به سمت ذخیره سازی انرژی الکتریکی ناشی از انرژی های تجدید پذیر همچون باد و خورشید سوق دهد.
از این رو گروهی از محققین در دانشگاه Waterloo have، موفق به تولید باتری هایی شدند که از مواد غیر سمی، غیر قابل اشتعال و بی خطر به عنوان محلول آبی الکترولیت با pH،خنثی استفاده می کند. علاوه بر الکترولیت، الکترود منفی شامل فلز ارزان قیمت روی و الکترود مثبت شامل اکسید وانادیوم است. این باتری توسط یک فرآیند برگشت پذیر به نام intercalation، به تولید الکتریسیته می پردازد و الکترود منفی روی، شروع به اکسید شدن و تولید یون های مثبت روی می کند سپس این یون ها از طریق الکترولیتی که هادی یون است به صفحات اکسید وانادیوم در قطب مثبت می رسند و الکترون های ایجاد شده از این فرآیند از یک مدار خارجی هدایت می شوند و یک جریان الکتریکی را ایجاد می کنند.
البته، این فرآیند برگشت پذیر در حین شارژ شدن ادامه پیدا می کند. چهار معیار عمده و حیاتی در این باتری ها از جمله؛ سرعت برگشت پذیری بالا، ظرفیت بالا با قابلیت فراهم آوردن 1000 چرخه با ظرفیت 80 درصدی و چگالی انرژی نزدیک به 450 وات ساعت در هر دقیقه بدون تشکیل دندریت ها بر روی الکترود روی، به چشم می خورد و سبب تمایز آنها از باتری های لیتیمی می شود که گران، با الکترولیتی قابل اشتعال و آلی هستند. از آنجا که تمرکز و گرایش جمعیت جهانی نیز به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر است و تعرفه های تشویقی فراوانی از جانب دولت ها و سازمان های مربوطه برای استفاده از این گروه انرژی ها وجود دارد، انتظار می رود که گام بعدی برای تجاری سازی این باتری ها برای تغییر در به حد اقل رساندن اندازه و وزن باتری باشد. به طوری که قابل حمل و قابل استفاده در اتومبیل ها شوند.
گفتنی است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه مواد و ساخت پیشرفته اقدام به راه اندازی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته کرده است تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه بیش از پیش در کشور ارتقاء یابد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم