نخستین رویداد ملی دانش‌آموزی گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شد

نخستین رویداد ملی دانش‌آموزی گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 96102
نخستین رویداد ملی دانش‌آموزی گیاهان دارویی و طب سنتی، روز سه شنبه اول اسفندماه به همت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی، وزارت آموزش و پرورش، موسسه فرهنگی هنری مسوولیت اجتماعی سلامت ایران و مرکز منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (یونسکو) در تالار استاد داوری اردکانی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در مراسم افتتاحیه این رویداد که با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی و همچنین گروه های مختلف دانش آموزی برگزار شد با حضور علی اکبر صالحی، قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم از روح الله محلوجی کرمانشاهی از پیشکسوتان اعمال یداوی(مجموعه اعمال و کارهایی که در طب سنتی برای درمان از طریق دست ها انجام می شود) تقدیر شد.

این رویداد با خیرمقدم محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم آغاز و با سخنرانی مصطفی محقق داماد، رئیس دپارتمان مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با موضوع اهمیت آموزش های دانش آموزی در مطالعات اسلامی، محمدرضا شمس اردکانی، دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی در خصوص سیاستگذاری های کلان ستاد در حوزه آموزش های دانش آموزی، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با موضوع نقش وزارت بهداشت در پایبندی و ترویج آموزه های طب سنتی و گیاهان دارویی برای دانش‌آموزان، آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث فرهنگی ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره اهمیت گیاهان دارویی و طب سنتی از منظر میراث فرهنگی ناملموس، شیدا مهنام، مدیرعامل موسسه مسوولیت اجتماعی سلامت ایران در خصوص نقش نهادهای مردم نهاد در شبکه سازی آموزشی برای پیشبرد ترویج و بهره برداری از گیاهان دارویی و طب سنتی در جامعه دانش آموزی و .... و سخنرانی علی اکبر صالحی ادامه یافت.

این رویداد بعد از ظهر سه شنبه با برگزاری دو پنل تخصصی با موضوع بررسی آموزش‌های تاثیرگذار علمی با استفاده از تکنیک های نوین و سبک زندگی و تغذیه سالم دانش آموزی با بهره مندی از آموزه های طب سنتی و گیاهان دارویی ادامه یافت.

شمس اردکانی طی سخنانی در این رویداد با بیان این که ایرانیان در طول تاریخ در عرصه طب سرآمد بوده اند و اغلب بزرگان و چهره های برجسته علمی و فرهنگی ایران از جمله خواجه نصیرالدین طوسی، مولانا و قطب الدین شیرازی هم با وجود شهرت در عرصه های دیگر از دانش طب که زیربنای آن از فلسفه بوده بهره مند بوده اند اظهار داشت: اساسا تا دوره دارالفنون خبری از طب نوین در کشور ما نبود و بعد از گسترش طب نوین و به حاشیه رفتن طب سنتی با تلاش هایی که صورت گرفت بلاخره در دولت دهم وزارت بهداشت کلیات طب سنتی را تصویب کرد و اولین دانشکده طب سنتی در کشور ایجاد شد.

وی گفت: زمانی که این دانشکده تاسیس شد و دانشجو جذب کردیم تنها یک پزشک آکادمیک که نزد یکی از حکمای بزرگ طب سنتی را فرا گرفته بود (دکتر ناصری) برای تدریس در دانشکده وجود داشت که کار را شروع کردیم و به تدریج با کمک  برخی حکما فعالیتها توسعه پیدا کرد و خاطرم هست که مخالفتهای زیادی در آن دوره وجود داشت. یکی از افرادی که در آن دوره در دانشکده تدریس می کرد کامران محلوجی فرزند استاد محلوجی بودند که زمینه آشنایی با استاد را ایجاد کردند. خانواده محلوجی هشت نسل است که در زمینه اعمال یداوی فعالیت دارند و استاد  که حقیقتا در عرصه شکسته بندی از بی نظیرترین افراد هستند در بلندای 95 سالگی همچنان به خدمت بیماران مشغولند.

آتوسا مومنی، رئیس مرکز منطقه ای میراث فرهنگی ناملموس هم در سخنانی کوتاه با اشاره به این که طب سنتی و گیاهان دارویی در سال آینده به عنوان یکی از برنامه های اصلی این مرکز در 24 کشور آسیای مرکزی و غربی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش اردوهایی را برای حضور دانش آموزان در بین عشایر و کوچ نشینان به منظور ارتباط نزدیک تر آنها با طبیعت و آشنایی با تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن بر گیاهان دارویی برگزار کند.

شیدا مهنام، رئیس موسسه فرهنگی هنری مسوولیت اجتماعی سلامت ایران هم در سخنانی با تقدیر از ستاد گیاهان دارویی و معاونت علمی به دلیل فرصت سازی برای انجمن های مردم نهاد اظهار داشت: این مراسم از معدود برنامه هایی است که بخش دولتی، انجمن های مردم نهاد و رسانه ها در کنار هم در برپایی آن مشارکت دارند و امیدوارم با اجرای طرح دانش آموزی گیاهان دارویی و طب سنتی که با برگزاری این مراسم کلید خورده بتوانیم دانسته های خود در این حوزه را به نسل های آینده منتقل کنیم.

علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم هم در سخنرانی خود با تقدیر از ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی و دیگر برگزارکنندگان این رویداد دانش آموزی اظهار داشت: با توجه به این که هیچ گونه اطلاعی درباره حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی ندارم در جایگاهی نیستم که در این موضوع صحبت کنم. البته کمابیش در جمع هایی که بوده ام دعواهای طرفداران طب سنتی و طب مدرن را شاهد بوده ام که هر دو گروه خیلی محکم بر دیدگاه خود پافشاری می کنند. جدال سنت و مدرنیته بحثی است که در حوزه های مختلف از معماری تا پزشکی همواره وجود داشته ولی اساس علم، انصاف است و اهل علم باید خود را از تعصبات دور نگه دارند.

وی گفت: در علم، زمانی یک نظریه معنا پیدا می کند که به تجربه ثابت شود. چه بسا نظریه های درستی که دهه ها طول می کشد تا در آزمایشگاه به محک گذاشته شوند و مورد پذیرش جامعه علمی قرار بگیرند. فکر می کنم اشتباهی که در حوزه طب سنتی داریم این است که فکرمان حول نظریات می چرخد در حالی که به هر حال خیلی چیزها در حوزه طب سنتی در عمل هم ثابت شده است. این که می خواهیم درمان موثرتری ارائه دهیم بحث دیگری است ولی به هر حال افرادی مثل ابن سینا داروهایی را تجویز کرده اند و اثر آن را مشاهده کرده اند پس اصل تجربه آنها مبنی بر اثربخشی این داروها را نباید زیر سوال برد. 

صالحی با اشاره به رونق سلامتکده طب سنتی که زیرنظر یک پزشک در جنب امامزاده عینعلی و زینعلی در شمال تهران راه اندازی شده و مراجعان بسیار زیادی دارد گفت: طبعا مردم اثربخشی این روش ها را تجربه کرده اند که چنین استقبال زیادی از مراکز طب سنتی می کنند.

در ادامه این مراسم با اهدای تابلویی نفیس مزین به آیاتی از کلام الله مجید از تلاش های روح الله محلوجی از پیشکسوتان اعمال یداوی تقدیر شد.

انتهای پیام

 

تصاویر

بیشتر بخوانیم