طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی
در رساله ای با حمایت بنیاد ملی علم انجام شد

طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 95471
محققان دانشگاه اصفهان طی تحقیقی در قالب یک رساله دکتری با حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی شدند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی با تمرکز بر نقش هویت ملی و فرهنگ‌پذیری مصرف‌کننده: مورد مطالعه صنایع پوشاک و چرم ایران» عنوان رساله مرتضی مداح، دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی بازاریابی است که با راهنمایی مجید محمد شفیعی اجرا شده است.

مداح درباره علت انجام این طرح توضیح داد: یکی از آثار افزایش تجارت جهانی، افزایش رقابت میان شرکت‌ها و برندهای داخلی با شرکت‌ها و برندهای بین‌المللی است. این رقابت هم در بازارهای خارجی و هم در بازارهای داخلی خود را نشان داده است. به همین دلیل مصرف‌کنندگان با گزینه‌های متعددی برای خرید محصولات از بین محصولات خارجی و داخلی روبرو هستند. در این میان علاقه‌های خاص مصرف‌کنندگان جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی افزود: درک مفهوم قومیت‌گرایی مصرف‌کننده کمک فراوانی به شرکت‌ها برای کسب موفقیت در بازارهای بین‌المللی می‌کند. می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت این مفهوم، کمک به شرکت‌های داخلی برای ترغیب مصرف‌کنندگان داخلی برای خرید محصولاتشان است تا بهتر بتوانند با برندها و محصولات وارداتی رقابت کنند.

پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جذب و وفادار کردن خریداران در مصرف محصولات داخلی همواره در اولویت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و بازرگانی هر کشوری قرار داشته است، چرا که کم‌توجهی به این موضوع موجب کاهش تقاضا برای محصولات داخلی می‌شود و رکود و بیکاری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این پژوهش واکاوی پدیده قومیت‌گرایی در مصرف محصولات داخلی و شناسایی پیامدها و پیشامدهای آن است و در این تحقیق به دو پدیده مهم و تأثیرگذار بر قومیت‌گرایی مصرف‌کننده یعنی هویت ملی و فرهنگ‌پذیری مصرف‌کنندگان هم پرداخته می‌شود.

مداح در ادامه گفت: از آنجا که فرآیند جهانی شدن با فراوانی محصولات ساخت کشورهای فعال در بازارهای محلی همراه است، در نتیجه مصرف‌کنندگان در حال دست یافتن به آگاهی بیشتر از محصولات موجود در سراسر جهان هستند و با روند افزایشی در معرض محصولات کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند؛ لذا در چنین شرایطی، تصمیم‌های مربوط به خرید مصرف‌کنندگان می‌تواند در موفقیت شرکت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی تعیین‌کننده باشد. به همین دلیل، تعیین پیشامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی در صنایع پوشاک و چرم از جمله اهداف مهم این طرح بوده است.

مداح در پایان خاطر نشان کرد: برای انجام این طرح، در بخش جمع‌آوری داده‌ها، مشکلاتی داشتیم چرا که بسیاری از افراد و سازمان‌ها برای تحقیقات همکاری نمی‌کردند و فرایند جمع‌آوری داده‌ها، زمان‌بر و پر چالش شد. با این وجود توانستیم مطابق تعهدات، طرح را در زمان مناسب به پایان برسانیم.

انتهای پیام

بیشتر بخوانیم