سهم بازار 30 میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال ایران با خلاقیت جوانان محقق می‌شود
ستاری در آیین گشایش مرکز تصویرسازی رایانه‌ای (CGI):

سهم بازار 30 میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال ایران با خلاقیت جوانان محقق می‌شود


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 25039
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایران باید با استفاده از خلاقیت جوانان سهم خود را از بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال از آن خود کند اما شکوفایی ظرفیت بسیار خوب سرمایه‌گذاری در این عرصه نیازمند توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایران باید با استفاده از خلاقیت جوانان سهم خود را از  بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال از آن خود کند اما شکوفایی ظرفیت بسیار خوب سرمایه‌گذاری در این عرصه نیازمند توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، در مراسم افتتاح مرکز تصویرسازی رایانه‌ای (CGI) رایمون مدیا با اشاره به توانمندی کشور در حوزه تولید محتوای دیجیتال و انیمیشن گفت: ایران باید سهم خود را از  بازار ۳۰ میلیارد دلاری تولید محتوای دیجیتال از آن خود کند اما شکوفایی ظرفیت بسیار خوب سرمایه‌گذاری در این عرصه نیازمند توجه به خلاقیت و نوآوری جوانان است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان پیشرفت فناوری‌های حوزه انیمیشن را نیازمند حضور بخش خصوصی دانست و افزود: حوزه انیمیشن، حوزه‌ای نیست که به دست دولت پیشرفت کند و با وام شکل بگیرد؛ رشد این بازار نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره‌مندی، توانمندی خلاقانه و نوآوری جوانان و همچنین توجه به سرمایه‌گذاری‌های جسورانه است.

ستاری مهم‌ترین سرمایه برای پیشرفت این حوزه را شرکت‌های نوپا، فناوری، خلاقیت و نیروی انسانی دانست و افزود: این شرکت ها دارایی فیزیکی ندارند و از خلاقیت و دارایی‌های فکری به عنوان مهمترین سرمایه برای موفقیت در فروش و خلق ثروت بهره می برند.

وی با اشاره به تحولی که شرکت های نوآور در بازار سرمایه و اقتصاد ایجاد می‌کنند بیان کرد: این شرکت‌ها به زودی جای شرکت های بزرگ را خواهند گرفت و قطعاً زمینه‌ساز  تحولی بنیادین در اقتصاد خواهند شد همچنانی که اکنون نیز بسیاری از کسب و کارهای نوپا که از فعالیت آن‌ها کمتر از یک‌سال می گذارد مرزهای پیشین اقتصاد را جابجا کرده و اکنون به درآمدهای میلیاردی دست یافته اند.

وی افزود: رشد فزاینده و صعودی این شرکت‌ها به زودی موجب تحولی در محیط پیرامونی آنها و ایجاد کلونی‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد. اتفاقی که می بایست اطراف دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی نیز رخ دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با بیان اینکه کسب و کارهای نوپا فرهنگ جدیدی را وارد اقتصاد کشور کرد که دانش و خلاقیت سرا را به عنوان جایگزین خام فروشی مبنای تولید ثروت قرار می دهد افزود : با کسب و کارهای فناور یک فرهنگ جدید وارد ساختار اقتصادی کشور خواهد شد که البته این فرهنگ از سالیان پیش در میان ایرانیان وجود داشته است اما تکیه به درآمدهای نفتی آن را به دست فراموشی سپرده بود. بر مبنای این فرهنگ شیوه های پیشین تغییر کرده و جای خود را به فرهنگ نوین کسب و کار خواهند داد.

ستاری، اعتماد به نفس توأم با پشتکار و انگیزه جوانانی را که در محیط دانشگاهی پرورش یافته اند، مبنای این فرهنگ دانست و گفت: محیط جدیدی در حال شکل گیری در دانشگاه هاست و حرکت اجتماعی ایجاد شده که سبب می شود شاهد بسیاری از تحولات با سرعتی حیرت آور باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، راه اندازی این مرکز را نمونه ای برای آغاز شکل گیری کسب و کارهای حوزه انیمیشن دانست و گفت: این مرکز زیرساختی برای توسعه فعالیت های دانش بنیان در این حوزه است. اگر پای جوانان به این عرصه باز شود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب  خواهند شد.

 

نقش تعیین‌کننده ابزار انیمیشن در گسترش صنایع فرهنگی

حسام الدین مشاور فرهنگی رئیس جمهوری با بیان اینکه سال آینده چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن خواهیم گرفت، گفت: چهل سالگی همچنان که در ادبیات ما وجود دارد، سن کمال و پختگی است..و آثار چهل سالگی فکری انقلاب اسلامی نیز در فعالیتهایی مانند آنچه امروز افتتاح کردیم بروز و ظهور یافته است.

وی سپس به نمونه هایی از خام اندیشی های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: بلوغ فعالیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف منوط به همکاری و همدلی است واگر راه را در این ۴۰ سال طی نمی‌کردیم، امروز به این نتیجه نمی‌رسیدیم؛ اگر همدلی‌ها وجود نداشت هیچگاه شاهد چنین افتتاحی نبودیم.

