حسنلو: توسعه صنایع خلاق در کشور تنها در پیوند با تعریف بازارهای بین‌ المللی جدید میسر است
فرهنگ بر مدار انقلاب‌ اسلامی

حسنلو: توسعه صنایع خلاق در کشور تنها در پیوند با تعریف بازارهای بین‌ المللی جدید میسر است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 95834
با ورود به چهل ساله دوم حیات انقلاب اسلامی و متناسب با اهداف کلان بیانیه گام دوم، ضروری است با نگاهی نو، آسیب‌شناسانه و روزآمدساز به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های تمدنی بنگریم که در رأس آن، مقوله‌ فرهنگ است.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری که به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی با خبرنگار مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سخن می‌گفت، فرهنگ را پایدارترین حوزه اجتماعی و مشخص کننده شکل و ماهیت حرکت جامعه دانست و افزود: رصد عوامل شکل دهنده به فرهنگ و شناخت وجوه گوناگون آن از گام‌های مهم و اساسی در بازسازی عرصه فرهنگ است.

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی، نظام ارزشی و فضای فرهنگی جامعه متحول شد و نهضت بازیابی مبانی فرهنگی ایرانی‌ اسلامی به تولید محتوای فرهنگی جدیدی منجر شد که ماده خام صنایع خلاق و فرهنگی محسوب می‌شود.

حسنلو با اشاره به اینکه با توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور به‌ ویژه طی دو دهه گذشته، زیرساخت های رشد و توسعه صنایع فرهنگی فراهم شده است، عنوان کرد: در هر دو زمینه (محتوا، فرم فناوری و نحوه ارائه) تحول ژرف و گسست آفرینی رخ داده است.

به گفته او، صنایع فرهنگی، نرم و خلاق، شامل طیف متنوعی از فناوری‌ها همچون صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، کسب و کارهای دیجیتال، بازی و اسباب بازی، طراحی و معماری، یادگیری و نشر و.. است که وضعیت هر کدام متفاوت از دیگری است؛ اما در یک ارزیابی کلی مشخص می‌شود که کشور ما به دلایل گوناگون در این صنایع از مزایای رقابتی قابل توجهی نسبت به سایر کشورهای برخوردار است؛ میراث فرهنگی و تاریخی غنی، نیروی انسانی و مستعد فراون، تنوع اقلیمی و فرهنگی و... از جمله این مزایا هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به سیاستگذاری ها و برنامههای طراحی شده طی سال‌های اخیر، بخشی از ظرفیت های بالقوه کشور در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی به فعلیت رسیده اما همچنان نیازمند تداوم برنامه های زیرساختی، ترویجی، سرمایه گذاری و تأمین مالی و... برای برقراری پیوند میان دارایی های فرهنگی قدیم و فناوری های جدید هستیم.

حسنلو با اشاره به روند روبه گسترش کسب‌وکارهای خلاق و فرهنگی، افزود: امروزه چه در قالب شرکتها و خانههای خلاق ثبت شده و چه به صورت ابتکارات فردی و گروهی خارج از مجوزهای رسمی اما مؤثر در زنجیره ارزش و زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی، رشد و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی نسبت به گذشته شتاب گرفته است ولیکن هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب و متناسب با شأن و جایگاه ایران، فاصله داریم.

وی در ادامه با اشاره به این که «فناوری‌های نرم و فرهنگی» جزو اولویت‌های الف توسعه فناوری در نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته‌اند، افزود: سیاستگذاری، برنامه ریزی و تسهیل گری در این حوزه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری متأخرتر نسبت به حوزه دانش بنیان ها در دستورکار قرار گرفت و سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم بعنوان نقشه راه توسعه این عرصه، در تیرماه 1400 ابلاغ شد.

حسنلو خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت ویژه صادرات در حوزه صنایع خلاق نسبت به حوزههای فناورانه مشابه، توسعه صنایع خلاق در کشور تنها در پیوند با تعریف بازارهای بینالمللی جدید میسر است؛ لذا ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با شأنیت هماهنگی و همراستا سازی کنشگران دولتی و غیردولتی، در راستای سیاستگذاری، تسهیلگری و حمایت از فعالیتهای توسعه و تقویت صادرات محصولات و خدمات حوزه صنایع خلاق را در دستور کار ویژه خود قرار داده است.

وی در خصوص موانع حوزه فرهنگی و نرم عنوان کرد: از ضعف ‌های این حوزه می‌توان به حوزه زیرساختی و حقوقی مانند مالیکت معنوی اشاره کرد. دسته دیگری از موانع در توسعه اقتصاد خلاق را می‌توان در ضعف جریان مالی شامل عدم اتصال جریان سرمایه گذاری مردمی و جریان سرمایه گذاری کلان در کشور نام برد.

حسنلو در پایان موضوع هویتی و گفتمانی حوزه های صنایع خلاق را از دیگر موانع تحقق اقتصاد حوزه صنایع خلاق برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همت فعالان و بازیگران زیست بوم اقتصاد خلاق و هم افزایی، شبکه سازی و اجتماع سازی ایشان و همچنین همیاری تمام دستگاه‌های حکمرانی و نیز دغدغه‌مندی جدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این خصوص، حوزه فناوری های فرهنگی و صنایع خلاق این موانع را پشت سر گذاشته و صادراتی شدن این عرصه را که نقطه کانونی و اصلی صنایع خلاق است، نظاره گر باشیم.

#20

بیشتر بخوانیم