ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه تیرماه منتشر شد

ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه تیرماه منتشر شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 84899
تازه‌ترین شماره از ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «زیست‌بوم خلاق» ویژه تیرماه 1401 به همت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق منتشر شد.

صحبت از صنایع خلاق و فناوری‌های نرم، با توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق در سراسر کشور، داغ است و در گرمای تابستان 1401، نسخه تیرماه ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» اخبار، نکته‌ها و مطالب خواندنی متنوعی را از فعالان این حوزه ارائه کرده است. مطالبی که می‌تواند برای فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق و علاقمندان این حوزه حاوی نکاتی جالب و آموزنده باشد.

 

پرویز کرمی مدیر مسئول و سردبیر نشریه زیست‌بوم خلاق در بخشی از سرمقاله خود در این ماهنامه نوشته است: «مدتی پیش بود که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نامه‌ای از رهبر فرزانه انقلاب درخواست کردند تا برای رونق صنایع فرهنگی و اقتصاد خلاق، ارشادات و توصیه‌های لازم را مبذول فرمایند و در همسویی قوای سه‌گانه و دستگاه‌های حاکمیتی، اعلام نظر فرمایند. معظم له نیز در هامش این نامه، به مسئولان ذیربط درباره توجه به صنایع خلاق تأکید فرمودند. این هامش چون اخگر آتشی بود که بر کوره توسعه و رونق زیست بوم دانش‌بنیان و خلاق گره زده شد. اینک دیگر، سال‌ها بر آهن سرد کوبیدن، معنایی نخواهد داشت. با بهره‌مندی از حرارت نیرو و توان دستگاه‌های مختلف قوای سه‌گانه، می‌شود سختی‌های کار را به نرمی و انعطاف تبدیل کرد و هرآن‌چه که زیست‌بوم خلاق نیاز دارد را در کمترین زمان ممکن، شکل‌پذیر کرد.»

 

پلتفرمی برای رونق شرکت‌های خلاق در شمال کشور

این شماره از ماهنامه، در گفت‌وگویی با ایمان قربانی، خانه خلاق و نوآوری گیلان معرفی شده است. اولین خانه خلاق و نوآوری در استان گیلان، توسط پارک علم و فناوری این استان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در شهریور ماه 1398 در رشت افتتاح شد. این خانه هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین و تنها مبادی جذب و پذیرش شرکت‌های خلاق در شمال کشور به شمار می‌رود.

 

«ایلسا» و ارتقای سبک زندگی

ماهنامه زیست‌بوم صنایع خلاق در شماره تیرماه، نگاهی داشته است به یکی از خانه‌های خلاق و نوآوری که در حوزه سبک زندگی فعالیت می‌کند. خانه خلاق و نوآوری ایلسا از سال 1398 کار خود را با محوریت سبک زندگی آغاز کرد. این خانه خلاق و نوآوری، روندمحور فعالیت می‌کند و پس از سال‌ها تلاش از سه روند مفید، خنثی و مضر در مجموع توانسته 21 روند را احصاء کند. در مدت زمان فعالیت خود تلاش کرده روندهای مثبت را قوت بخشیده و روندهای مثبت را به سمت مثبت شدن ببرد و روندهای مضر را جامعه خارج کند.

 

معرفی نشان تجارت خلاق

برنامه تجارت منصفانه (تجارت عادلانه) ناشی از فعالیت‌های یک نهاد سازمان یافته با رویکردی بازارمحور است که هدف آن، کمک به تولیدکنندگان و نیروهای انسانی به کار گرفته شده یا فعال در زمینه‌های مرتبط در جهان سوم است تا شرایط داد و ستد بهتر و عادلانه‌تری را برای آن‌ها فراهم کند و موجب گسترش پایایی شود. در یکی از مقالات این شماره از ماهنامه، به موضوع نشان تجارت منصفانه و کاربرد آن در صنایع خلاق پرداخته است.

 

تریبونی برای معرفی فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق

تریبون اول این شماره از ماهنامه توسعه صنایع خلاق، به معرفی شرکت خلاق فن آموز و گفت‌وگو با حازم فریپور، مدیر این شرکت اختصاص یافته است. شرکت خلاق فن آموز، توسط جمعی ا مخترعان فعال در حوزه آموزش علوم تاسیس شده و از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس است. این شرکت با تولید و طراحی تجهیزات آموزشی در خدمت تجهیز آزمایشگاه مدارس و دانشگاه‌ها و تجهیز خانه‌های خلاق ترویج علم در نقاط کشور است.

تریبون دوم ماهنامه تیرماه صنایع خلاق نیز به معرفی شرکت توسعه سرگرمی نوین کاوش و معما با محصول بازی‌های فضای واقعی و بازی رومیزی اسکیپ باکس در گفت‌وگو با مسیح خدابخشیان اختصاص دارد.

مخاطبان می‌توانند علاوه بر این مطالب، آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به زیستبوم خلاق، معرفی کتاب‌های تخصصی این حوزه، بازی، معرفی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خلاق ایرانی و چندین مطالب خواندنی دیگر را در این شماره از ماهنامه مطالعه کنند.

 

جدیدترین شماره ماهنامه زیست‌بوم خلاق ویژه تیرماه 1401، به همت دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، در 42 صفحه تهیه شده است. مخاطبان می‌توانند برای مطالعه این شماره از ماهنامه، به این لینک مراجعه کنند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه خردادماه منتشر شد
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه خردادماه منتشر شد
01/03/08 - 12:03
ماهنامه اردیبهشت‌ماه زیست‌بوم خلاق منتشر شد
ماهنامه اردیبهشت‌ماه زیست‌بوم خلاق منتشر شد
01/02/06 - 11:12
هفتمین «ماهنامه دانش‌بنیان» منتشر شد
هفتمین «ماهنامه دانش‌بنیان» منتشر شد
95/04/14 - 19:14
بیشتر بخوانیم