پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور، حاصل گفتمان‌ «شکستن خطوط مقدّم علمی، نهضت نرم‌افزاری و تولید علم» است
پیش‌شرط تحقق پیشرفت‌های علمی در بیانات مقام معظم رهبری

پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور، حاصل گفتمان‌ «شکستن خطوط مقدّم علمی، نهضت نرم‌افزاری و تولید علم» است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 95783
مقام معظم رهبری همواره بر گفتمان سازی به مثابه پیش زمینه پیشرفت‌های علمی تاکید داشته و بر این باورندکه گفتمان سازی زمینه و انگیزه لازم را در اهالی علم برای دانش بنیان کردن ساحت‌های مختلف جامعه فراهم می کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت، بر ضرورت گفتمان سازی در تحقق پیشرفت های علمی تاکید و فرمودند:«وقتی بحث شکستن خطوط مقدّم علمی و نهضت نرم‌افزاری و تولید علم مطرح می‌شود، دنبال می‌شود، گفته می‌شود در دانشگاه‌ها و تبدیل به گفتمان می شود، نتیجه این می شود که بنده گاهی اوقات که اینجا می‌نشینم و مثلاً مجموعه‌ی دانشگاهی -چه دانشجو، چه استاد- می‌آیند، می‌بینم همان حرفهایی را که ما مثلاً گفتیم، اینها دارند همان حرفها را به عنوان مطالبه بیان می کنند؛ این می‌شود گفتمان، این گفتمان است، این خوب است؛ وقتی این‌جور شد، آن‌وقت این پیشرفت‌های علمی پیش می‌آید.

ما امروز در مسائل فضایی، در مسائل هسته‌ای، در نانو، در فنّاوری زیستی و دیگر موارد گوناگون، پیشرفتهای زیادی داریم، پیشرفتهای مهمّی داریم؛ این پیشرفتها ناشی از همین گفتمان‌سازی است. وقتی گفتمان‌سازی شد، آن‌وقت همه به این فکر خواهند افتاد، یعنی در همه یک انگیزه‌ای به وجود می‌آید؛ کأنّه یک جادّه‌ی وسیع و یک بزرگ‌راهی به وجود می‌آید که همه میل می‌کنند از این بزرگراه حرکت کنند؛ بنابراین گفتمان‌سازی خیلی مهم است. البتّه با تکرار کلمه‌ی «اقتصاد مقاومتی» گفتمان‌سازی نمیشود، نباید کاری کرد که این کلمه حرف را همین‌طور این قدر تکرار کنیم که از دهن بیفتد؛ نه، بلکه با تبیین و با توضیح و مانند اینها بیان بشود.»

ایشان در بیانات خود در این دیدار که سوم شهریورماه 1395 برگزار شد، بر ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرده و فرمودند: « ما باید مسئله‌ی اقتصاد دانش‌بنیان را جدّی بگیریم، این شرکتهای دانش‌بنیان را واقعاً جدّی بگیریم. شاید بتوان گفت میلیونها جوان الان در کشور هستند که اینها آماده‌ی کارند که اگر یک کمکی به اینها بشود، میتوانند واقعاً در این قسمتها پیش بروند و بخشهای مختلف را [فعّال] کنند.»

مقام معظم رهبری، ضمن تاکید بر اینکه علم و فناوری باید به مساله مطرح کشور تبدیل شود، تصریح کردند:« ما در قضیّه‌ علم و فنّاوری، برای پیشرفت کشور واقعاً احتیاج داریم به اینکه مسئله‌ علم و مسئله‌ فنّاوری، بشود مسئله‌ مطرح کشور؛ یعنی یکی از آن سه نقطه‌ی اصلی و سه ستون اصلی‌ای که کشور امروز به آنها متّکی است - و شاید عمیق‌ترینش این است- یکی همین مسئله‌ی علم و فنّاوری است که خب ما الحمدلله پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم؛ تلاش شد، کار شد».

ایشان همچنین در ادامه بر ضروروت شتاب پیشرفت های علمی تاکید و تصریح کردند: « ببینید ما از طرفهای مقابلمان و از رقبایمان، مبالغ زیادی عقبیم؛ ما اگر بخواهیم به او برسیم، اگر با سرعتی که او پیش میرود پیش برویم، این فاصله همیشه می‌ماند؛ ما باید با یک سرعتی و با یک شتابی پیش برویم که چند برابر سرعت او باشد تا بتوانیم به او برسیم یا احیاناً از او جلو بزنیم، حرف من این است؛ ما این شتاب را چند سال داشتیم. شتاب وقتی زیاد شد، این مطلوب است؛ [امّا] شتاب کم شده، حرف من این است... باید رشد را شتاب بدهید؛ والاّ من میدانم که رشد هست، خب داریم رشد میکنیم، پیش میرویم، طبیعی است، امّا رشد عادی کافی نیست. آن سرعت رشد ما بود که در دنیا آوازه پیدا کرد، منعکس شد، یک عدّه‌ای حسودی کردند، یک عدّه‌ای نگران شدند! در دنیا بعضی‌ها از پیشرفت علمی ما نگران شدند؛ خب، این به‌خاطر همین بود که شتاب، شتاب خوبی بود. قضیّه‌ی دانش‌بنیان‌ها را هم که عرض کردیم».

#15

 

 

تولید 3 واکسن انسانی تا پایان سال؛ ارزبری پایین می‌آید
تولید 3 واکسن انسانی تا پایان سال؛ ارزبری پایین می‌آید
99/08/17 - 09:38
پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی ناشی از «گفتمان‌سازی» است
پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی ناشی از «گفتمان‌سازی» است
95/07/07 - 14:27
بیشتر بخوانیم