آشنا گفت: اگر 20 سال پیش چنین کاری می‌خواست شکل بگیرد، شاید صدا و سیما حکمی می‌گرفت و می‌گفت هیچ کس جز من نباید به عرصه بازیسازی و انیمیشن ورود کند یا از سوی دیگر هیئت دولت طی مصوبه‌ای اعلام می‌کرد که به جای صرف هزینه‌های میلیاردی در بخش خصوصی این پول باید به بخش دولتی تزریق شود تا بازخوردی داشته باشد. اینجا یک مجموعه‌ای فناورانه فرهنگی است ؛ اما ما سالها در دانشگاه به بحث تقابل تکنولوژی و فرهنگ پرداختیم و مدتها طول کشید تا متوجه شویم هر توسعه فرهنگی نیاز به فناوری خاص خود دارد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: اندیشه فناوری های  نرم در کشور ما در ابتدا سرکوب شد؛ اگرچه عده‌ای به باور آن رسیدند و پای آن ایستادند در این سال‌ها طول کشید که متوجه شویم که توسعه،  ترویج و اشاعه فرهنگی نیاز به فناوری خاص خود دارد و طول کشید که متوجه شویم فناوری منحصر به فناوری‌های سخت‌افزاری نیست و ما نیاز به توسعه فناوری‌های نرم نیز داریم.

بسیار طول کشید تا متوجه شویم ثروت، قدرت و منزلت در کار فرهنگی است همچنین بسیار طول کشید تا متوجه شویم مردم همانطور که آب، هوا و غذا را مصرف می‌کنند، مصرف‌کننده محصولات فرهنگی نیز هستند و بالاتر اینکه .مردم هم مصرف‌کننده و هم تولید کننده محتوای فرهنگی  هستند. حال باید بدانیم که کالای فرهنگی هم مانند هر محصول دیگر به زنجیره ارزش، بسته‌بندی مناسب و جذاب و بازاریابی فعال نیاز دارد.

 

وی ادامه داد: اگر می خواهیم  در این مسیر موفق شویم باید به رابطه صلوات فرستادن و کف زدن پی ببریم تا وقتی در مراسمی حضور داریم دچار تردید سرانجام این دو نشویم.

آشنا یادآوری کرد: بسیاری از محدودیت‌هایی که تصور می‌کنیم در زمینه سینما وجود دارد در حوزه انیمیشن وجود نخواهد داشت و نباید در تولیدات خود دچار بندهای خودساخته‌ شویم.مسئله حجاب در تولیدات انیمیشن قابل حل است؛ می‌توانیم در این بعد وارد فضای خانه شویم و شاید محدودیت‌های شرعی فیلمهای رئال را در انیمیشن نداشته باشیم.

 

حسام الدین آشنا با  دو توصیه به سخنان خود پایان داد: اول اینکه مناسب است نسبت به ایجاد  یک مدرسه آموزش اقدام شود تا بر اساس آن گام‌هایی برای توسعه توانمندی‌های نیروهای انسانی برداشته شود و  نیز مجموعه ای پژوهشی ایجاد شود تا نسبت به آسیب‌های موجود انیمشن ایرانی، روندهای محتوایی و فناورانه جهانی، بازارهای داخلی و خارجی و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان تحقیقات لازم را انجام دهند و در این حوزه آینده‌نگاری کنند.

بزرگترین مرکز انیمیشن و بازی ایران

به گفته احمدرضا نوری، مدیرعامل این مرکز، این مجموعه با فضای چهار هزار متر مربع در شهر تهران توانایی جذب و به خدمت گرفتن بیش از ۲۵۰ نفر از نیروهای فنی فعال متخصص را در حوزه انیمیشن بازی‌های رایانه ای داراست.

وی از این مرکز به عنوان پایتخت خلاقیت و فناوری  انیمیشن در کشور نام برد و گفت: این مجموعه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز انیمیشن و بازی ایران آماده ارائه خدمات به خلاقان، تولیدکنندگان و استعدادهای جوان است.

وی افزود: اکنون این مجموعه پس از دوسال فعالیت مستمر ضمن  کسب دانش فنی ساخت انیمیشن و بازی رایانه ای نمونه مناسبی را برای تولید محتوای دیجیتال مبتنی بر استانداردهای جهانی از یک سو و کمک به کسب و کارهای کوچک فناوران این حوزه از سوی دیگر فراهم کرده است.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، مفتح مدیرعامل شرکت مبین ایران، امیری‌نیا مدیر موسسه دانش بنیان برکت، اکرمی‌فر رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری، کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سجادی نیری دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، سیدهاشمی قائم‌مقام ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، جلالی‌منش مدیرعامل موسسه دانش بنیان برکت، ستاری را در گشایش استودیوی ساخت انیمیشن کشور همراهی کردند.

 

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم