ظرفیت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در «هوش مصنوعی»

ظرفیت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در «هوش مصنوعی»


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 91775
یکی از ظرفیت‌های نوآورانه که این روزها به بازار بزرگی از مخاطبان پیوند خورده است، هوش مصنوعی است، اما چگونگی نقش آفرینی در این عرصه و سرمایه‌گذاری در آن، موضوعی است که چگونگی انجام آن مستلزم شناخت از این حوزه است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، هوش مصنوعی (AI) یا استفاده از ماشین‌ها برای جایگزینی فرآیندهای هوش انسانی در موقعیت‌ها و صنایع مختلف، نقش خود را به صورت روزافزون با زندگی روزمره و اقتصاد ما افزایش داده است.

از آنجایی که قابلیت‌های هوش مصنوعی همچنان در حال گسترش است، سرمایه‌گذاران در تلاش هستند تا بهترین راه‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت رو به رشد بسیار مهم تعیین کنند. تحول در هوش مصنوعی را می‌توان با انقلاب رایانه‌ای مقایسه کرد زیرا در حالی که رایانه ها زمینه را برای اتوماسیون کارهای روزمره و تکرارپذیر فراهم می‌کنند، هوش مصنوعی اکنون به دنبال این است که همین فرآیند را از طریق اتوماسیون کارهایی که قبلاً به فکر و هوش انسانی نیاز داشت، انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین لازمه‌ها برای بهره‌مندی از ویژگی‌های هوش مصنوعی و استفاده از آن، سرمایه‌گذاری روی ابعاد کم‌تر شناخته شده و نوآورانه هوش مصنوعی است؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند از رشد پیش‌بینی‌شده هوش مصنوعی استفاده کنند. فناوری هوش مصنوعی همه روزه از ایده‌های مفهومی به استفاده واقعی در اقتصاد و زندگی در حال حرکت است و همین موضوع، جذابیت و ظرفیت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم می‌کند.

 

چگونه در هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنیم؟

راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در یک صنعت یا بخش بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فناوری تحول آفرین و مهم است. با شناسایی این روندهای تحول ساز و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جدید می‌توان به سودهای بزرگی دست یافت، اما رقابت فوق‌العاده‌ای وجود دارد و تشخیص این‌که کدام شرکت‌ها در نهایت به موفقیت می‌رسند، چندان آسان نیست. گاهی اوقات، مبتکر، موقعیت پیشرو در بازار را به دست می‌آورد و آن را حفظ می‌کند، اما گاهی اوقات یک مقلد می‌تواند از فناوری یک مبتکر به روش‌های بهتری استفاده کند که در طول زمان موفق‌تر شود.

برخی از افراد تمایل دارند مستقیماً در شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که هوش مصنوعی را توسعه می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در شرکت هایی سرمایه گذاری کنند که بیشترین سود را از پذیرش گسترده آن می برند. با استفاده از معرفی و رشد صنعت رایانه های شخصی به عنوان مثال، سرمایه گذاران می توانستند در سرمایه گذاری در تولید کنندگان رایانه یا شرکت های سخت افزاری که روترها و سوئیچ ها را می ساختند، موفقیت آمیز باشند. دیگران در شرکت‌های نرم‌افزاری که برنامه‌های مورد استفاده رایانه‌ها را تولید می‌کردند، سرمایه‌گذاری کردند، در حالی که هنوز، دیگران تلاش کردند تا شرکت‌هایی را شناسایی کنند که بیش‌ترین سود را از اتوماسیون ارائه شده توسط رایانه‌ها می‌برند.

برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها، خطرپذیری مستقیمی در رایانه‌ها بودند، در حالی که برخی دیگر محافظه‌کارانه‌تر بودند، مانند سرمایه‌گذاری در یک شرکت قدرتمند که از رشد استفاده از رایانه سود بیشتری می‌برد. اما نکته این است که در زمان ظهور فناوری‌های جدید اغلب برندگان و بازندگان وجود دارد. در نهایت، با توجه به این‌که بسیاری بر این باورند که هوش مصنوعی ممکن است بسیاری از شغل ها را در بسیاری از صنایع تغییر دهد، از سوی دیگر فرصت‌هایی را برای کاربری‌های جدید و استفاده از نیروی انسانی در سایر حوزه‌های کاربری ایجاد می‌کند و ممکن است زمینه برای توسعه کسب و کارهای جدید را فراهم کند.

با وجود شکل‌گیری شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان نوظهور در عرصه هوش مصنوعی، بسترها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این عرصه نیز بیش از پیش فراهم شده است و از یک سو بسترها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری روی شرکت‌ها و ایده‌های این حوزه آینده‌دار نیز فراهم شده است. 

امروزه چندین روش مختلف برای سرمایه گذاری در هوش مصنوعی وجود دارد. می‌توان سهام شرکت‌هایی که نرم‌افزار هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند و سخت‌افزاری را که برنامه‌های هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند، را خریداری کرد. از طرف دیگر، دسته‌ای از صندوق‌های قابل معامله در بورس وجود دارد که در شرکت‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور، که در زمینه فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی فعالیت دارند، روش دیگری برای حضور در بازار این حوزه است.

با توجه به رشد هوش مصنوعی و رشد قیمتی سهام مربوط به این حوزه، شاید خرید سهام همچون گذشته چندان فریبنده نباشد. با توجه به شرایط خاص در بازار سهام هوش مصنوعی و حضور جدید این فناوری در بازار سهام، در نهایت، سهام هوش مصنوعی ممکن است در دراز مدت برنده بازار نباشد. اما تجربه نشان داده است که سرمایه‌گذاری روی سهام کوچک و یا سبدی از سهام مرتبط با این حوزه، بتواند در کسب سود و موفقیت در این بازار، اثرگذار باشد. قرار دادن دلارهای خود در صندوق های سرمایه‌گذاری شرکتی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر با موضوع هوش مصنوعی یک جایگزین کم خطر برای داشتن سهام هوش مصنوعی است.

حضور در زیست‌بوم سرمایه‌گذاری آن هم در یک روند فناوری جدید مانند هوش مصنوعی، می تواند برای سرمایه گذاران هیجان انگیز باشد. با این حال، شایان ذکر است که مانند هر چیز دیگری در بازار سهام، هوش مصنوعی نیز تابع واقعیت چرخه هایپ است.

پیشرفت‌های فناوری جدید الهام‌بخش شرکت‌های جدید پویا و پوشش‌های رسانه‌ای زیادی است که قیمت سهام را از سقف عبور می‌دهد. اما سودهای سالانه سه رقمی هرگز دوام نمی آورند و در نهایت بازار چند برنده را از بسیاری از بازندگان جدا می کند. سرمایه گذاری بی احتیاط ممکن است زمینه ساز آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود.

اگر قصد سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را دارید، اولین قدم این است که تحقیقات زیادی انجام دهید. قبل از خرید بخوانید، در مورد فناوری، اطلاعات کسب کنید و خطرات آن را ارزیابی کنید. نیازی به استفاده از هوش مصنوعی نیست، سرمایه گذاران محتاط برای اطمینان از اینکه از اندوخته‌های سرمایه گذاری خود بیش‌ترین استفاده را می کنند از هوشمندی، تنوع و مطالعه بهره می‌برند.

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم