مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در جلسات فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی

مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در جلسات فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 92115
ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در جلسات فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی مشارکت فعال دارد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در راستای رویکرد ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک مبنی بر تعامل حداکثری با اجزای زیست بوم هوش مصنوعی کشور، ستاد در جلسات فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی حضور فعالی دارد.

در جلسه نخست فراکسیون که به ریاست رضا تقی‌پور و با مشارکت فعال برخی نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و اساتید دانشگاه برگزار شد، هادی عاشری به نمایندگی از ستاد حضور یافت.

رضا تقی‌پور، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در ابتدای این نشست ضمن تاکید بر اهمیت قانون‌گذاری در مورد فناوری هوش مصنوعی گفت: معمولا مراکزی در دنیا وجود دارد که فناوری‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تقریبا از سال 2019 به بعد، هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های برتر از این منظر مورد توجه این مراکز قرار گرفته است.

همچنین مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اذعان کرد که پس از تصویت قانون مدیریت داده‌ها و حکمرانی، موضوع هوش مصنوعی یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است و به همین جهت ضمن عمیق‌تر شدن روی این موضوع راهبردهای ده‌گانه‌ای را برای حوزه هوش مصنوعی آماده کرده اند.

در این جلسه، هادی عاشری به نمایندگی از ستاد ضمن تشریح ماموریتها و وظایف محول شده به ستاد از سوی روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری به موضوع اهمیت زیرساختها در توسعه فناوری هوش مصنوعی پرداخت. 

وی ضمن اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی به این موضوع پرداخت که ما در کشور باید ضمن در نظر داشتن دغدغه‌ها و تهدیدهای بالقوه هوش مصنوعی ابتدا با سرعت هر چه بیشتر به تامین زیرساختهای این فناوری بپردازیم.

همچنین نشست دوم فراکسیون با موضوع حکمرانی تحولات برآمده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست‌محیطی، سلامت و صنایع نیز برگزار شد.

رشاد حسینی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک و هادی عاشری به نمایندگی از ستاد در این جلسه شرکت کرد.

رضا تقی‌پور، رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها ضمن بیان اینکه تجربه نشان داده مصرف‌گرایی و صرفاً پرداختن به توسعه کاربردها در فناوری‌های نوظهور ما را به جایی نمی‌رساند و آورده خاصی برای کشور ندارد، گفت: اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوها و محصولات و صادرات آن‌ها باشد.

در ادامه جلسه، نظرات و دغدغه‌های کارشناسان و خبرگان صنعت و دانشگاه در مورد الزامات، نیازمندی‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی مطرح شد و در ادامه بازخوردهای حاضرین در مورد طرح پیشنهادی فراکسیون برای درج موضوع هوش مصنوعی و حکمرانی داده در برنامه هفتم توسعه مطرح شد.

حسینی در این جلسه به تشریح اهمیت بحث دادگان در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی پرداخته و تأکید کرد که ستاد برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت داده در کشور دارد که تصویب قوانین و الزامات قانونی مورد نیاز توسط مجلس برای دستگاه‌های اجرایی کمک شایانی به عملی شدن اهداف ستاد خواهد کرد.

وی بخشی از مشکلات عدم انتشار دادگان بدون طبقه‌بندی و غیرحساس را نداشتن سازمانی مرجع برای تشخیص و اعطای مجوز باز کردن دادگان دستگاه‌های مختلف کشور دانست و تاکید کرد که وجود یک ساز و کار مشخص و سازمان مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد مجوز آزادسازی دادگان قابل انتشار به توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی کشور به منظور حل معضلات صنایع و افزایش بهره‌وری در کشور منجر خواهد شد.

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ضرورت تعریف پروژه‌های پیشران برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی
ضرورت تعریف پروژه‌های پیشران برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی
02/05/08 - 08:34
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک منصوب شد
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک منصوب شد
02/04/04 - 13:49
معاونت علمی از پروژه‌های مشترک بین‌المللی رباتیک حمایت می‌کند
معاونت علمی از پروژه‌های مشترک بین‌المللی رباتیک حمایت می‌کند
96/01/16 - 11:15
بیشتر بخوانیم