دهقانی: پیوند مستحکم صنعت و دانشگاه با نقش‌آفرینی ناحیه نوآوری
ایجاد ناحیه نوآوری دانشگاه تهران

دهقانی: پیوند مستحکم صنعت و دانشگاه با نقش‌آفرینی ناحیه نوآوری


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 91298
موافقت‌نامه همکاری چهارجانبه ناحیه نوآوری دانشگاه تهران توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، شهردار تهران و رییس دانشگاه تهران امضا شد.

روح الله دهقانی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در آیین امضای توافق نامه و رونمایی از ناحیه نوآوری تهران که با حضور محمد زلفی گل، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نقش نواحی و مناطق نوآوری در توسعه الگوهای نوآورانه متناسب با هر منطق عنوان کرد: شکل‌گیری ناحیه‌های نوآوری اقدامی مثبت و کارآمد در جهت شکل دادن به زیست‌بوم فناوری و نوآوری در شهرها است.

دهقانی ادامه داد: ناحیه نوآوری الگوی خوبی است که امتحان خود را پس داده و به خوبی کارایی خود را نمایان کرده است. نمونه موفق این نواحی نوآوری در قالب ناحیه نوآوری شریف نتیجه بخش بود و دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت؛ امروز نیز ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هم ناظر به مرکز و قلب تهران، زمینه‌ساز شکوفا کردن ظرفیت‌های نوآورانه با استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری این محدوده جغرافیایی فراهم می‌کند.

 

توجه جدی به نوآوری‌های اجتماعی و فرهنگی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به حمایت‌های دولت از اختصاص زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آمادگی کامل داریم تا زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار داده و از تمام ظرفیت‌هایمان در معاونت علمی بهره می‌بریم تا این ناحیه نوآوری به بار بنشیند.

دهقانی با تاکید بر این‌که نواحی نوآوری می‌بایست متناسب با بوم و الگوهای هر منطقه طراحی و اجرا شوند، ادامه داد: باید در نظر داشت هر ناحیه نوآوری متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی و اجتماعی هر منطقه، دارای خصوصیات منحصر به فردی است و تعدد نواحی نوآوری با کپی کردن الگوی سایر نواحی نوآوری ثمربخش نخواهد بود. باید متناسب با فضای ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، مأموریت‌ها و فعالیت‌های محتوایی تعریف شود. با توجه به این‌که دانشگاه تهران، از ظرفیت استادان علوم انسانی و اجتماعی سرشار است، محتوا و مأموریت‌های ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، می‌بایست به نوآوری‌های اجتماعی و فرهنگی، توجهی جدی داشته باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، از نقش راهبردی بخش خصوصی در توسعه محتوایی و ساختاری نواحی نوآوری از جمله ناحیه نوآوری دانشگاه تهران گفت و ادامه داد: تفاوت بخش دولتی و خصوصی این است که بخش دولتی ابتدا زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کند و بعد به این موضوع می‌اندیشد که می‌خواهد چه کاری انجام دهد، در حالی که بخش خصوصی، این گونه نیست و ابتدا هدف و نیازها را مشخص می‌کند و سپس نسبت به ایجاد زیرساخت و تخصیص امکانات اقدام می‌کند. بنابراین فعالان بخش خصوصی، استادان و دانشگاهیان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاقی که از دل دانشگاه برآمده‌اند و زیست‌بوم این ناحیه را می‌شناسند، می‌توانند محتوای این ناحیه نوآوری را شکل دهند و قوام ببخشند. مردم به قیومت نیازی ندارند و صرفاً کافی است زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در اختیارشان قرار دهیم، تا هوشمندانه و دوراندیشانه، با استفاده از نوآوری و فناوری به خلق ارزش افزوده بپردازند.

وی با بیان این‌که نواحی نوآوری می‌توانند نقش واسط و اتصال‌دهنده میان صنعت و دانشگاه را ایفا کنند، ادامه داد: صنعت مستقیما به دانشگاه نمی‌چسبد، زیرا دانشگاه جنسی نرم و محتوایی دارد در حالی که صنعت زمخت است و از جنس سخت‌افزار، بازار و کسب و کار است. اتصال این دو به یکدیگر نیازمند حلقه‌ای واسط است که ناحیه نوآوری می‌تواند ایفاگر چنین نقشی باشد؛ ناحیه نوآوری نقش واسط میان دانشگاه و صنعت را به کمک شرکت‌های دانش بنیان ایفا خواهد کرد.

 

 

ارتقای تولیدات سبز در نواحی شهری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به ضرروت همراهی با دانش‌بنیان‌ها برای ارتقای تولیدات سبز در نواحی شهری عنوان کرد: دانش بنیان‌ها عموما تولیدات سبز دارند. برای دانش‌بنیان که محصول سبز و با کیفیت تولید می‌کند دشوار است که در فاصله  ۱۲۰ کیلومتری از تهران مستقر شوند. با توجه به زیرساخت‌ها و فضاهای متعددی که شهرداری تهران در اختیار دارد، می‌توان یک‌سری مناطق تولید سبز در نزدیک تهران برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تعریف کرد.

دهقانی، نیاز دیگر این شرکت‌ها را بازارهای اختصاصی و تخصصی دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، نیازمند بازارهای تخصصی و موضوعی در حوزه‌های مختلف کاری هستند، لازم است دستگاه‌ها این بازارها را در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند ضمن ارتقای محصولاتشان ارزش افزوده و اشتغال خلق کنند.

 

 

بستری برای رشد و رونق نوآوری در پایتخت

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری 4 جانبه مقرر شد ناحیه نوآوری دانشگاه تهران مشتمل بر ناحیه نوآوری «تهران» و «ناحیه نوآوری شهر دانش» در محدوده جغرافیایی پیرامون دانشگاه تهران، ایجاد شود.

محدوده جغرافیایی «ناحیه نوآوری تهران» حدفاصل بزرگراه شهید حکیم در شمال، بزرگراه شهید چمران در غرب، بزرگراه جلال آل احمد، شهید گمنام، خیابان فتحی شقاقی و خیابان مطهری در جنوب و بزرگراه شهید مدرس در شرق را شامل می‌شود.همچنین «ناحیه نوآوری شهر دانش» شامل بلوار کشاورز در شمال، خیابان کارگر در غرب، خیابان انقلاب در جنوب و خیابان وصال شیرازی در شرق پایتخت خواهد بود.

هدف از راه اندازی این ناحیه استقرار فعالیت و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها واحدهای فناور و نوآور، پارک علم و فناوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کلینیک‌های صنعتی، مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها، مراکز کارآفرینی و اشتغال‌زایی است.

 

 

 

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

 

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم