نرم‌افزار‌های مدیریت منابع سازمانی و شهرالکترونیک بومی‌سازی شد
توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛

نرم‌افزار‌های مدیریت منابع سازمانی و شهرالکترونیک بومی‌سازی شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 50475
نقش سامانه‌های نرم‌افزاری مدیریت اطلاعات مکانی(GIS) و زیرساخت اطلاعـات مکـانی (SDI) در دنیـای امـروز بسیار پررنگ است. این سامانه‌ها یکی از حلقه‌های اصلی رشـد و توسـعه پایدار کشورها و بالابردن بهره‌وری سازمان‌ها محسوب می‌شود. یک شرکت دانش‌بنیان با نگاه به این ضرورت ملی، اقدام به بومی‌سازی نرم‌افـزارهای تخصصی مـدیریت منابع سازمانی و شهرالکترونیک کرده است.

در سطوح عـالی، تصـور آنکـه بــدون بهـره گیــری از ایــن سـامانه ها بتـوان بـه نحـو مناسب، بسیاری از پیش‌نیازهای برنامه‌ریزی کلان راهبردی را عملی ساخت، غیرممکن است. شرکت دانش بنیان سامانه های آزاد فناوری اطلاعات ایده آل آینده ایرانیان با درک این واقعیت که موفقیت سازمان‌ها جـز بـا جمع‌آوری و به‌روزرسـانی سیسـتماتیک داده‌هـا، تحلیـل آنهـا و برنامه‌ریزی دقیق ممکن نیست، بومی‌سازی سامانه جـامع نرم‌افـزاری مـدیریت اطلاعات مکانی را با نیروهای متخصص خود محقق کرد.

این شرکت از بدو تاسیس با نگرش تولید و ارائه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای آزاد با پشتوانه تیم فنی متشکل از کارشناسان و متخصصین با تجربه خود توانسته گام‌های مؤثری برای گسترش فرهنگ نرم‌افزارهای آزاد و متن باز در کشور بردارد. در این راستا این شرکت نرم‌افزار‌هائی تخصصی در حوزه‌های مدیریت منابع سازمانی و شهرالکترونیک را طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

داده‌ها و اطلاعات مکانی، از مهم‌ترین و زیرساختی‌ترین نوع از داده‌ها، برای برنـــامه‌ریزی کلان ملی و سازمانی است. احسان فرشادی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این مطلب، می‌گوید: ضرورت توجه ویژه به رهایی کشور از سامانه‌های نرم‌افزاری مالکانه و غربی غیرایمن که متاسفانه بیشتر سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات دولتی از آنها استفاده می کنند را در دستور کار خود قرار دادیم.

به گفته وی، سـامانه جـامع نرم‌افـزاری مـدیریت اطلاعات مکانی با نام تجاری GeoTajak با انجام مطالعات تخصصی و اقدامات فناورانه ۵ سـاله، بومی‌سازی شد. این سامانه با تکیه بر ابزارهای متن باز و آزاد توسعه داده شد.

این سامانه محصولی است که شرایط توسعه قابلیت‌های کاربردی را دارد. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به عدم وابستگی کشور به سامانه‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مالکانه خارجی اشاره کرد. رویکردی کــه در دهه های اخیر تحت عنوان جنبش فرهنگ آزاد و نرم افزارهای آزاد (FLOSS) در دنیا مطرح و پیگیری می‌شود.

این فعال دانش‌بنیانی در ادامه تاکید می‌کند: این محصول با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به‌فرد و رویکرد اسـتفاده از تکنولوژی‌هـای نــوین در حـوزه نرم‌افزارهــایGIS، از جمله WebGIS و MobileGIS، با توانمندی بالایی در پیاده سازی GIS بعنوان یک زیرساخت سازمانی، در کلیه سطوح فرآیندی و پاسخگویی به نیازمنــدی‌های متعدد در حوزه‌های مختلف طراحی و تولید شده است.

این محصول کاربردی دانش‌بنیانی تا امروز در شهرداری‌ استان‌های یـزد، تـبریز، اهـواز، کاشـان، کرمانشـاه و سـمنان مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین شرکت شــرکت آب و فاضــلاب اســتان‌های همــدان، کرمــان، قم، ســمنان، کهگیلویه و بویراحمــد، زنجــان و فــارس هم مشتریان این سامانه ایرانی هستند.

این سامانه در شــرکت گــاز اســتان‌های یزد، قم، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد، شرکت آب و برق خوزستان، شرکت برق منطقه‌ای یزد، داره کل میراث فرهنگی و گردشــگری استان یزد و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان و غیره به صورت کامل عملیاتی شده است.

از دیگر محصولات این شرکت دانش بنیان می توان به تولید ســامانه زیرســاخت حســاب آنلاین شهروندی شامل کیف پول شهروندی و ارائه خدمات شهروندی اشاره کرد.

همچنین سامانه مدیریت هوشمند آبیاری نیز به عنوان محصولی دیگر در حوزه شهر هوشمند وIOT در این دپارتمان طراحی و تولید شد و بــا مشــارکت یک شرکت دانش‌بنیان دیگر در حوزه الکترونیک، در سال ۱۳۹۸ بصورت عملیاتی نصب و به بهره‌برداری رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات شما در خروج ارز از کشور نقشی دارد یا خیر، می گوید:  محصول GeoTajak شرکت ما بومی سازی و مبتنی بر ابزارهای متن‌باز و آزاد توسعه داده شده است. به همین دلیل به عنوان محصولی کاملا مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی به شرکتهای غربی شناخته می شود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم